95 341 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Hur kan du med säkerhet ens veta att katten varit där när ni nu kommer hem? Jag tycker absolut att det är ni som brister i er uppfostran och tillsyn av er hund här. Till dess att ni känner er helt säkra på att er hund inte drar iväg om det så kommer en enhörning inlindad i bacon så föreslår jag att ni kopplar den medans ni packar ur bilen. Att skylla på katten känns ganska magstarkt här. Som någon skrev kan ju vara en hare eller rådjurskid som är i krokarna o den sätter iväg. Säger inte att ni måste gilla grannkatten men den förändrar inte ansvarskravet på er och er hund, träna den till att lyssna till ”sitt” så att den sitter lydigt medans ni packar ur så kommer säkert både ni och grannen bli gladare.O orfr skrev:Kattägaren ska stå för sina kostnader att hålla katten på sin egen tomt eller inomhus. Normalt har vi koll på vår tax, men det har hänt ett par ggr att han sprungit iväg när jag lastar ur bilen med matkassar... om katten varit på vår tomt nyligen så kan det gå fort. Men... om katten inte patrullerat vår tomt hade taxen inte fått spårning...dessutom lämnar inte vår tax några spår som katten, bara en irriterad granne som inte vet eller tar sitt ansvar på hela dagen när jag jobbar..
Egentligen är katten inget större problem för mig och taxens reaktion är naturlig, orsakad av katten, men grannens gnäll gör mig irriterad...
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Är det verkligen bara 13 miljoner, du verkar lite osäker.Nissens skrev:
J JohanLun skrev:Kattägaren ska väl stå för kostnader för skada katten ställer till... Inte att hålla den på sin tomt... enligt gällande bestämmelser (hur du vill ha det är ju inte relevant).
Grannen har katten som gör som katter gör, kommer och går lite var de vill, tror de har en kattlucka i dörren. Sedan klagar han på att vår hund springer efter katten... Vi har samma skyldigheter både för hundar och katter...
Svårt att tyda ut... Är grannen som "klagar" kattägaren för hunden jagar efter katten in på deras tomt eller in i huset? Eller är du själv den klagande grannen? Eller är det någon 3e part?
Du har ansvar för din hund, oavsett om den rymmer pga en katt eller en hare. Slåss katten och taxen så de blir skadade så är det var jag förstår knepigt, men där kan väl i så fall ansvarsfrågan hur bra kontroll man haft på sitt djur spela in.
Njae, det är ju olika djur, så faktiskt gäller olika regler. Råder dig att läsa på lite...eftersom jag själv inte har eller har haft hund så låter jag de andra tipsen om hur hundar uppfostras vara okommenterade. Men det finns nog lite att läsa och lära trots allt. Dock verkar problemet inte vara så stort om varken hund eller katt kommer till skada, bara att du och grannen verkar irritera er på varandra. Kanske kan ni under kontrollerade former låta dem bekanta sig med varandra så kan ni nog säkra av de heller inte skadar varandra och nyfikenheten blir kanske mindre?O orfr skrev:
Jag skulle f.ö. gärna skaffa hund, det verkar finnas ett antal fördelar jämfört med katt. Men nackdelen med hund är att man måste ha den på dagis om man jobbar dagtid medan katten kan vara ensam hemma och gå på lådan själv. När jag blir pensionär kan det nog bli hund.
Ja, frågorna är många och Nissens sitter kanske på frågor eller frågetecken, vem vet?Alfredo skrev:
https://www.vilt.se/fageljakt/
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/arter-och-artskydd/fridlysta-arter/VILKA FÅGLAR JAGAR MAN?
I Sverige jagas över 30 olika fågelarter vilket utgör en stor del av de fågelarter vi har i den svenska faunan. Vanligast förekommande fågeljakten sker på bläsand, gräsand, grågås, fasan, ringduva, rapphöna, orre, tjäder, ripa och skata. Men även vigg, alfågel, nötskrika, småskrake, storskrake sjöorre, nötskrika, morkulla, kricka, knipa, havstrut, gråtrut, fiskmås, ejder, björktrast och alfågel är lovliga viltarter.
Nu får nån jägare, ornitolog eller kunnig inom detta rätta mig men jag finner det konstigt att alla fåglar är fredade, samtidigt får en stor del ändå jagas och dödas. Nissens (eller nån annan jägare) kanske kan upplysa hur det verkligen förhåller sig.
Sen tror jag katter inte behöver följa jaktlagstiftningen... Men om nu en stor del av fåglarna får dödas av människor så tyder ju de på att alla faktiskt inte är sällsynta... Eller har man satt felaktiga regler för jakt?
Äter man förresten gråtrut, kaja, kråka och skata, eller jagas de enbart för nöjes skull? Eller för att populationen är för stor?
För det första plågar inte jägare ihjäl djur. Hade de betett sig som katter så hade de blivit av med vapenlicenser och fått böter…J JohanLun skrev:Ja, frågorna är många och Nissens sitter kanske på frågor eller frågetecken, vem vet?
