Hej jag en fråga angående ventilering av en tegelfasad.
Bakgrunden är denna att jag köpte ett hus för ett år sedan. Den förra ägaren hade något år tidigare gjutit en stor uteplats på baksidan och byggt ett uterum på en del av den. plattan är gjuten så högt upp så att halva nedersta raden av tegelstenar är täckt. De springor som normalt sett finns i nedersta raden för att du skall få ventilering på insidan av tegelfasaden är igengjutna. När jag nyligen skulle fixa till ett av rummen som ligger mot uteplatsen så noterade jag en källarlukt när jag plockade bort golvlisten jag kände den ganska tydligt men ingen annan i familjen kände det. Det var då jag reagerade på att det inte fanns några springor i fasaden på utsidan. så min fråga är hur jag bäst löser detta? skall jag bara borra bort bruket på några ställen i raden över botten tegelstenarna? Borde doften försvinna då? Jag kan också nämna att väggen ligger på norrsidan så solen skiner aldrig på den fasaden så den är ju säkert mera "svårtorkad". Fallet på uteplatsen är inte jättebra men tillräcklig för att vattnet inte skall rinna in mot väggen vad jag noterat hitintills..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.