Hej. Jag harförsökt läsa mig till svar på min fråga men kan inte hitta något passande, så jag startar en ny tråd. Vi ska bygga nytt och ha bergvärme och golvvärme. Vi vill även ha frikyla när vi ändå ska borra. Vår lokala VVS firma har offererat bergvärmepump, frånluftsmodul och 2st Innova fläktkonvektorer. Vi vill inte ha några synliga konvektorer inomhus. Kan man göra på något annat sätt för att kunna nyttja frikyla?

Takkassetter finns ju så kylaggregatet blir infällt uppe i innertaket, men det beror ju på hur man bygger om det ska öppet upp till taknock eller inte.

• Gilla
Wiesslan
  • Laddar…
Det finns också kylbatterier man kan installera till FTX ventilation ifall man går på det istället för bara frånluft. Dock är det svårt att få samma effekt som ordentliga fläktkonvektorer då ventilationen sällan byggs för samma luftcirkulation som krävs för att kunna kyla ordentligt. Men det blir ju i alla fall en sak mindre som syns och kylan sprids lite enklare utan att sätta fläktkonvektorer överallt.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
B
Kyla via vent fungerar inte riktigt. Det normala luftflödet i ett ventsystem är inte tillräckligt för att kyla, bara för att svalka ner lite. Om man försöker öka ventflödet under varma dagar för att få in mer kall luft i rummet, ja då drar man ju in massor med 28c varm luft som ska kylas ner (inte energieffektivt).

I ett nybygge kan man ju kanske lägga in en kanalkylare, och recirkulera luften i rummen över kylbatteriet om man vill ha en mer dold lösning.

T.ex. ngt k stil med denna
https://soliduct.se/catalogsearch/result/?q=Kylbatteri

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.