Hej,

Jag har tänkt öppna upp en del av min vägg mellan kök och vardagsrum och bygga ett barbord där. Jag har haft ett par hantverkare där som kollat på det och gett mig offert.

Väggen det gäller är en ca 10cm tjock i någon form av rött tegel(rött damm kommer i alla fall när man borrar). Den går i vinkel mot ytterväggen och är ca 3,5m lång.

skiss.png

Hantverkare 1 verkade pålitlig, hade många år i branschen och sa att han "såg direkt att väggen inte är bärande", medan hantverkare 2(ung man, med ett kursat bolag sen tidigare efter jag kollat upp han) sa att den troligtvis inte är det, men han ville inte göra ingreppet utan att jag först kollade upp det och fick det på papper. Nu är det så att det inte finns några ritningar att tillgå som är så detaljerade då huset är från 1940, och styrelsen vet inte om den är bärande. De sa också att ansvaret ligger på mig att kontrollera detta.

Jag kontaktade en byggkonstruktör som kunde säkerställa om den är bärande, för den nätta summan av 3000kr... Själva arbetet på väggen beräknade hantverkare 1 till 4500 efter ROT.

MEN... Hantverkare 1 sa att han kan "ta på sig ansvaret för att den inte är bärande".

Om jag går för hantverkare 1s offert och det mot förmodan skulle skita sig, t.ex. att grannen under får sprickor i taket eller nåt, står jag då som ansvarig även fast jag har på papper att hantverkaren skulle ha koll på det?

Ja, du är ansvarig. Skulle det inträffa något så är hantverkarens garanti ett avtal som du och han har gjort. Du skulle med andra ord kunna vända dig till honom och begära att han ordnar ev. problem. Du skulle kunna vända dig till en större byggare som har både byggtekniker och snickare ...

Nu gissar jag lite men det skulle förvåna mig mycket om den tegelväggen är bärande då detta rör sig om en flerfamiljsfastighet. Detta av skissen där det ser ut som att det är en vägg för rumsavdelning samt att det är en vägg med enkelt tegel.

Sen å andra sidan så avskyr jag att jobba i flerfamiljsfastigheter eftersom ett litet fel kan ge stora skador.

Det lär knappast hända speciellt mycket under dig, risken är större att nåt sätter sig ovanför.

Dessutom så litar inte jag heller på allt, detta eftersom en vägg inne hos min granne som jag var rätt säker på var icke bärande (lertegel) visade sig bära upp en bärande bjälke *suck* Man hittar kul saker i gamla hus men å andra sidan är den nu bytt till järnbalk. Det hade förresten vilken byggingenjör som helst missat eftersom man inte såg det förrän putsen var borta och en enkel lertegelvägg är faktiskt inte bärande, knappt sin egen vikt *S*

Sen skall du inte ta bort väggen helt utan öppna upp en del av den så risken förefaller extremt liten.

/Kent

snickarboden skrev:
Det lär knappast hända speciellt mycket under dig, risken är större att nåt sätter sig ovanför.
Jag bor på 4e och högsta våningen, så jag har ju ingen granne ovanför att oroa mig för. Fast det är ju såklart kul att ha ett tak ovanför sig också. :)

Men du menar att jag skulle kunna chansa och om man märker att nåt är galet så går det med största sannolikhet att fixa i efterhand? Det blir ingen Gevalia-reklam av det hela?

O
Tänk på att du måste få styrelsens tillstånd innan du börjar bygga!

Jag mailade en ritning på vad jag skulle göra. Hon som svarade sa att det var inga problem, eftersom jag inte skulle ta bort hela väggen var det bara att köra på.

Men hon kunde/ville inte svara på om väggen var bärande.

Så ett mailsvar från en styrelsemedlem, räcker det eller ska jag kräva papper med underskrifter på?

O
Jag tycker att du för din skull ska lämna in en formell ansökan, så att du får underskrifter och allt.

Tror inte att hon verkar vara så påläst, tur för Er!
Jag skulle inte godkänt att man öppnade upp i en bärande vägg. (sitter som vice ordförande i en BRF). Inte utan att man bära av den.

