Hej
Köpt en fastighet (tomt) som styckades på 50-talet. Finns ingen infart till fastigheten. Kommunen vill att vi endast ska använda deras entreprenad samt att vi ska betala för att sänka trottoarkanten för att kunna köra in med bilen.
Helt ologiskt att jag ska betala för det eftersom det är på deras mark samt att det är en detalj plan som är minst 70 år sedan.
Säg gärna till om jag missat några detaljer.
Köpt en fastighet (tomt) som styckades på 50-talet. Finns ingen infart till fastigheten. Kommunen vill att vi endast ska använda deras entreprenad samt att vi ska betala för att sänka trottoarkanten för att kunna köra in med bilen.
Helt ologiskt att jag ska betala för det eftersom det är på deras mark samt att det är en detalj plan som är minst 70 år sedan.
Säg gärna till om jag missat några detaljer.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Att kommunen kan ha krav på entrepenaden om ni vill göra ingrepp på deras område är kanske inte så konstigt, och då får ni betala för det. Finns nog inga krav på att kommuninvånarna skall stå för er infart.S Sverker01 skrev:Hej
Köpt en fastighet (tomt) som styckades på 50-talet. Finns ingen infart till fastigheten. Kommunen vill att vi endast ska använda deras entreprenad samt att vi ska betala för att sänka trottoarkanten för att kunna köra in med bilen.
Helt ologiskt att jag ska betala för det eftersom det är på deras mark samt att det är en detalj plan som är minst 70 år sedan.
Säg gärna till om jag missat några detaljer.
Men en infart i sig borde ni kunna ordna utan dom, och göra på det sätt ni tycker är lämpligt. Sen kanske det blir klurigt om det är en hög trotoarkant iofs
Men jag blir lite nyfiken : "Finns ingen infart till fastigheten": Har ingen bott där någonsin då sen 50-talet? Eller hur kommer man in ?
Hejklaskarlsson skrev:
Att kommunen kan ha krav på entrepenaden om ni vill göra ingrepp på deras område är kanske inte så konstigt, och då får ni betala för det. Finns nog inga krav på att kommuninvånarna skall stå för er infart.
Men en infart i sig borde ni kunna ordna utan dom, och göra på det sätt ni tycker är lämpligt. Sen kanske det blir klurigt om det är en hög trotoarkant iofs
Men jag blir lite nyfiken : "Finns ingen infart till fastigheten": Har ingen bott där någonsin då sen 50-talet? Eller hur kommer man in ?
Tack för svar/frågan!
Det har varit en styckad tomt fram tills 2023 då vi byggt hus på tomten. På varje fastighet borde det ingå en infart då man styckar eller tar fram detaljplan.
Enligt de får jag inte göra det själv, det måste gå genom de.
Finns en infart men det är trottoarkanten som måste sänkas.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Då klarnade det lite: Om det är trottarkanten som bör sänkas, och det är ju på kommunens mark, så finns det andra trådar kring det också: Men kontentan är att dom bestämmer over sin "väg"S Sverker01 skrev:Hej
Tack för svar/frågan!
Det har varit en styckad tomt fram tills 2023 då vi byggt hus på tomten. På varje fastighet borde det ingå en infart då man styckar eller tar fram detaljplan.
Enligt de får jag inte göra det själv, det måste gå genom de.
Finns en infart men det är trottoarkanten som måste sänkas.
Så kräver dom att det görs via deras entrepenad så är det tyvärr så.
Och det känns inte som du har ngt case att kommunen skall stå för kostnaden i sig.
Ett alternativ som föreslogs i den tråden var att försöka få till en fasning av trottoarkanten om dom ändå är ute och asfalterar om (vilket ju behöver göras då och då), så slipper man kanske den stora kostnaden att ta dit entrepenad bara för det iaf.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Ja det låter ju meckigt, och egentligen får du ju inte göra ngt ingrepp själv: Typ gjuta en klack etc.S Sverker01 skrev:
Men om du slår ned ett par rejäla spikar igenom plankan och ned i asfalten så den itne flyttar sig så lätt, men fortfarande enkelt kan tas bort om ngn kräver det: Skulle det funka ?
