Har precis köpt en ny spånsug, Felder AF-22 med 160mm intag. Planen är att dra ett rörsystem i taket ovanpå takstolarna och sen ha utstick med grenrör och spjäll jämt föredalde längs båda väggarna (har ett avlångt garage som är dedikerad verkstad). Nu hade jag sån otrolig tur att precis efter att jag köpt sugen så vann jag en auktion med rördelar och automatiska spjäll, allt i precis rätt dimensioner, inkl 4 st 160 grenrör med 120mm avtapp. Allting har "spännbandskant" (se bild).
Det enda jag inte har för att komma igång är 160mm rör att ha mellan föregreningarna så att allt blir jämt fördelat. Ser att dessa finns att köpa på t.ex Lajac men kan man köpa "vanliga" 160mm ventilationsrör och valsa på den kanten själv med något specialverktyg så får man dels exakt de längder man vill ha och förhoppningsvis spara en slant (verktygsbudget är som alla vet en helt separat budget och påverkar inte ev "besparing"
Det enda jag inte har för att komma igång är 160mm rör att ha mellan föregreningarna så att allt blir jämt fördelat. Ser att dessa finns att köpa på t.ex Lajac men kan man köpa "vanliga" 160mm ventilationsrör och valsa på den kanten själv med något specialverktyg så får man dels exakt de längder man vill ha och förhoppningsvis spara en slant (verktygsbudget är som alla vet en helt separat budget och påverkar inte ev "besparing"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Skulle säga att du då behöver en sick och falsmaskin för plåt..
@skyisthelimit du som är gängets metallarbetare, du ska tydligen införskaffa en sick och falsmaskin till din verkstad. Säg till när den är på plats så kommer jag och lånar!!plåtrickard skrev:
Nu har jag fler feldermaskiner än du, så sluta vara spydig.
Fast för att vara lite allvarlig är vävtejp inte någon dålig lösning att fästa ihop styva rör som ska vara stilla. Klämmor absolut för ställen som utsätts för några krafter, eller flexar, men för hårda rör ovanpå takstolarna är det skit samma.
Fast för att vara lite allvarlig är vävtejp inte någon dålig lösning att fästa ihop styva rör som ska vara stilla. Klämmor absolut för ställen som utsätts för några krafter, eller flexar, men för hårda rör ovanpå takstolarna är det skit samma.
Går det inte att använda liknande dessa?
https://ventilation.se/sv/products/montageklammer-160
https://ventilation.se/sv/products/montageklammer-160
Låter som du behöver köpa en CNC eller 3D skrivare så du kan göra anpassade stöd för att kona rören 😎I ivp skrev:Har precis köpt en ny spånsug, Felder AF-22 med 160mm intag. Planen är att dra ett rörsystem i taket ovanpå takstolarna och sen ha utstick med grenrör och spjäll jämt föredalde längs båda väggarna (har ett avlångt garage som är dedikerad verkstad). Nu hade jag sån otrolig tur att precis efter att jag köpt sugen så vann jag en auktion med rördelar och automatiska spjäll, allt i precis rätt dimensioner, inkl 4 st 160 grenrör med 120mm avtapp. Allting har "spännbandskant" (se bild).
[bild][bild]
En hane som sitter i röret och en tvådelad hona som sitter runt röret för stöd och sen pressa ihop. Ett par sånna i olika steg så har du kanten du behöver.
(Du sa aldrig budget på verktygen …)
Nu börjar vi snacka, en CNC hade ju varit nice men det är trångt redan som det är i verkstan. Fick precis en 3D skrivare i present men oklart vilket plast-material man skulle kunna skriva ut något i som kan "pressa" ventrör.L Lovan83 skrev:
Av olika anledningar så har spåsugsrörprojektet legat still i några veckor, men men börjat röra lite på sig senaste dagarna. Har konstaterat att en klassik invändig 160mm nippel med gummitätning (se bild) funkar att skarva de spånsugsdelarna som jag har (dvs böjar och y-rör) med vanliga ventilationsrör. (utanpåliggande muff funkar ju inte då spännbandskanten är ivägen), hur mycket "effekt" tappar man på att köra dessa tror ni? Om jag fattat det rätt så är det väldigt lite förlust i ett slätt rör men här blir det ju en liten avsmalning som säker orsakar lite "turbulens" i röret.
Fördelen med vanliga vent delar är att de är 3 ggr billigare och man kan enkelt slinka in på bauhaus och köpa lite mer istället för att beställa på lajac med frakt och ledtider etc om man saknar en del.
Ska dock 3D printa sista delen snart till en jigg för att knacka egen kant på vanliga rör och se om det funkar.
Försökte först att 3D printa en egen utvändig fläns men om den skulle ha någon som helst bärighet så blev den för tjock för att passa i snabbklämman... Kanske om man hade något annat än PLA att skriva ut i men jag tvivlar.
Logga in
Skapa konto
Fördelen med vanliga vent delar är att de är 3 ggr billigare och man kan enkelt slinka in på bauhaus och köpa lite mer istället för att beställa på lajac med frakt och ledtider etc om man saknar en del.
Ska dock 3D printa sista delen snart till en jigg för att knacka egen kant på vanliga rör och se om det funkar.
Försökte först att 3D printa en egen utvändig fläns men om den skulle ha någon som helst bärighet så blev den för tjock för att passa i snabbklämman... Kanske om man hade något annat än PLA att skriva ut i men jag tvivlar.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Verktyg för att kapa gamla radiatorrör vid golvkant
Golv -
Behövs specialverktyg för att öppna en Bosch diskmaskin?
Vitvaror -
Vilket verktyg för att ta ned schersminhäck?
Verktyg & Maskiner -
Bästa verktyget för att såga trallplattor?
Altan & Uteplats -
Överföring av lite större mått, verktyg?
Möbelsnickeri