Tiger79 skrev:
Räkning för vad, berätta mer?

Om det är kommunens träd och det är i vägen för tomtägaren ska väl de ta ner det.
Av den enkla anledningen att trädet är kommunens och för att folk inte utan lov fällde träd hur som.... Det var inte speciellt dyrt några hundralappar styck. Men som jag skrev det var inte idag så möjligheten finns att det är dyrare eller gratis. Tomt eller fastighetsägaren bestämmer väl inte på kommunens mark eller tycker du det är rimligt att vem som helst bara kräver att någon skall komma och fälla träd gratis.

F
Det är inte helt ovanligt att kommuner ger grannfastigheter rätt att fälla träd på kommunens mark men att kommunen ställer krav på att dom då anlitar ett proffs som gör det. Motorsågskort och sånt, kommunerna är försiktiga.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
jag väntar nu svar från min kommun hur dom vill göra så kommer ja skriva va som bestämma här men tack för alla svar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Angående trädgårdslandet kan du ju odla i upphöjda bäddar (typ pallkragar) för att rötterna inte ska förstöra det.

cecar33 skrev:
Av den enkla anledningen att trädet är kommunens och för att folk inte utan lov fällde träd hur som.... Det var inte speciellt dyrt några hundralappar styck. Men som jag skrev det var inte idag så möjligheten finns att det är dyrare eller gratis. Tomt eller fastighetsägaren bestämmer väl inte på kommunens mark eller tycker du det är rimligt att vem som helst bara kräver att någon skall komma och fälla träd gratis.
Nu är jag med på hur du menar.

Jag läste det som att kommunen skickade en räkning för att kommunen tagit ner trädet...

här ä svaret jag fick av kommunen

Hej Patrik!

Tekniska kontoret har varit på plats och tittat på björken och anser inte att den är så stor att den gör någon skada. Tekniska kontoret är restriktiv med att ta ned träd på kommunal mark då de fyller en viktigt funktion i kommunens ”gröna rum”. Läs mer om hur vi sköter kommunens grönytor på webbplatsen: http://www.vaggeryd.se/bygga-bo-och...mraden-och-skogar/skotsel-av-gronomraden.html

*

Om du vill kan du ta ned några av de nedersta grenarna på trädet i sommar när trädet slutat sava.

*

Med vänlig hälsning*************
XXXX XXXX
Förvaltningssekreterare

Redigerat av moderator:
harry73
Nu fick du skriftligt vad du fick göra av kommunen och då föreslår jag att du gör det. Och där skulle jag övertolka vad kommunen skriver.
Tar du bort alla grenar som hänger över din tomt upp till halva trädhöjden, skulle jag säga att du agerar inom kommunens skrivelse. Du har beredd kommunen tillfälle att göra det själv, och du fick deras OK att göra det själv med vissa förbehåll.
Samtidigt kan du gräva ordentligt i rabatten och kapa alla rötter som är i vägen. Det borde förbättra din situation avsevärd. Tycker du nästa år att det inte blev tillräckligt bra, kan du skriva ett nytt brev till kommunen där du skriver att du kommer att ta bort alla grenar som hänger över din tomt, samt att du kommer att jordförbättra och därmed kapar alla rötter som finns i vägen.

Poängen är ta din (del)vinst nu och börja om efter det, då kan de inte lägre backa från tillståndet du fick nu.

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle i detta läge välja att uppfatta den "stam" som lutar mot er tomt som en riktigt stor gren som sitter längst ner på huvudstammen. Skulle gärna vilja se en bild av hela trädet, men av det man kan se nu på dina två bilder, så ser det ut att kunna vara en rätt snygg ansning också, björkar blir så lätt fula.

Däremot skulle jag vara lite försiktig med att ta bort rötter, för som jag nämnde tidigare gör det att trädet riskerar att välta in på er tomt i en storm, när inget mothåll finns kvar.

• Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
harry73
Anna_H skrev:
Däremot skulle jag vara lite försiktig med att ta bort rötter, för som jag nämnde tidigare gör det att trädet riskerar att välta in på er tomt i en storm, när inget mothåll finns kvar.
Är det sant? När jag ser en rotvälta är det alltid rötterna på andra sidan som ger vika (alltså de på dragsidan eller vindsidan) Så om TS tar bort rötterna i sin trädgård ökar det risken att trädet får en rotvälta åt andra hållet.

