Jag är en glad amatör som har läst på så mycket jag kunnat inför att bygga nytt kök, och nu håller jag på att ansluta vattnet under diskbänken. Som många amatörer blir jag lätt osäker på om jag har valt rätt lösningar eller om det hade gått att göra det smartare (med färre delar / enklare övergångar).
Ur väggen kommer PEX 15×2,5 via en Vatette kopplingsbricka.
Till vänster (kallvatten) sitter:
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
• 15->10 mm övergång
• Klämringsmutter för 10 mm flexslang till blandaren
Till höger (varmvatten + diskmaskin) sitter:
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
• 15->10 mm övergång med packning
• Oras diskmaskinsavstängning (kommer fixeras i väggen)
• Övergång 15->20 mm mot diskmaskinens AquaStop
Min fråga är egentligen om denna kedja av kopplingar är rimliga, eller om något ser överdrivet, onödigt eller felaktigt ut.
Jag skulle på kallvatten kunnat använda en 15x10 vinkel direkt tänker jag själv (men har inte gjort så nu då jag riskerar att flexslangen då inte når kopplingen).
Skulle jag kunnat göra något smartare med ett T-kors mot diskmaskinsavstängningen kanske?
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
• 15->10 mm övergång
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
Min fråga är egentligen om denna kedja av kopplingar är rimliga, eller om något ser överdrivet, onödigt eller felaktigt ut.
Jag skulle på kallvatten kunnat använda en 15x10 vinkel direkt tänker jag själv (men har inte gjort så nu då jag riskerar att flexslangen då inte når kopplingen).
Skulle jag kunnat göra något smartare med ett T-kors mot diskmaskinsavstängningen kanske?