Har funderingar att frångå min första plan att bila ut min 50kvm källarvåning för att isolera och gjuta om plattan.
Idag är det ett stort utrymme plus tvättstuga/badrum. Efter renoveringen kommer det finnas tvättstuga med sekundär dusch/toa, två rum samt ett öppet utrymme mellan trapp och tvättstuga.
Planen skulle troligtvis vara att lägga det ventilerade golvet för att därefter sätta inneväggar. Just nu är platonmattan den mest tilltalande lösningen för mig.
1) Hur många tilluft samt frånluftsventiler skulle behövas?
2) Hur viktig är isoleringens tjocklek ovan på en platonmattan om man lägger golvvärme? Om man har golvvärmen direkt i plattan är den otroligt viktig och kräver minst 20cm. Men med tanke på att det är en luftspalt emellan, då kommer ju kylan upp i luftspalten oavsett men ventileras bort. Så hur mycket påverkar isoleringen tjocklek? Många rekommenderar minst 2cm. Men frågan är hur mycket bättre skulle 5 resp 10 cm vara i mitt fall?
3) Hur många här har gjort DIY/egna mekaniskt ventilerade golv? Går ju att plocka ihop ett paket för en tredjedel av pengen som de färdiga varumärken kostar. Vilka delar har ni i så fall använt? Några tips?