Ett normalt träd har rötter runt om. Vad som händer beror lite på trädtyp och jordmån. Björken har sina rötter utbredda över marken, vilket gör att det generellt sett snarare är rötterna på läsidan som trycker emot än rötterna på vindsidan som håller fast.

M
En annan aspekt kallas olägenhet. Har man haft en fastighet en längre tid och det växt upp träd eller liknande som skapar en olägenhet som inte fanns där innan kan man kräva att grannfastigheten tar bort det. Min granne har ett sånt dilemma som till viss del orsakar olägenhet för mig. Grannen har ett plank mot sin granne i sydvästläge, bakom detta plank har det vuxit upp en vägg av träd. På 20m står det ca. 15 träd med 20cm stamtjocklek, 10-15m höga. Från klockan ett på sommaren blir det mörkt hos grannen, solen går ned så att säga. Påtalat det flera gånger för berörd granne men där bor en "lägenhetsmänniska" som har intresse i stil med klipper gräset 2ggr på en hel sommar.
Så nu kommer troligtvis grannen ta det vidare till kommunen som en olägenhet så det blir vitesföreläggande om inget händer inom rimlig tid.

De grenar som sträcker sig in över tomten är inget som stör om du vill anlägga ett grönsaksland. De allra flesta växter trivs i vandrande skugga, inte lika många klarar av att utvecklas optimalt i brännande sol, speciellt sol som gassar vid lunchtid och några timmar efter - det blir snabbt en brännande hetta som inte är till fördel för växterna.

Det som däremot antagligen kommer att förstöra dina odlingsplaner är björkarnas rötter, det har ingen betydelse om du kapar rötterna där du gräver, de kommer tillbaka på nolltid i den luckrade och porösa jorden som blir efter att man grävt. När rötterna härjar fritt tar dom all näring och fukt, kvar blir bara en grusig och torr massa utan mull, helt genomvävd av trädets sytrådstunna sugrötter. Och det är en myt att trädens rötter endast sträcker sig så långt som trädkronan är vid, de söker sig hur långt som helst där de kan hitta den fukt och näring som trädet behöver.

Det har väl ingen betydelse om det är ett grönsaksland som skall anläggas, det räcker väl att fastighetsägaren har åsikten att trädgrenar in på dennes tomt är störande så finns rätten att ta bort dem.
I första hand, i detta fall, kommunen. Det spelar väl ingen roll vad kommunen "tycker" om det är störande för TS eller ej.
Hänger dom in över tomten så har väl TS rätt att kräva ansning. ? :confused:

Nu fick ju TS tillåtelse, enligt min tolkning, att göra jobbet själv.
Om man utgår att tomtgränsen går där skottkärran står, så är det, i mitt tycke, lite knepigt att "ansa".
Egentligen borde väl hela den snedställda stammen bort för att det skall se snyggt ut, men egentligen så har kanske TS strikt tillåtelse att ta bort det som hänger in över tomtgränsen. Då, å andra sidan, kommer trädet att se för dj-ligt ut :wow:

Vad säger trädexperterna på B-H?

Claes Sörmland
Ja, kommunen har nu erbjudits möjlighet att ta bort gren och rot som tränger in på fastigheten och orsakar olägenhet för TS. I och med att de är ovilliga att göra det så kan TS kapa grenar och rötter i tomtgränsen. Men TS får inte kapa något utanför sin fastighetsgräns utom det kommunen har gett skriftlig tillåtelse till: "några av de nedersta grenarna på trädet i sommar"

Men jag håller med om att inte ens avkapning av stammen som hänger in över TS fastighet skulle göra något bättre för odlandet. Det skulle däremot skapa röta i björken efter ett antal år. Rotavgrävning ned till 50 cm djup längs tomtgränsen skulle hjälpa odlandet för någon säsong men det är som nämns ovan en årlig strid med trädet som måste tas. Kapas dessutom tjockare rötter så ger det röta i trädet på sikt.

Men kan trädägaren (kommunen) förbjuda TS att kapa även dom högre grenarna, givet att dom hänger in på TS tomt ?:x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.