Jag är en glad amatör som har läst på så mycket jag kunnat inför att bygga nytt kök, och nu håller jag på att ansluta vattnet under diskbänken. Som många amatörer blir jag lätt osäker på om jag har valt rätt lösningar eller om det hade gått att göra det smartare (med färre delar / enklare övergångar).
Ur väggen kommer PEX 15×2,5 via en Vatette kopplingsbricka.
Till vänster (kallvatten) sitter:
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
• 15->10 mm övergång
• Klämringsmutter för 10 mm flexslang till blandaren
Till höger (varmvatten + diskmaskin) sitter:
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
• 15->10 mm övergång med packning
• Oras diskmaskinsavstängning (kommer fixeras i väggen)
• Övergång 15->20 mm mot diskmaskinens AquaStop
Min fråga är egentligen om denna kedja av kopplingar är rimliga, eller om något ser överdrivet, onödigt eller felaktigt ut.
Jag skulle på kallvatten kunnat använda en 15x10 vinkel direkt tänker jag själv (men har inte gjort så nu då jag riskerar att flexslangen då inte når kopplingen).
Skulle jag kunnat göra något smartare med ett T-kors mot diskmaskinsavstängningen kanske?
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
• 15->10 mm övergång
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
Min fråga är egentligen om denna kedja av kopplingar är rimliga, eller om något ser överdrivet, onödigt eller felaktigt ut.
Jag skulle på kallvatten kunnat använda en 15x10 vinkel direkt tänker jag själv (men har inte gjort så nu då jag riskerar att flexslangen då inte når kopplingen).
Skulle jag kunnat göra något smartare med ett T-kors mot diskmaskinsavstängningen kanske?
Det enda riktiga felet jag ser här som röris är att du kan inte dra denna kopplingen här enligt min röda pil.B byggly skrev:Jag är en glad amatör som har läst på så mycket jag kunnat inför att bygga nytt kök, och nu håller jag på att ansluta vattnet under diskbänken. Som många amatörer blir jag lätt osäker på om jag har valt rätt lösningar eller om det hade gått att göra det smartare (med färre delar / enklare övergångar).
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
• 15->10 mm övergång
• 15 mm vinkelkoppling
• 15×15 dubbelmutter
Denna anslutning ät för slätända. Inte klämringsända Vatette.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, det hade jag inte koll på! Vilken tur att jag frågade och att någon med koll spanade 😀Krilleman skrev:
Då behöver jag en 10->10 övergång likt denna? Har du ett RSK att bjussa på så hade du gjort mig glad (På bilden en 10-12 övergång verkar det som då 10-klämringen är precis lite för liten)
Logga in
Skapa konto
https://www.hornbach.se/p/koppling-rak-vatette-10mm-x-g10-1947308/10617899/ <- en sådan här istället?B byggly skrev:
Bästa svaret
Sist jag installerade samma produkt själv så gjorde jag följande:B byggly skrev:
Trio övergång 10x15 med planpackning:
RSK: 8187017
Sen halvkoppling 10xR15 Vatette:
RSK: 1946631
Enkelt korrekt och väldigt billigt för kunden.
(Stödhylsa 10x0,8 finns givetvis i kundens anvisade blandare ock korrekt klamma ovan koppling enligt säkervatten)
Redigerat:
Tack!Krilleman skrev:
Sist jag installerade samma produkt själv så gjorde jag följande:
Trio övergång 10x15 med planpackning:
RSK: 8187017
Sen halvkoppling 10xR15 Vatette:
RSK: 1946631
Enkelt korrekt och väldigt billigt för kunden.
(Stödhylsa 10x0,8 finns givetvis i kundens anvisade blandare ock korrekt klamma ovan koppling enligt säkervatten)
Men https://www.hornbach.se/p/koppling-rak-vatette-10mm-x-g10-1947308/10617899/ funkar lika bra i detta fallet (även om det är lite dyrare) eller tänker jag fel?
Vad är den här klumpen med ett A på?
Ett extra vattenstopp utöver diskmaskinens egna?
Ett extra vattenstopp utöver diskmaskinens egna?
Jag har varit otydlig med en detalj. Blandaren har Vola-flexslangar (spx) 10mm, utan mutter (den äldre ”råare” varianten alltså). Så jag blir osäker på vad jag behöver för att ansluta den mot Oras G3/8” hona med plan ansats.Krilleman skrev:
@Krilleman - jag förstår inte hur jag ska få ihop dessa ändar, dvs vad jag behöver för delar. Tacksam för din hjälp om du har möjlighet!
Man har den före maskinen för att minska risken för läckage på grund av en dåligt ansluten eller skadad diskmaskinsslang. Och för att säkert vatten kräver det: ”Vattenanslutning till diskmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig.”Huddingebo skrev:
Den styrs via en fjärrkontroll (blåtand), så då kan man sätta manöverordningen synligt ovan bänk utan att ta hål i bänkskivan.
Men med en aquastop på diskmaskinen och så här kort sträcka mellan inlopp, avstängningen och anslutningen så är det väl ett stort frågetecken om det i själva verket fyller en större praktisk funktion.
https://www.oras.com/se/designlinjer/oras/fjarrstyrd-avstangningsventil/272100
Ska du använda den övergången (Vilket jag inte skulle rekommendera) så behöver du en förminskning 12x10 med RSK: 1945153 för att få ihop det där.B byggly skrev:
https://www.hornbach.se/p/vatette-forminskningsset-12x10-va-1215-1945153/5109166/
Logga in
Skapa konto
Vad skulle du rekommendera istället? Jag förstår inte vilka delar som jag behöver och vad som blir bäst sätt att ansluta flexslangen från blandaren mot diskmaskinavstängings-mojängens ände.Krilleman skrev: