Vår kökstillverkare och köksarkitekt glömde bort ventialtionen över kylen och frysen. De skickade dock med fula plastgaller som var för stora och inte passade in i stilen. Vi har fått nedslag på slutbesiktningen för snart ett år sedan, nu har kökstillverkaren äntligen vaknat och skall göra en lösning, men då vill de byta till mindre skåp för att kunna göra en utfyllnad som de kan sätta in sina standardgaller i.

Vi har ett sk lantkök i äldre stil med en list som både är profilerad och har "tappar" som täcker utrymmet över skåpet upp till taket. Den raka delen i listen är ca 5 cm och jag tror att standargallrena är 8 cm, så det är ju omöjligt. De har inga andra galler.

Den nya lösningen rymmer ju ändå deras standargaller (vit plast eller aluminium i samma mått), dessutom försämras funktionen i köket eftersom i dessa skåp över kyl och frys förvarar vi tillbringare, sportflaskor och termosar som är höga. Med de nya skåpen kommer nog inte detta att få plats samt de skall sätta gallrena mellan kyl/frys och skåpen så de kommer att hamna högre upp vilket då gör att man inte kommer att nå några saker alls (jag är lång).

Dessutom tror jag att det skall vara ventilerat över inbyggnadsugnen och micron, de är brevid kylen. Kan man göra galler i trä? Finns det någon som har sett några galler som kan passa in eller har andra förslag? (det blev långt det här, dock är det bara det här och några småsaker som saknas).

Annika

Vi har galler till att föra upp tilluften från varmgrunden, men det är ju samma princip.
De är köpta hos kungsprofiler, vilket ju kan vara en idé.
Finns på nätet...

Hos oss ser det ut så här:
040215-050.JPG

och så här
040215-049.JPG

Jag tittade på deras hemsida, men det verkar som om de är för höga för vårt kök. Tack för tipset annars.

Kolla hos en båttillbehörsaffär typ Watski, Erlandssons brygga eller SeaSea. De har snygga galler i antingen teak eller rostfritt som kanske passar.

De tillverkar dom i de mått du vill ha. På deras hemsida står det: "precis som du vill ha dem..."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.