Tog bort en gammal torktumlare med rör för utluften som var draget genom hålet. Var bör jag sätta där nu? Att sätta en vanlig tilluftsventil känns ju enklast men känns fel pga att det är en tvättstuga. Så en paxfläkt? Då behöver den ju el någonstans, men det kanske är den bästa lösningen? Lätt att koppla in el för såna?

Ber om ursäkt för dum fråga pga ny husägare.

• Öppet utrymme i tak med exponerade rör och isolering, tillfälligt igentäppt med tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni inte har en fläkt så är det bra läge att installera en där nu. Jag tror det finns fläktar med stickkontakt som är relativt enkla att installera.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K
Träkyrka Träkyrka skrev:
Tog bort en gammal torktumlare med rör för utluften som var draget genom hålet. Var bör jag sätta där nu? Att sätta en vanlig tilluftsventil känns ju enklast men känns fel pga att det är en tvättstuga. Så en paxfläkt? Då behöver den ju el någonstans, men det kanske är den bästa lösningen? Lätt att koppla in el för såna?

Ber om ursäkt för dum fråga pga ny husägare.
Rekommenderar Fresh intellivent, de är tysta och bra! Enkla att installera själv även om man inte får det (EL).

• Gilla
Träkyrka
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni inte har en fläkt så är det bra läge att installera en där nu. Jag tror det finns fläktar med stickkontakt som är relativt enkla att installera
K Kirre2021 skrev:
Rekommenderar Fresh intellivent, de är tysta och bra! Enkla att installera själv även om man inte får det (EL).
Upptäckte att även tvättstugans takventilation är anslutet till det mekaniska systemet på vinden (slås på med strömbrytare) men känns drygt att behöva trycka igång den hela tiden, sen låter det en del.

Är det overkill att köpa en badrumsfläkt t.ex. Fresh intellivent till tvättstugan när det finns ett centralt system? Kommer gå på minst 1800 för fläkt, rör, kallraskydd osv.

Du ska såklart ha det befintliga systemet igång 24/7, det är normalt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du ska såklart ha det befintliga systemet igång 24/7, det är normalt.
Aha, där ser man 👍 tänkte att det var som en paxfläkt som man trycker igång vid dusch osv. Kan jag montera ett tilluftsdon i tvättstugan eller är det bättre att fylla igen befintligt hål i ytterväggen? Sitter en ventil på utsidan.

Nej, bara frånluft i tvättstugan, tilluft i övriga rum i källaren.

• Gilla
Träkyrka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.