[bild]
[länk]
[länk]
Nu får nån jägare, ornitolog eller kunnig inom detta rätta mig men jag finner det konstigt att alla fåglar är fredade, samtidigt får en stor del ändå jagas och dödas. Nissens (eller nån annan jägare) kanske kan upplysa hur det verkligen förhåller sig.
Sen tror jag katter inte behöver följa jaktlagstiftningen... Men om nu en stor del av fåglarna får dödas av människor så tyder ju de på att alla faktiskt inte är sällsynta... Eller har man satt felaktiga regler för jakt?
Äter man förresten gråtrut, kaja, kråka och skata, eller jagas de enbart för nöjes skull? Eller för att populationen är för stor?
Om jägare jagar djur som är fredade/fridlysta så är det böter, fortsätter man ändå kan det sluta med att man blir av med vapenlicenserna.
Vilka djur som får jagas bestäms inte av jägarna, det är regeringen som bestämmer det med Naturvårdsverket i ryggen. Vilka kriterier de har får du fråga dem.
Men frågan kvarstår, plågar katterna samtliga 13 miljoner, och är alla fridlysta? Kan några ändå sammanfalla med de som jägarna jagar?Nissens skrev:
För det första plågar inte jägare ihjäl djur. Hade de betett sig som katter så hade de blivit av med vapenlicenser och fått böter…
Om jägare jagar djur som är fredade/fridlysta så är det böter, fortsätter man ändå kan det sluta med att man blir av med vapenlicenserna.
Vilka djur som får jagas bestäms inte av jägarna, det är regeringen som bestämmer det med Naturvårdsverket i ryggen. Vilka kriterier de har får du fråga dem.
Man måste skilja på "Verkan" och "Orsak". Katten är orsaken och då problemet.J JohanLun skrev:"Katten går lös" - alltså är du seriös, den går alltså på din tomt?
Du kan inte jämföra med en ambulans som rycker ut eller ett ett skarpt inbrottslarm. Detta är ju falsklarm som går var och varannan natt. Hade jag en granne vars inbrottslarm gick var och varannan natt skulle jag bli tokig.
Om jag har ett inbrottslarm som går av att ett rådjur går förbi, eller ett billarm som går när en lastbil kör förbi så har jag ett larm som jag måste åtgärda då det inte fungerar korrekt. Om du väcker dina grannar med din hund DU släpper ut i trädgården för ett katt går på din tomt... Är det DU och DIN HUND som orsakar det största problemet.
Ja, jösses, här pratar vi om olika sorts problem och detta visar att många som skriver här gör det av katthat. Inte pga verkliga problem.
Du såg inte mitt första inlägg? Det tar enstaka sekunder för en katt att döda och äta upp en fågel. Det är inte plågeri.Nissens skrev:
Undrar hur många småfåglar sparvhökarna tar årligen. Vi har sett betydligt fler sparvhökar än katter som lyckas ta fågel vid vår fågelmatning.
Jag såg en katt idag med en mus i munnen. Helt OK tycker jag, men det beror på storleken - på katt och offer. Tänk om det varit ett djur som kom med en fårtacka i munnen! Så det har med om vi själv kan bli hotade tror jag.mrsnhp skrev:
Alla fåglar & djur är egentligen fridlysta... bara viss tid man får jaga dom.J JohanLun skrev:Ja, frågorna är många och Nissens sitter kanske på frågor eller frågetecken, vem vet?
[bild]
[länk]
[länk]
Ungkråka äter vissa,kallas Ljusterö-kyckling.
Kaja jagas nog mest i städer då de skitar ner ordentligt.
Alla vilda fåglar är fridlysta i Sverige. Fridlysningen av fåglar innebär att vi inte ska jaga och döda dem hipp som happ, inte att de alla är hotade arter och kommer att dö ut om vi inte låser in alla katter. En del fågelarter är såklart hotade i Sverige, men långt ifrån alla och det är inte katterna som är hotet mot dem.J JohanLun skrev:
Den är en jakthund. Det liknar lite att en katt springer iväg hela tiden och jagar.P Pin skrev:
Givetvis ska man inte låta sin hund springa lös varsomhelst. Våra hundar kommer alltid på inkallning så de kan gå lösa i stort sett varsomhelst, utom i tät biltrafik, men om ens hund inte är så bra på inkallning så ska man ha den i koppel för det allra mesta.
Om en kattägande granne skulle klaga på att min hund springer in på dennes tomt så skulle jag nog vara lite kallsinnig om grannens katt hade för vana att ränna på min tomt. Där vi bor är det dock ingen som klagar på att andras djur rör sig på "fel" tomt, vare sig det handlar om katter, hundar eller kalvar.
Ja, lagstiftningen är lite absurd. Fridlysning är grundregeln för alla fåglar, enligt artskyddsförordningen. Det finns dock undantag och artskyddsförordningen hänvisar då till jaktlagen och jaktförordningen.J JohanLun skrev:
Jag rekommenderar inte någon att läsa igenom jaktförordningen. Det är den snårigaste skrift jag någonsin (inte) har lyckats ta mig igenom.
Kontentan är dock att en hel del jakt är tillåten på fågel trots att alla fåglar i princip är fridlysta …