4 903 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Ventilation till friggebod/gäststuga 10 kvm
Nu är det dags att installera någon form av ventilation i friggeboden.
Den är på ca 10 kvm fullt isolerad med värme. Vad rekommenderas för ventilation?
Vad jag läst tidigare så ska tilluft placeras lågt och frånluft högt. Men när man kollar på tex Fresh tilluftsventiler så står det att dessa skall placeras högt för bästa ventilation. Någon som kan ge mig ett råd vad som passar bäst?
Henrik
Den är på ca 10 kvm fullt isolerad med värme. Vad rekommenderas för ventilation?
Vad jag läst tidigare så ska tilluft placeras lågt och frånluft högt. Men när man kollar på tex Fresh tilluftsventiler så står det att dessa skall placeras högt för bästa ventilation. Någon som kan ge mig ett råd vad som passar bäst?
Henrik
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Du har självdrag som enbart fungerar när det tex är varmt i byggnaden och kallare utanför .
Sen kan du ha mekanisk ventilation med tex PAX fläkt (fungerar oavsett temperatur)
Bägge varianter kräver tilluft / frånluft , en ventil nere och en ventil / fläkt högt .
Vad ska friggeboden användas till ?
Sen kan du ha mekanisk ventilation med tex PAX fläkt (fungerar oavsett temperatur)
Bägge varianter kräver tilluft / frånluft , en ventil nere och en ventil / fläkt högt .
Vad ska friggeboden användas till ?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det ska användas som gästrum/ tonårsrum. Så det kommer användas till och från under hela året.
Det var lite så jag tänkt, en tilluft typ Fresh TL98 och en blockventil som frånluft.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden