Hej!
Vi köpte en gammal gård för 3 år sedan på en återvändsgränd som slutar i skogen. Vi har 3 tomter på båda sidor om vägen.
Enligt grannarna har denna väg inte underhållits på 20 till 30 år och denna väg tillhör en gammal vägförening från 1846. Den enda registrerade medlemmen i den vägföreningen är den gamla ägaren (säljaren av gården) som också äger skogen .
I gårdens köpekontrakt står det att vi inte har någon servitut.
Nu är vägen i mycket dåligt skick och nytt grus måste läggas på. Den gamle ägaren säger "inte särskilt intresserad av vägen". Inte heller tänker han investera och reparera vägen.
Nu kan jag reparera vägen själv (som han inte ville sälja till mig), men han hyr också ut markbitar till en bonde som kör över den med tunga maskiner. Jag har svårt att betala för försenat underhåll när vägen inte är min.
Vad kan jag göra?
Tack på svara på förhand!
Martijn
Vi köpte en gammal gård för 3 år sedan på en återvändsgränd som slutar i skogen. Vi har 3 tomter på båda sidor om vägen.
Enligt grannarna har denna väg inte underhållits på 20 till 30 år och denna väg tillhör en gammal vägförening från 1846. Den enda registrerade medlemmen i den vägföreningen är den gamla ägaren (säljaren av gården) som också äger skogen .
I gårdens köpekontrakt står det att vi inte har någon servitut.
Nu är vägen i mycket dåligt skick och nytt grus måste läggas på. Den gamle ägaren säger "inte särskilt intresserad av vägen". Inte heller tänker han investera och reparera vägen.
Nu kan jag reparera vägen själv (som han inte ville sälja till mig), men han hyr också ut markbitar till en bonde som kör över den med tunga maskiner. Jag har svårt att betala för försenat underhåll när vägen inte är min.
Vad kan jag göra?
Tack på svara på förhand!
Martijn
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Du kan aldrig tvinga någon annan att betala för underhållet. Enda sättet är att låta lantmäteriet upprätta en samfällighetsförening. Då blir fastighetsägarna obligatoriskt medlemmar i föreningen. Kostnader fördelas efter andelstal. Och beslut om nödvändiga kostnader tas genom röstning på årsstämman, man röstar då med sina andelstal.
Förrättningskostnaden för att bilda föreningen blir hög, framförallt om någon inte vill vara med. Typ 100 000+.
Förrättningskostnaden för att bilda föreningen blir hög, framförallt om någon inte vill vara med. Typ 100 000+.
Så jag kan inte göra annat än att låta det vara ifred eller betala underhållet själv.
Är inte ägaren ansvarig för ett acceptabelt vägskick?
Är inte ägaren ansvarig för ett acceptabelt vägskick?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Vad säger bonden som också använder vägen då? kanske lättare att komma överens med denne? Sen att ni inte äger vägen eller har nå servitut får man ju ta som det är. Det kommer ju iallafall aldrig att bli så att det gynnar någon annan?
Bonden fixar den första delen innan kröken eftersom det här är hans. Resten stör honom inte, men han gör sitt bästa för att fixa sin del.
Om vägen inte är din och du saknar servitut har du väl inte rätt att använda vägen om man ska hårddra det? Om ni inte skrivit något separat avtal om det.
Hur som, om du ändå ska lägga pengar, kanske det bästa är att anlägga en egen väg så slipper du frågan helt framåt.
Hur som, om du ändå ska lägga pengar, kanske det bästa är att anlägga en egen väg så slipper du frågan helt framåt.
Den här vägen är det enda sättet att ta sig från mitt hus och stall till asfaltvägen. Min tom ligger inte i anslutning till den asfalterade vägen så jag måste använda denna väg och har rätt till det enligt svensk lag. Dessutom har säljaren sagt att jag kan använda denna väg när som helst.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 093 inlägg
Har du lusläst Laga skiftes-dokumenten som förmodligen reglerar ägandet och skötseln av vägen, samt vilka som har rätt att använda den? Är det alltså en mycket gammal samfälld väg? Vad står det om vägen ordagrant?
Har du inte läst skiftesdokumenten, finns de på Lantmäteriets e-tjänst Historiska kartor.
Har du inte läst skiftesdokumenten, finns de på Lantmäteriets e-tjänst Historiska kartor.
Bjud på kaffe och föreslå ett avtalsservitut på bruk av, och underhåll av väg. Så slipper gubben det öht och ni har det på pränt för framtiden.
Tittar man på kartan ser det ju inte ut att vara alltför långt mellan kröken och dit hus så erbjud bonden ersättning för att även fixa den vägbiten. Det är ju inte mycket extrajobb när han ändå håller på med resten av vägen. Bönder kan ofta fixa ev. fyllnadsmassor billigt/gratis. Så försök bli 'kompis' med bonden, har du tur nöjer han sig med en flaska whiskey eller tvåT Tällerydsgård skrev:
Allemansrätten ger rätt att färdas på vägen så det är inte ett problem. Problemet kommer först i dagen när vägens ägare beslutar sig för att göra vägen obrukbar, då står man där med byxorna nere då man saknar servitut.C Conqvist skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
lagen ger dig rätt få ett servitut om vägen är enda möjliga anslutningen. Men det ger dig inte rätt använda vägen innan du ordnat servitut.T Tällerydsgård skrev:
Allemansrätten ger dig rätt att färdas till fots.Cheesen skrev:
Inte med fordon.
Ägaren till vägen har rätt att bomma den om inga andra avtal finns.
Måste vara en vägförening från 1946 antar jag? Lagen om enskilda vägar med vägföreningar kom 1939.
Och vad står det i förrättningshandlingarna från 1946? Jag har mycket svårt att tro att det bildades en vägförening för endast en fastighet, det stämmer inte med regleringen i lagen om enskilda vägar. Jag gissar att du hittar ett helt gäng med fastigheter som är delägare i samfälligheten i originalhandlingarna, inklusive din egen fastighet.
Och vad står det i förrättningshandlingarna från 1946? Jag har mycket svårt att tro att det bildades en vägförening för endast en fastighet, det stämmer inte med regleringen i lagen om enskilda vägar. Jag gissar att du hittar ett helt gäng med fastigheter som är delägare i samfälligheten i originalhandlingarna, inklusive din egen fastighet.