Byggahus.se

Verkstadsgolv?

1. C
    Medlem · 34 inlägg

Chubba

Medlem
    Hej! Just fått bygglov för min lilla verkstad jag skall stå o snickra i nu när jag börjar bli gammal... gjuten platta på 35 m2, byggnad isolerad för åretruntbruk men vet inte vad jag skall stå och gå på, önskar ett övergolv. Vill ha något mjukare än betong och önskar tips på vad som skulle kunna funka. Blir ju en hel del spån o damm, och kanske lite tappade grejor på govet o lite halvtunga snickerimaskiner och lite allmänt våld. Kan det funka med ett trägolv 25mm? Eller håller det inte? Spånskiva? Taxam för tips!

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 056 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Trägolv funkar fint, du kan ju regla lite tätare eller ta ett tjockare golv om det behöver vara stadigare.
    Vi har 34 mm golv på cc600 reglar och det funkar fint för att dra runt maskiner iaf upp till 800kg.

3. 1977bjorn
    Hobbysnickare · Höllviken · 310 inlägg

1977bjorn

Hobbysnickare
    Nirvana av verkstadsgolv är så kallat kubbgolv. Så otroligt snyggt, och hållbart. Fast jättedyrt...

Jag hade en tokig tanke på att göra ett sådant själv, men bara att såga upp golvet skulle ta en vecka - bara sågande då, åtta timmar om dan...
    Och så måste man ha en planhyvel... och ja - det blev inget med det :)

https://www.almedalsgolv.se/vara-tragolv/kubbgolv/industry/

4. N
    Medlem · Sörmland · 356 inlägg

Nybyggarn

Medlem
    Vi lade in ett furugolv av den lite billigare sorten ovanpå plywoodskivor på vårt betonggolv. Monterade det flytande med skruvar ner i plywooden men inga skruvar ner i betongen. Plywooden tvärs golvplanken med förskjutna skarvar. Åldersbeständig plast under ifall det skulle vara lite fukt kvar i betongen.

Har fungerat bra och är ju lite mjukare att gå på och snällare mot verktyg man tappar. Det blir så klart lite skamfilat efter ett tag beroende på vad man gör.

5. N
    Medlem · 323 inlägg
    Skulle helt klart ha kvar betongen för har du tunga snickerimaskiner så blir det skapliga märken på trä/spångolv när du flyttar dessa och som du säger om man tappar något blir det märken i trä och även ur brandsäkerhetsperspektiv så skulle jag absolut ha betonggolv. Jag målade mitt golv med hagmans golv epoxi och är mycket nöjd med hur det ser ut och presterar, det är mycket lättstädat nu, kan inte brinna eller bli fuktskadat och tål alla slags kemikalier. Vad sägs om att investera i ett par riktigt sköna skor istället om du vill gå mjuk?

6. J
    Medlem · 88 inlägg

johmi

Medlem
    Skulle ändå rösta för ett trägolv. Tappar man saker (och det gör man) så tar det man tappar mycket mindre stryk än om det varit ett betonggolv (med eller utan klinker). Du får en trevligare akustik och trevligare miljö. I min fars verkstad kan jag inte se att det blir några större märken av att dra runt tyngre maskiner. Han har massivt lackat golv i björk och furu samt en rejält tung 4 kutters hyvel och en vertikalfräs från Logosol. Inga märken från dessa i golvet.

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Österbotten · 6 226 inlägg

heimlaga

Medlem
    Logosols fyrkutterhyvel är en liten lätt maskin. Knappast över 500 kilo så den är nästan att räkna som bärbar.
    Frågan är väl vad du menar med "halvtung". För mig är det sådant som man utan minsta svårighet flyttar in med handkraft. Upp till 1500 kilo ungefär.

Jag ser två alternativ.
    Antingen ett betonggolv eventuellt med en kryssfaner (plywood) skiva lagd löst på betongen så det blir fotvänligare.
    Eller så ett trägolv av tvåtums plankor.

Kubbgolv är ju det bästa om du har egen skog att ta ur och någon byasåg som kan såga till exempel 5x5 åt dig. Sågningen torde ta en dag ungefär men att hyvla och kapa kubbarna tar ju sin lilla tid.

8. L
    Medlem · Stockholm · 217 inlägg

Lilllen

Medlem
    En sak jag tycker man bör fråga sig själv är om man ”bara” vill hålla på med trä. Själv vill jag även göra saker i metall och kanske köpa en stor tung metallsvarv om tillfälle dyker upp. Då är betonggolv bra. Sedan måste man förstås tänka sig för om man kombinerar trä och metall. Vinkelslip och trädamm är nog ingen bra combo tex.

9. J
    Medlem · 88 inlägg

johmi

Medlem
    Då tar jag tillbaka mitt uttalande. Trägolv är endast för lätta och bärbara låtsasmaskiner på ca 350kg. Ska man ha RIKTIGA maskiner är enbart betong eller kubbgolv att räkna med.

tack för mig, byggahus. Nu får det vara.

10. C
    Medlem · 34 inlägg

Chubba

Medlem
    Tack för alla bra svar, jag tycker att jag fått en bra uppfattning om vad som kan funka för mig. Det blir ett trägolv (inte kubb...), låter som det skall hålla för mina projekt och maskiner, tyckte också om detta med akustiken. Olika lösningar som är väl värda att fundedera vidare på! Stort tack!

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Österbotten · 6 226 inlägg

heimlaga

Medlem
    Ursäkta att jag råkade släppa ned en tung maskin på dina tår.

Jag syftade på vad det är för mig. Alla är vi olika och har olika behov och därav olika uppfattning om vad som är stora och tunga maskiner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.