Byggahus.se

Ventilation i bastu med ytterväggar

1. A
    Medlem Nivå 6
    Poängen med ventilation är väl viktigare efter man bastat. Då vill man inte att fukten står still där inne.

2. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för tips! Antar att anledningen till att placera frånluftsventilen under översta laven, och inte för högt, ger jämnare ventilation?

3. W
    Medlem · Nivå 7
    Ja ventilationen blir jätte bra!
    inluft vid golvet och utluft under sitthöjd ger inte jätte bra ventilation ovanför överlaven där iaf jag sitter och vill ha bra luft och efter att jag bastat klart vill jag kunna ventilera ut den varma och fuktiga luften som är uppe vid taket.
    Självklart blir det varmare längre ner i bastun om man tar utluften längre ner men man får ingen vidare ventilation uppe vid taket.
    Har man ventiler högt upp med skjutluckor så kan iaf jag reglera temperaturen även längre ner i bastun genom att stänga till utluften lite.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 7
    Luften i en varm bastu rör sig hela tiden då aggregatet trycker varm luft uppåt och skapar undertryck under aggregatet. Så det blir inte alls dålig ventilation upptill om frånluft sitter långt ner:
    362_325.jpg

Harvia skriver: "Placera frånluftsventilen så långt från aggregatet och så nära golvet som möjligt." Sedan skriver de att man gärna kan ha en ventil upptill också, för att vädra ut snabbare, men det går också att ha dörren på glänt.

• Laddar…
  5. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Det finns olika skolor och man ska nog inte vara tvärsäker på vem som har rätt. Enligt: https://www.byggbeskrivningar.se/invandigt/bastu/ gäller:
    "Avståndet mellan till- och frånluften ska vara maximalt. Frånluftsventilen ska vara placerad diagonalt över bastun i förhållande till tilluftsventilen. Den ska sitta högt på väggen eller i taket och ha samma area som tilluftsventilen."

För att få ett korrekt svar rekommenderar jag att frågan ställs i ett finländskt forum. Eller ett svar förresten, det blir nog snarare svar från ca 5513000 experter, och alla svar kommer att vara helt olika... :)

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Det är nog som du skriver men uppenbarligen verkar olika lösningar ändå fungera. Har varit till stor hjälp!

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 8
    det finns väl mest ulika traditioner. I sverige har svenska trä/tylö nästan monopol med sin bastanta rum-i-rum med självdrag.
    Den är helt klart fungerande lösning-men inte den enda och har sina begränsningar.
    "Problemet" är väl att denna aldrig uppdaterats och moderniserats, det är mest en instruktion för eftermontering i existerande bygg.
    Att det är olika lösningar som fungerar är helt klart och många gånger måste man vara pragmatisk mtp lösning. Det viktigaste är att man har tänkt på ventilation och att den finns, annars blir bastun tråkig att sitta i.
    Jag personligen är helt oenig med en som menade att små bastun inte behöver ventilation- det är de som behöver det mest. På grund av låg luftvolum blir luften dålig fort och badkastning en obehaglig upplevelse. Man sitter inte länge i en sådan...

I trådstartarens fall så kan man ju värdera en flat kanal i vägg eller tak mot angränsande tvättrum/bad
    Från bortre hörn. Placera aggregat närmast dörr och tilluft under dörren-ett exempel på lösning. Man kan i tillägg ha stängbar ventil rätt ut genom yttervägg.

mvh
    Sakke

• Laddar…