Bokai>Jag rekommenderar självklart inte att chansa men jag gissar att den väggen med stor sannolikhet inte är bärande men det är självklart omöjligt att göra en bedömning över nätet *S*

/Kent

Odjuret skrev:
Jag tycker att du för din skull ska lämna in en formell ansökan, så att du får underskrifter och allt.
Det är sant, men jag trodde iof det var det jag gjorde... Såhär säger föreningen:

Om du ska göra några ingrepp som rör den fasta konstruktionen (väggar) så måste du först kontakta styrelsen. Beskriv vad du tänker göra med ord samt markera på en ritning (enkla ritningar över lägenhetens planlösning kan fås från styrelsen eller Stadsbyggnadskontoret). Om väggen som du vill riva eller ta upp hål i (t ex för en dörr eller rördragning) är bärande så måste du också lämna med ett intyg från en behörig konstruktör med beskrivning av hur den bärande delen ska ersättas.
Den sista delen där är ju problematisk. Jag vet ju inte om den är bärande förrän jag har kontaktat en konstruktör. Moment 22?

I övrigt följde jag instrukionerna och fick till svar:
"Jag ser inga problem med din ombyggnation eftersom du sparar en del av väggen".

Odjuret skrev:
Tror inte att hon verkar vara så påläst, tur för Er!
Tror faktiskt hon kan sin sak, då hon som svarade är ordföranden i föreningen(en av Stockholms största och äldsta, som är väldigt välskött).

Odjuret skrev:
Jag skulle inte godkänt att man öppnade upp i en bärande vägg. (sitter som vice ordförande i en BRF). Inte utan att man bära av den.
Nu är det ju det troliga att den INTE är bärande. Så ordföranden vet säkert det och säger att jag får öppna, men lägger samtidigt helt ansvaret över på mig om det nu skulle vara så att den är det?

Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra. Betala 8000 för glugg i vägg för att få det 100% säkert att den inte är bärande. Eller 5000 för hål i vägg där hantverkaren säger sig ta ansvar för att den inte är det(han var "helt säker" som han sa).

Notera att 3000kr är en del slantar för mig...

Att man lägger över ansvaret då den som gör jobbet är naturligt.. Det gör vi i vår förening också. Men samtidigt så säger vi att, det skall ske fackmannamässigt.. Jag brukar se så att hur ser väggarna ut i övriga lägenheten, finns det någon som är betydligt tjockare än 10 cm?

Jupp! Om du ser på min bristfälliga ritning i 1a posten så ser du de väggarna som jag skissat lite tjockare är väldigt tjocka. Den mitt i lägenheten är typ 4dm, och sen är det ju ytterväggen som är ganska tjock. Den har jag dock inte mätt. :)

Efter att idag har snackat med hantverkaren har jag nu bestämt mig för att köra på hans offert utan att blanda in konstruktör. Han ger ett väldigt seriöst och proffsigt intryck, samt säger att om det skulle ske något så är det på honom det hamnar.

O
Jag skulle gissa på att väggen är bärande... men jag är bara lekman. Att man är ordförande innebär inte att man är bra på byggnader.... Oavsett, se till att få ett godkännande skrifrligt ifrån styrelsen, det är för din skull.
Inte bara ett mail. Ifall det blir nått tjafs i framtiden. Även om det är ordförande själv som skrivit mailet.

Odjuret skrev:
Jag skulle gissa på att väggen är bärande... men jag är bara lekman. Att man är ordförande innebär inte att man är bra på byggnader.... Oavsett, se till att få ett godkännande skrifrligt ifrån styrelsen, det är för din skull.
Inte bara ett mail. Ifall det blir nått tjafs i framtiden. Även om det är ordförande själv som skrivit mailet.
Du har en poäng. Skriftligt skadar aldrig.

Kräver inte ingrepp i en bärande vägg bygganmälan:rolleyes:
eller gäller det bara för småhus? Nån som vet?

Det gäller för mig i min förening också. Om det är så för alla vet inte jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.