Hej,
I mitt närområde har man grävt ett hål i gatan vilket föranleder en hel del incidenter då det ser ut som på bilden:

Trafiksituation med röd bil vid grävt hål och blå bil med väjningsplikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är vem som ska lämna företräde?
A. Den blå bilen eftersom denna har skylt att lämna företräde och sålunda inte får hindra någon trafik som åker på huvudleden.
B. Den röda bilen eftersom hindret är i dess körfält.

Den blå bilen har ingen upplysning om vägarbetet och den röda bilen har ingen sån där modern orange skylt om att körfältet är avstängt (som ändå ingen verkar fatta vad den betyder).
 
Den blå bilen skall lämna företräde. Den röda bilen på huvudleden får använda båda körfälten.
Jämför med en omkörande bil på huvudled som blir påkörd av en bil som kommer från mindre väg med företrädesskyldighet. Där är den påkörande ansvarig.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 7 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Den blå bilen skall lämna företräde. Den röda bilen på huvudleden får använda båda körfälten.
Jämför med en omkörande bil på huvudled som blir påkörd av en bil som kommer från mindre väg med företrädesskyldighet. Där är den påkörande ansvarig.
Min tanke också fast ville inte färga frågan. Blir trött på folk som inte vet vad lämna företräde innebär.

Sen är det också strul i den andra änden. Vägen är väldigt trafikerad så ibland så händer det att om den blå bilen kommer uppifrån (alltså på huvudled) så är det ett helt koppel av röda bilar som vägrar stanna. Men det är ju en annan fråga.
 
Nja.

Det beror ju lite på om detta sker i samma situation. Om vägarbetet ligger en bit fort från utfarten och blå bil gott och väl kan ta sig ut så att båda befinner sig på huvudled, då blir ju situationen en annan.

Dvs, om inte min utfart på huvudleden hindras av den röda bilen så gör ni bäst i att hålla er undan när jag ska passera vägarbetet....
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nja.

Det beror ju lite på om detta sker i samma situation. Om vägarbetet ligger en bit fort från utfarten och blå bil gott och väl kan ta sig ut så att båda befinner sig på huvudled, då blir ju situationen en annan.
Viktig aspekt. Vägarbetet ligger nära T-korsningen så att om blå bil åker ut så långt att den kan räta upp framhjulen så kommer den att blockera röd bil.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nja.

Det beror ju lite på om detta sker i samma situation. Om vägarbetet ligger en bit fort från utfarten och blå bil gott och väl kan ta sig ut så att båda befinner sig på huvudled, då blir ju situationen en annan.

Dvs, om inte min utfart på huvudleden hindras av den röda bilen så gör ni bäst i att hålla er undan när jag ska passera vägarbetet....
Jag är lite nyfiken på dethär, när går man från att behöva lämna företräde för att man kommer från sidovägen till att vara en trafikant på huvudleden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag tror att ett stort ansvar ligger på entreprenören. Det borde finnas varningsskyltar för vägarbete in den blå sidovägen så att de blå bilar vet vad som finns runt hörnet.
Tyvärr är skyltningar på svenska vägarbeten oftast urusla. Entreprenörerna verkar inte ta det på allvar och jag undrar om det finns tydliga anvisningar från myndighetshållet om hur det ska göras.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jämför med en omkörande bil på huvudled som blir påkörd av en bil som kommer från mindre väg med företrädesskyldighet. Där är den påkörande ansvarig.
Fast samtidigt har man nog ett extra ansvar i samband med en omkörning så jag är inte alls säker på att det alltid skulle bedömas så solklart. Tar dock gärna emot källor om jag har fel och det faktiskt är så enkelt i dessa fall.
 
Om blå bil har hunnit ut på vägen när röd bil svänger ut så har röd bil väjningsplikt. Svänger röd bil ut innan blå bil påbörjar sin utfart så är det blå bil som har väjningsplikt mot röd. Däremellan är en tolkningsfråga men jag misstänker att röd bil skulle få rätt i de flesta fallen.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Viktig aspekt. Vägarbetet ligger nära T-korsningen så att om blå bil åker ut så långt att den kan räta upp framhjulen så kommer den att blockera röd bil.
Och då håller jag med om att blå bil får invänta röd.

Men så fort jag hinner räta ut hjulen innan röd kommer så..... :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
G
Det är väl "Störst går först" som gäller?
 
I grannbyn hade dom vägar företräde där bussen går.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Hej,
I mitt närområde har man grävt ett hål i gatan vilket föranleder en hel del incidenter då det ser ut som på bilden:

[bild]

Frågan är vem som ska lämna företräde?
A. Den blå bilen eftersom denna har skylt att lämna företräde och sålunda inte får hindra någon trafik som åker på huvudleden.
B. Den röda bilen eftersom hindret är i dess körfält.

Den blå bilen har ingen upplysning om vägarbetet och den röda bilen har ingen sån där modern orange skylt om att körfältet är avstängt (som ändå ingen verkar fatta vad den betyder).
Om den blå bilen anser sig hinna ut innan den röda hinner passera vägarbetet så befinner sig både blå och röd på huvudled och då ska den röda lämna företräde
 
Och som alltid så ska båda köra med förstånd och försöka undvika olyckor.
Nästa samma problem har börjat dyka upp hos oss i villaområdet där bilar börjat parkera på den gatan som alltid varit tom. Här gäller dock högerregeln men då många inte har följt den och är ovana att det kan komma bilar från höger på sin sida då man själv ska svänga vänster så gäller det att hålla ner hastigheten så man kan stanna om någon inte är uppmärksam.
 
fast det där varierar. När de installerade fiber här, så behövde de gräva ett litet hål utanför vårt staket, ca 30x30 cm. Och ett litet hål i trottoaren på andra sidan gatan, för att koppla in sig på befintlig kanal under gatan.

Detta är en liten gata med totalt 6 hus, och kanske 3 - 4 bilar på "genomfart" per dag. Då kommer först en lastbil och lastar av ett 10 tal olika varningsskyltar vid infarten på gatan, det var både det vanliga varningsmärket i ett antal upplagor, skyltar om att en fil försvinner osv. Sedan lika mycket skyltar i andra änden av gatan. Sedan betongsuggor som stänger av arbetsstället. En ny lastbil med grävare. Allt står i några dagar. Sedan är det 5 gubbar som spenderar 4 timmar på att gräva de här 30cm hålen, och så asfaltläggare med fler gubbar som kommer och fyller provisoriskt.

Efter 3 veckor upprepas proceduren när grannen får sin fiber....

Sedan 6 månader senare en ny upprepning när de skall återställa asfalten på riktigt, lika mycket skyltar varje gång. Även då en ny upprepning 3 veckor senare hos grannen. Det är ca 30m mellan mitt hål och grannens.

Avgiften för att få in fiber känns riktigt billig i förhållande till det enorma arbetet med att gräva 30cm hål.
 
  • Gilla
  • Haha
seniorkonsult och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.