För att få till en kant enligt konstens alla regler kan nog gå på rätt många tiotusenlappar, om inte mer, eftersom allt skall göras regelmässigt, och då med av kommunen utvald/upphandlat entrepenör.
Jag menar att när de gjorde detaljplanen för länge sedan verkar det som att de missat denna trottoarkanten eftersom det har varit en fastighet sen 50talet och i detaljplanen borde man se det och sänka trottoaren så att fastigheten kan ha en riktig infart. Det kan väl vara omöjligt att de inte varit där på 70år och lagt om asfalten där.klaskarlsson skrev:
Då klarnade det lite: Om det är trottarkanten som bör sänkas, och det är ju på kommunens mark, så finns det andra trådar kring det också: Men kontentan är att dom bestämmer over sin "väg"
Så kräver dom att det görs via deras entrepenad så är det tyvärr så.
Och det känns inte som du har ngt case att kommunen skall stå för kostnaden i sig.
Ett alternativ som föreslogs i den tråden var att försöka få till en fasning av trottoarkanten om dom ändå är ute och asfalterar om (vilket ju behöver göras då och då), så slipper man kanske den stora kostnaden att ta dit entrepenad bara för det iaf.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Ok, ja det kan dom kanske ha "missat" - eller så fanns det inte regler om det då.S Sverker01 skrev:Jag menar att när de gjorde detaljplanen för länge sedan verkar det som att de missat denna trottoarkanten eftersom det har varit en fastighet sen 50talet och i detaljplanen borde man se det och sänka trottoaren så att fastigheten kan ha en riktig infart. Det kan väl vara omöjligt att de inte varit där på 70år och lagt om asfalten där.
Och du kan ju fråga om dom kan rätta till det "kostnadsfritt" (för dig) men du lär inte kunna kräva det som så: Regler kring om/hur kommunen kan ta betalt har ju också ändrats rätt mycket under 70 år
Hittade en vägledning från SKR här kring juridiska frågor.
Men en skrivning, som tyvärr talar till din nackdel är tex denna(som iof handlar om väghållning i allmänhet):
"Kommunallagen lägger inga hinder i vägen för kommunen att överta enskild väghållning eller att lämna bidrag till sådan väghållning, så länge den har ett allmänintresse. Det framgår både av förarbeten till kommunallagstiftningen och etablerad rättspraxis.2 Tillräckligt allmänt intresse kan dock knappast anses föreligga om det gäller t.ex. en utfartsväg som bara betjänar en eller ett par fastigheter"
https://skr.se/download/18.7c1c4ddb17e3d28cf9b61893/1642600979418/7585-700-8.pdf
Precis, kan ställa dit någon gummiramp, problemet med att spika fast de blir ett senare problem när de ska skotta snön.klaskarlsson skrev:
Ja det låter ju meckigt, och egentligen får du ju inte göra ngt ingrepp själv: Typ gjuta en klack etc.
Men om du slår ned ett par rejäla spikar igenom plankan och ned i asfalten så den itne flyttar sig så lätt, men fortfarande enkelt kan tas bort om ngn kräver det: Skulle det funka ?
För att få till en kant enligt konstens alla regler kan nog gå på rätt många tiotusenlappar, om inte mer, eftersom allt skall göras regelmässigt, och då med av kommunen utvald/upphandlat entrepenör.
Tack Klas! Får kolla på detta!klaskarlsson skrev:
Ok, ja det kan dom kanske ha "missat" - eller så fanns det inte regler om det då.
Och du kan ju fråga om dom kan rätta till det "kostnadsfritt" (för dig) men du lär inte kunna kräva det som så: Regler kring om/hur kommunen kan ta betalt har ju också ändrats rätt mycket under 70 år
Hittade en vägledning från SKR här kring juridiska frågor.
