Hej,

Har tvättstuga i källaren, 13kvm. Det är nydränerat och nyrenoverat. Har en tilluftsventil och en frånluft. I frånluften sitter en Intellivent Sky. Finns vattenburen radiator på ytterväggen (runt 22 grader i rummet med den igång). Vi hängtorkar tvätten. Upplever att det tar lång tid att torka och ibland luktar det unket/fuktigt om kläderna, speciellt en sånhär dag då det är runt 18 grader och regnigt ute och på vintern.
Tänkte att frånluftsventilen ska lösa det här, men det är lite oklart när den faktist går igång och om den orkar dra ut all fukt.
Vad gör man för att lösa problemet?
Köpa avfuktare? Jag är osäker på hur den skulle fungera tillsammans med tilluft- och frånluft-ventilerna.

Köp en avfuktare.
Jag ska själv köpa en Woods MRD20GW. Som du skriver är dessa fuktiga dagar inte så roliga. Vet flera på jobbet som använder avfuktare för att torka tvätt och det fungerar riktigt bra. Jag gillar när det är torr luft inomhus så jag tänker att en avfuktare kan få gå vid behov.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Håller med, köp en avfuktare, det går extremt snabbt och ni slipper fukt i rummet som en ren bonus.

Dessutom så får ni billig värme på köpet...

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
För luftavfuktaren så skulle jag rekommendera en i plåt, som Woods SW. Det har förekommit att dylika i plast har börjat att brinna. Jag kan dock inte säga om det har varit Woods. Mina föräldrar drabbades för en dryga 10 år sedan, det var dock inte en Woods. De har en Woods i plåt som säkert är närmare 20 år nu. Vi kör en Woods SW där vi torkar tvätten och har frånluft (för närvarande en IntelliVent Sky med kontinuerlig drift på låga varvtal).

Vi har exakt samma. Nydränerat, tvättstuga i källaren, tilluft i väggen och frånluft via murstock. Vi har också en Woods avfuktare i plåt som står där vår-höst, alltså när värmen inte är på. Höst-vår behövs den inte då det finns en radiator i tvättstugan och källaren rent allmänt är varm och torr under värmesäsongen.

Vi har dåligt med ventilation men kör Woods avfuktare. Den första köptes begagnad 2011, men ifjol började den fungera dåligt så vi köpte en ny Woods eftersom det verkar vara kvalitetsgrejer. Höst med regn och rusk så är tvätten kruttorr inom två dygn.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.