1 675 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ventilationsrör igenom vägg i våtrum , OK ?
Hej
Har letat , men hittar ingen information om det är ok att ha ventilationsrör igenom vägg nära tak i ZON1 i våtrum ? (Ca 2.4m över golvet) Står om tex flexits väggfläkt att den kan placeras i Zon1 .
Men då har men ju en rörgenomföring i Zon1 ? Är det OK att bryta tätskikt med spirorör där ??
"Säkervatten" skriver att det inte är OK i Zon1 med rörgenomföringar (men de kanske mer syftar på vatten /avlopp nära golv?)
Har själv sett på en del ställen att det funnits frånluftsdon i zon1 på vägg..
Har letat , men hittar ingen information om det är ok att ha ventilationsrör igenom vägg nära tak i ZON1 i våtrum ? (Ca 2.4m över golvet) Står om tex flexits väggfläkt att den kan placeras i Zon1 .
Men då har men ju en rörgenomföring i Zon1 ? Är det OK att bryta tätskikt med spirorör där ??
"Säkervatten" skriver att det inte är OK i Zon1 med rörgenomföringar (men de kanske mer syftar på vatten /avlopp nära golv?)
Har själv sett på en del ställen att det funnits frånluftsdon i zon1 på vägg..
Om du för säkerhets skull sätter ett tätskiktsmembran runt röret, så kan jag inte tänka mig annat än att det skulle vara OK. Då skulle jag oroa mig mera för IP-klassningen på själva fläkten.
Men när jag byggde badrum för ett par år sedan så satte elektrikern utan knot upp en frånluftsfläkt lite snett ovanför duschen, dvs i utkanten av zon 1, och uppe vid taket.
Men när jag byggde badrum för ett par år sedan så satte elektrikern utan knot upp en frånluftsfläkt lite snett ovanför duschen, dvs i utkanten av zon 1, och uppe vid taket.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tänker ha en VVX ( HERU ) i källaren så det är inte IP klassningen som är bekymmret utan eventuella brott mot tätskiktsregler i mitt fall.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var finns ventilationsröret i bärande väggen?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Bygga mellanvägg - dra kablar igenom vägg
Planlösningar -
Ventilationsrör genom yttervägg.
Badrum -
Hur undersöka takavrinning plattak som leds igenom innervägg?
Tak & Vind -
Sparmålning i vinkeln vägg/tak lyser igenom
Färg, Måla & Tapetsera