Finns något smidigt verktyg för att kapa ner till en viss vald distans?
Exempelvis läkten har en tjocklek på ca 25mm. Finns något verktyg som med variabel valbar distans så att den inte kapar mer än ca 23-24 mm i mitt fall, så att jag inte skadar underliggande takpapp. Så kan jag nog knacka loss biten som ska bort sen. Gärna något relativt litet och lätt verktyg eftersom det hela sker uppe på taket.

• Gilla
1337
  • Laddar…
Cirkelsåg låter som en logisk lösning. Inte det smidigaste kanske.

Låter farligt =)
Finns något lämpligt multifunktionsverktyg? De har ju oftast lite lämpligare storlek. Plus i kanten om den går på batteri.

S
Fogsvans och med en skyddsbit under av tex masonit.

Minicirkelsåg?

• Gilla
martin43
  • Laddar…
cirkelsåg tycker jag känns som det givna valet

Skyddsbiten måste vara endast ca 1-2mm vilket gör det svårt. Bäst vore det om det går att ställa in direkt i maskinen/verktyget. Om någon har något förslag på lämplig minicirkelsåg eller multifunktionsverktyg så får ni gärna länka.
Ströläkten ska kapas just ovanför bärläkt (och ytterligare ett snitt ca 10cm ovanför) så det måste vara enkelt att komma åt. Det blir på ca 40 ställen, dvs 80 kapningar så jag kan lägga pengar på ett bra verktyg om någon har något tips.

Battericireklsåg helt klart. Gärna i samma batteriserie som dina befintliga batterimaskiner.
Du ställer in sågdjupet till 2mm mindre och bryter lätt loss sista delen.

Om jag utgår från att du inte har en enda maskin skulle jag skaffa en multimaskin + djupanslag då den är värdefull att ha i maskinfloran resten av livet.

Skulle jag välja en maskin bara till denna uppgift hade jag valt en batteridriven minicirkelsåg, ex. denna:

https://www.lundqvist.se/#!m=v&l=43355&pg=1&p=84958&r=2762735&m=v

Tack för alla tips!
Jag har ingen multimaskin så ska se om jag hittar någon. Något liknande vore perfekt:
Användning av en oscillerande multimaskin med rund sågklinga för att skära i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska se om jag hittar en Ryobi där jag redan har 18V-batteri. Djupanslaget måste ju även den vara lämplig (varianten på bilden har ju 4st diskreta steg som jag förstår det)

Går det inte att bända upp läkten några mm så att man får in t ex en bit masonit under eller iallafall har lite luft så att man inte kapar pappen om man kapar för lågt?

Kanske, ska testa det. Beror på hur nära någon spik sitter gissar jag.

Här finns en steglös djupanslag (bosch). Finns grejjer bara man vet vad man ska googla på.
Bosch steglöst djupanslag för precisionsborrning, svart och röd design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör ni det inte lite svårare än det behöver vara? ;)

Skaffa en multimaskin och sätt en tejpbit på bladet för maxdjup. Klart.

Cirkelsåg är dömt att misslyckas, minsta lilla vinkelfel vid ansats och avslut så har du rejält hål i takpappen. Det är liksom inte ett precisionsverktyg.

Tejpbit hade nog funkat bra i vanliga fall, men nu är det ganska många kap och dessutom arbete uppe på taket i mindre bekväm arbetsställning. Så jag vill gärna ha ett djupanslag.

Cirkelsåg håller jag med om, låter farligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.