1 323 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Ventilation i tvättstugan (källare)
Sida 1 av 2
Hej,
Har nyligen flyttat in till ett hus med källare från sena 40-talet. Tvättstugan är i gamla pannrummet (källaren) och det blir lite fuktigt när man hänger upp tvätten.
Saken är så att man har stängt alla frånluft och tilluft med panel från utsidan, så ingen luft kommer in eller ut. Tänkte öppna upp ena och sätta en frånlufts fläkt med fukt sensor, är detta rätt tänkt?
Det finns mekanisk frånluft men bara på ovanvåningen.
Har nyligen flyttat in till ett hus med källare från sena 40-talet. Tvättstugan är i gamla pannrummet (källaren) och det blir lite fuktigt när man hänger upp tvätten.
Saken är så att man har stängt alla frånluft och tilluft med panel från utsidan, så ingen luft kommer in eller ut. Tänkte öppna upp ena och sätta en frånlufts fläkt med fukt sensor, är detta rätt tänkt?
För att få fart på luften så behöver du kanske även öppna upp för tilluft.Johan Eek skrev:
Hej,
En liten avfuktare vara en enkel lösning annars, det har vi. Bra i kombination med stängd ventilation då.
På sommaren när luftfuktigheten är hög självtorkat tvätt långsamt inomhus. Det är betydligt effektivare med avfuktare än ventilation. Med det sagt ska ni ha en fungerande ventilation också i en tvätttstuga.
sätt dit en woods avfuktare SW22Johan Eek skrev:
Hej,
Yes, det är lite dåligt med tilluft i källaren. Så det ska jag. Ska kolla om jag ska öppna upp i ett annat rum eller i tvättstugan. Ska testa med ventilation och fläkt först, kan alltid dra igång avfuktare om det inte fungerar tillräckligt.P Peter321 skrev:
Men varför har man stängt ventilationskanalerna? Det förstår jag inte.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag ska först få igång bra ventilation innan jag installerar avfuktare. Men vet du varför man har stängt kanalerna? Är det för hålla värmen inne i huset och så blir det mer energi effektivare?mexitegel skrev:
Varför är svårt att veta, men du tänker rätt i att bara ha frånluft där. Tänk på att ha lite lutning utåt i ventilationskanalen så kondensen som bildas rinner ut och inte in.Johan Eek skrev:
Sannolikt är ventilationen stängd eftersom man använt avfuktare där. Annars avfuktar man ju uteluft. Skaffa avfuktare, och öppna inte upp ventilationen. På sommaren blir det ju bara fuktigare i källaren av det.
Källare är ju ofta lite kalla och på sommaren kondenserar den varma uteluften när den kommer in och höjer då den relativa luftfuktigheten i källaren. Så om du avfuktar tror jag du vill stänga ventilationen, åtminstone på sommaren.Johan Eek skrev:
Nu har jag förvisso bara en jordkällare under huset men jag har täppt till alla ventiler och satt in en avfuktare istället. Den gör sitt jobb och jag har fått en mycket bättre miljö än när jag hade ventilerna (kattgluggarna) öppna.returen skrev:
Har satt luftavfuktare samt två takhängda fläktar i tvättstugan i källaren. Tvätten torkar blixtsnabbt.
Du ska såklart ha bra ventilation också, men att ventilara ut 4kg vatten/tvätt är vansinnigt inneffektivt och kräver att du släpper ut massor av värme från huset.
Avfuktaren kan också användas när du ex målar om, brygger öl, fuktiga augustinätter osv. Har man källare är det en god investering även om den inte behövs dagligen.
Du ska såklart ha bra ventilation också, men att ventilara ut 4kg vatten/tvätt är vansinnigt inneffektivt och kräver att du släpper ut massor av värme från huset.
Avfuktaren kan också användas när du ex målar om, brygger öl, fuktiga augustinätter osv. Har man källare är det en god investering även om den inte behövs dagligen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg