7 296 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Verktyg för att kapa ströläkt utan att skada takpapp
Finns något smidigt verktyg för att kapa ner till en viss vald distans?
Exempelvis läkten har en tjocklek på ca 25mm. Finns något verktyg som med variabel valbar distans så att den inte kapar mer än ca 23-24 mm i mitt fall, så att jag inte skadar underliggande takpapp. Så kan jag nog knacka loss biten som ska bort sen. Gärna något relativt litet och lätt verktyg eftersom det hela sker uppe på taket.
Exempelvis läkten har en tjocklek på ca 25mm. Finns något verktyg som med variabel valbar distans så att den inte kapar mer än ca 23-24 mm i mitt fall, så att jag inte skadar underliggande takpapp. Så kan jag nog knacka loss biten som ska bort sen. Gärna något relativt litet och lätt verktyg eftersom det hela sker uppe på taket.
Cirkelsåg låter som en logisk lösning. Inte det smidigaste kanske.
Medlem
· stockholms län
· 266 inlägg
Minicirkelsåg?
Skyddsbiten måste vara endast ca 1-2mm vilket gör det svårt. Bäst vore det om det går att ställa in direkt i maskinen/verktyget. Om någon har något förslag på lämplig minicirkelsåg eller multifunktionsverktyg så får ni gärna länka.
Ströläkten ska kapas just ovanför bärläkt (och ytterligare ett snitt ca 10cm ovanför) så det måste vara enkelt att komma åt. Det blir på ca 40 ställen, dvs 80 kapningar så jag kan lägga pengar på ett bra verktyg om någon har något tips.
Ströläkten ska kapas just ovanför bärläkt (och ytterligare ett snitt ca 10cm ovanför) så det måste vara enkelt att komma åt. Det blir på ca 40 ställen, dvs 80 kapningar så jag kan lägga pengar på ett bra verktyg om någon har något tips.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Om jag utgår från att du inte har en enda maskin skulle jag skaffa en multimaskin + djupanslag då den är värdefull att ha i maskinfloran resten av livet.
Skulle jag välja en maskin bara till denna uppgift hade jag valt en batteridriven minicirkelsåg, ex. denna:
https://www.lundqvist.se/#!m=v&l=43355&pg=1&p=84958&r=2762735&m=v
Skulle jag välja en maskin bara till denna uppgift hade jag valt en batteridriven minicirkelsåg, ex. denna:
https://www.lundqvist.se/#!m=v&l=43355&pg=1&p=84958&r=2762735&m=v
Tack för alla tips!
Jag har ingen multimaskin så ska se om jag hittar någon. Något liknande vore perfekt:
Ska se om jag hittar en Ryobi där jag redan har 18V-batteri. Djupanslaget måste ju även den vara lämplig (varianten på bilden har ju 4st diskreta steg som jag förstår det)
Jag har ingen multimaskin så ska se om jag hittar någon. Något liknande vore perfekt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska se om jag hittar en Ryobi där jag redan har 18V-batteri. Djupanslaget måste ju även den vara lämplig (varianten på bilden har ju 4st diskreta steg som jag förstår det)
Gör ni det inte lite svårare än det behöver vara? 
Skaffa en multimaskin och sätt en tejpbit på bladet för maxdjup. Klart.
Cirkelsåg är dömt att misslyckas, minsta lilla vinkelfel vid ansats och avslut så har du rejält hål i takpappen. Det är liksom inte ett precisionsverktyg.
Skaffa en multimaskin och sätt en tejpbit på bladet för maxdjup. Klart.
Cirkelsåg är dömt att misslyckas, minsta lilla vinkelfel vid ansats och avslut så har du rejält hål i takpappen. Det är liksom inte ett precisionsverktyg.
Tejpbit hade nog funkat bra i vanliga fall, men nu är det ganska många kap och dessutom arbete uppe på taket i mindre bekväm arbetsställning. Så jag vill gärna ha ett djupanslag.
Cirkelsåg håller jag med om, låter farligt.
Cirkelsåg håller jag med om, låter farligt.