Bygger ut sommarstugan, funderar på hur man gör med panelen som går upp mot undersidan av råsponten.
Jag har ordnat så att utrymmet bakom den liggande panelen kan ventileras upp och in över "vinden".
Vindduken avslutas någon centimeter under råsponten och fästes i en infälld planka, även myggnär tänkte jag sätta på plankan och upp mot råsponten.
Men ska man lämna en ventilationsspring ut också?
Det finns ju då risk för småmöss att ta sig in i isoleringen/vinden. (För de lär väll gnaga sönder myggnät).
Bifogar en dålig skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tätt i nocken med takpass som går över nocken. Tänkte sätta ventilationsgaller i sidorna för att få vinden vetilerad.
Utbyggnaden är ca 30m2 och kommer inte att värmas upp under vintern. (Finns ingen el i skogen)
Troligen kommer jag inte använda ångbroms i väggarna, möjligen i taket mellan glespanel och isolering. Väggarna blir 120+45 mm tjocka. Tak 145 + 145 isolering.
Tacksam för tips!