Men en skrivning, som tyvärr talar till din nackdel är tex denna(som iof handlar om väghållning i allmänhet):
"Kommunallagen lägger inga hinder i vägen för kommunen att överta enskild väghållning eller att lämna bidrag till sådan väghållning, så länge den har ett allmänintresse. Det framgår både av förarbeten till kommunallagstiftningen och etablerad rättspraxis.2 Tillräckligt allmänt intresse kan dock knappast anses föreligga om det gäller t.ex. en utfartsväg som bara betjänar en eller ett par fastigheter"
[länk]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det finns gott om villafastigheter som ursprungligen varken haft garage eller parkering på egen mark, utan där man stått på gatan eller i vissa fall inte ens haft bil.S Sverker01 skrev:
Att kommunen då vid detaljplanearbetet skulle bestämma exakt var en eventuell infart ska vara i framtiden och anpassa både plan och verklighet efter det vore orimligt.
På 50-talet är det ju inte ens givet att det fanns en trottoar.
Jag skulle säga att det bara är att bita i det sura äpplet och betala om du vill ha det ordentligt gjort.
Detta finns inte reglerat i lag. Men visst är det så att grundregeln är den att det ligger på kommunen att ställa den allmänna platsen i ordning så att den fyller sitt syfte, t ex att se till att TS inte hindras vad gäller utfart till till den allmänna platsen. Samtidigt är det ju helt begripligt att det blir dyrt och opraktiskt för kommunen om de ska ändra på kantstenarna varje gång en fastighetsägare flyttar sin utfart. Det krävs ju inte ens bygglov för detta.
Lagstiftaren har infört en rätt för den enskilde fastighetsägaren som vill bygga att själv ordna utfartsväg på kommunens mark om kommunen inte ställer gatan i ordning (6 kap. 20 § PBL). Tveksamt om det är tillämpligt i detta fall när en gata redan är ordnad, om än en gata som TS inte kan använda p g a hög trottoarkant. Frågan är om t ex TS har rätt att såga ned kantstenen med stöd i PBL?
EDIT: Propositionstexten om regleringen när den infördes i ÄPBL (prop 1985/86:1 s. 658):
Lagstiftaren har infört en rätt för den enskilde fastighetsägaren som vill bygga att själv ordna utfartsväg på kommunens mark om kommunen inte ställer gatan i ordning (6 kap. 20 § PBL). Tveksamt om det är tillämpligt i detta fall när en gata redan är ordnad, om än en gata som TS inte kan använda p g a hög trottoarkant. Frågan är om t ex TS har rätt att såga ned kantstenen med stöd i PBL?
EDIT: Propositionstexten om regleringen när den infördes i ÄPBL (prop 1985/86:1 s. 658):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
HejClaes Sörmland skrev:
Detta finns inte reglerat i lag. Men visst är det så att grundregeln är den att det ligger på kommunen att ställa den allmänna platsen i ordning så att den fyller sitt syfte, t ex att se till att TS inte hindras vad gäller utfart till till den allmänna platsen. Samtidigt är det ju helt begripligt att det blir dyrt och opraktiskt för kommunen om de ska ändra på kantstenarna varje gång en fastighetsägare flyttar sin utfart. Det krävs ju inte ens bygglov för detta.
Lagstiftaren har infört en rätt för den enskilde fastighetsägaren som vill bygga att själv ordna utfartsväg på kommunens mark om kommunen inte ställer gatan i ordning (6 kap. 20 § PBL). Tveksamt om det är tillämpligt i detta fall när en gata redan är ordnad, om än en gata som TS inte kan använda p g a hög trottoarkant. Frågan är om t ex TS har rätt att såga ned kantstenen med stöd i PBL?
[bild]
EDIT: Propositionstexten om regleringen när den infördes i ÄPBL (prop 1985/86:1 s. 658):
[bild]
Tack för svaret!
Håller med att kommunen inte kan stå för alla ändringar osv men i detta fall har jag inte ens fått någon infart. Man skulle kanske uppmärksammat detta i samband med bygglovet och se till att det blir förberett på kommunens mark för den infarten som de godkänt.