Hej! Jag har en fråga... 70-tals hus med kallvind. Jag såg att där avloppsavluftaren och ventilationsröret från badrummet kommer upp att det inte är någon tätning där dom kommer upp och dom är inte synliga någonstans så dom går troligen genom väggen och ut/upp genom vinden. (bild nedan)

Det drar lite i öppningen där rören kommer ut, vet inte om det kommer inifrån eller utifrån, troligen inifrån.
Men Alla genomföringar till/genom kallvinden ska väl vara tätade...?

Fungerar det att tejpa med massa tätningstejp eller något annat?

Tacksam för tips och åsikter 🙏🏻

Rörinstallation i mörkt utrymme, möjliga underhållsbehov, vissa områden markerade med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tommty
ja det ska vara tätat. och rören ska vara isolerade på vinden.

Har du ingen isolering alls i vindsgolvet? svårt att se på bilden
 
  • Gilla
henrik_86
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
ja det ska vara tätat. och rören ska vara isolerade på vinden.

Har du ingen isolering alls i vindsgolvet? svårt att se på bilden
Tommty Tommty skrev:
ja det ska vara tätat. och rören ska vara isolerade på vinden.

Har du ingen isolering alls i vindsgolvet? svårt att se på bilden
Tack för svar, jodå isolering finns den är bara bortplockad just där. Däremot är det sämre med isolering runt rör som får isoleras.
Antar jag får köpa plast och täcka så gott det går och tejpa med tätningstejp sedan.
Tips på isolering för rör?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tommty
H henrik_86 skrev:
Tack för svar, jodå isolering finns den är bara bortplockad just där. Däremot är det sämre med isolering runt rör som får isoleras.
Antar jag får köpa plast och täcka så gott det går och tejpa med tätningstejp sedan.
Tips på isolering för rör?
jag skulle försöka snickra ihop en botten av överblivet trämaterial mellan rören för att skapa en så liten glipa som möjligt, Sedan plast/tejp, sedan isolering.

Använde sådan sist jag tog upp hål på vinden:
https://www.byggmax.se/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21601

Angående isolering för rören så körde jag på 30mm isolering, dock endast frånluft från vinden:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ndovent-pe30-isolerstrumpa-4-m-100-mm-3054952

Passerar spirorören varma utrummen, typ kanal ner i källaren via över/entrévåning skulle jag satt 60mm.

Rörisolering tenderar tenderar att bli som att fråga hur långt är ett snöre, alla har olika svar från 30-250mm.

Sålänge inget av rören är för imkanal/spis, då ska det brandisoleras. (du nämner bara att ena är till badrum)
 
Tommty Tommty skrev:
jag skulle försöka snickra ihop en botten av överblivet trämaterial mellan rören för att skapa en så liten glipa som möjligt, Sedan plast/tejp, sedan isolering.

Använde sådan sist jag tog upp hål på vinden:
https://www.byggmax.se/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21601

Angående isolering för rören så körde jag på 30mm isolering, dock endast frånluft från vinden:
[länk]

Passerar spirorören varma utrummen, typ kanal ner i källaren via över/entrévåning skulle jag satt 60mm.

Rörisolering tenderar tenderar att bli som att fråga hur långt är ett snöre, alla har olika svar från 30-250mm.

Sålänge inget av rören är för imkanal/spis, då ska det brandisoleras. (du nämner bara att ena är till badrum)
Jag ska kika på detta! 👍🏻 Dock fruktansvärt trångt/svåråtkomligt just där, därav fundering att bara köra plast/tejp + isolering då. Känns som en riktig miss att varken isolerat rör och låta det vara öppet så... 🤔
 
Tommty
H henrik_86 skrev:
Jag ska kika på detta! 👍🏻 Dock fruktansvärt trångt/svåråtkomligt just där, därav fundering att bara köra plast/tejp + isolering då. Känns som en riktig miss att varken isolerat rör och låta det vara öppet så... 🤔
Plast + isolering är bättre än vad du har idag, så kör på det. Kan inte bli sämre.

jo, det verkar som att det är hemmafix det där, Samtidigt som VP röret ligger på kallsidan också, ovanför spiroröret?

Antingen hemmafix eller dåligt utfört av husbyggaren.
 
  • Gilla
henrik_86
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Plast + isolering är bättre än vad du har idag, så kör på det. Kan inte bli sämre.

jo, det verkar som att det är hemmafix det där, Samtidigt som VP röret ligger på kallsidan också, ovanför spiroröret?

Antingen hemmafix eller dåligt utfört av husbyggaren.
Ja precis det gör det. Jag tar och börjar där i alla fall så det blir tätt. Tack för tipsen 👍🏻
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.