690 läst ·
4 svar
690 läst
4 svar
Vems ansvar?
Vi har en nypon häck runt vår tomt som har stått där i många många år.
Den har spridit sig utanför tomten och har tagit sig igenom asfalten en bit ut i gatan på några ställen.
Försöker slita upp dom med rötterna, men det är ett jobb som inte ger någon belöning.
Min fundering är egentligen, vems är ansvaret? Kan ex. kommunen komma och begära att vi som ägare av häcken tar bort eller står för kostnaden för borttagning. Eller kan jag be kommunen komma och gräva upp och laga asfalten?
Johan
Den har spridit sig utanför tomten och har tagit sig igenom asfalten en bit ut i gatan på några ställen.
Försöker slita upp dom med rötterna, men det är ett jobb som inte ger någon belöning.
Min fundering är egentligen, vems är ansvaret? Kan ex. kommunen komma och begära att vi som ägare av häcken tar bort eller står för kostnaden för borttagning. Eller kan jag be kommunen komma och gräva upp och laga asfalten?
Johan
Jag förmodar att det gäller Vresros. Om så är fallet är den förbjuden i odling efter 1/6 2022.
Jag vet inte vad som gäller redan etablerade häckar men jag tvivlar på att kommunen kommer att, på TS's begäran, utan kostnad, fixa asfalten.
På sikt får TS räkna med att häcken bör bort. Därefter kanske och förhoppningsvis kommer kommunen reparera asfalten inom deras normala gatuunderhåll.
Med andra ord: väck inte den björn som sover ...
Jag vet inte vad som gäller redan etablerade häckar men jag tvivlar på att kommunen kommer att, på TS's begäran, utan kostnad, fixa asfalten.
På sikt får TS räkna med att häcken bör bort. Därefter kanske och förhoppningsvis kommer kommunen reparera asfalten inom deras normala gatuunderhåll.
Med andra ord: väck inte den björn som sover ...
Var hittar du att den skulle vara förbjuden? Jag hittar den inte på någon antagen lista. Den finns med på en lista som det finns förslag om att införa begränsningar på. Men inget förbud vad jag känner till.
Ja det kan vara en vresros, var tvungen att googla, men den ser så ut, men googlar jag nyponros ser det ju ungefär likadant ut.
Enligt naturvårdsverkets hemsida ser den inte ut att omfattas av någon lagstiftning om invasiva arter.
Nej, jag ska inte väcka någon björn alls, var bara lite nyfiken.
Bara att kämpa på med att slita upp skiten antar jag.
Enligt naturvårdsverkets hemsida ser den inte ut att omfattas av någon lagstiftning om invasiva arter.
Nej, jag ska inte väcka någon björn alls, var bara lite nyfiken.
Bara att kämpa på med att slita upp skiten antar jag.
Klicka här för att svara