28 066 läst ·
15 svar
28k läst
15 svar
Ventilation i isolerad friggebod
Sida 1 av 2
Jag håller på att bygga en 15 m2 friggebod och behöver hjälp med vad som är bäst rörande ventilation.
Den är isolerad (vägg 95mm, tak/golv 170mm) och skall vara uppvärmd året runt.
Konstruktion vägg från utsida: panel, luftspalt, vindpapp, isolering, ångspärr, osb, gips.
Vad gäller för bästa ventilation för placering, produktval etc.?
Tack för er hjälp!
Den är isolerad (vägg 95mm, tak/golv 170mm) och skall vara uppvärmd året runt.
Konstruktion vägg från utsida: panel, luftspalt, vindpapp, isolering, ångspärr, osb, gips.
Vad gäller för bästa ventilation för placering, produktval etc.?
Tack för er hjälp!
Jag skulle säga att ventilation behövs om du skall vistas där långa perioder eller då och då ta in blöta saker där. Tar man inte in någon fukt så behöver man inte vädra ut den. Om du planerar att ta in fukt regelbundet så håller jag med om GoForits förslag. Gärna en reglerbar ventil så att du kan stänga när ventilationen inte behövs.
Är den redan isolerad och klar? Annars hade jag nog ökat isoleringstjockleken om du ska ha det som kontor.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Jag planerade stugan utifrån 95mm i väggar men har i efterhand fått höra olika bud, bl.a. vissa som ansåg att tjockare vore lämpligt....men jag har kommit så långt i bygget så 95 mm är det och det får bli bra!
Min stora fundering nu var bästa lösning för ventilationen...som verkar vara enligt ovan, självdrag med tilluft nedtill och från upptill...eller!?
Min stora fundering nu var bästa lösning för ventilationen...som verkar vara enligt ovan, självdrag med tilluft nedtill och från upptill...eller!?
M math_a skrev:Jag planerade stugan utifrån 95mm i väggar men har i efterhand fått höra olika bud, bl.a. vissa som ansåg att tjockare vore lämpligt....men jag har kommit så långt i bygget så 95 mm är det och det får bli bra!
Min stora fundering nu var bästa lösning för ventilationen...som verkar vara enligt ovan, självdrag med tilluft nedtill och från upptill...eller!?
Hur gick det? Kör också 95mm, räknade på det och det kostar kanske 50kr/år i extra värme jämfört med 95+45... (bergvärme). Men ventilation? 3 l/s är ju lämpligt, men fläkt som går så lite? Har en spaltventil i fönstret... men nåt mer extra måste ju till
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Det blev alldeles utmärkt! Håller värme bra, dock kan jag känna att ventilationen kunde varit aningen bättre i vissa lägen (körde med inluft lågt och ut högt enligt tidigare i denna tråd....)B Boan skrev:
kollade på fläkt, men en pax går ställa i minst 10l/s och en friggebod behöver bara 3,5l/s..... skulle kunna köra timer på iofM math_a skrev:
Hej!M math_a skrev:
Vore kul att se hur du satte ventilationen.
Har byggt nästan exakt likadant med samma isolering och funderar också på ventilationen nu.
/D
