Vi planerar för en friggebod längst upp i hörnet på vår tomt. Den hamnar i närheten av tre grannar vars tomter gränsar mot vår. Två av grannarna har godkänt vårt förslag på placering som hamnar närmare än 4,5 m från respektive tomtgräns. Den tredje grannen önskar "följa jordabalken" (som han uttrycker det) och vill att den placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen.
Vårt nya förslag innebär att den hamnat drygt 4,5 meter från "jordabalks-grannen", men han hävdar nu också att han vill att vi även skall placera boden 4,5 meter från tomten intill. Vi hävdar att så länge den hamnar minst 4,5 meter från hans tomtgräns, kan han inte påverka placeringen i förhållande till andras tomter. (se bifogad bild, där han står utmärkt som "GRANNE B")
Har vi eller han rätt i detta?
Vi bor i Göteborg, och jag är medveten om att reglerna kan skilja sig åt mellan kommuner, men gissningsvis kan detta var en generell regel kring hur man ser på vem som räknas som "berörd granne".
Kan även tillägga att friggeboden inte blir högre än 2,2 meter.
Tacksam för hjälp i frågan.
(medan jag väntar på svar från Stadsbyggnadskontoret...)
Vårt nya förslag innebär att den hamnat drygt 4,5 meter från "jordabalks-grannen", men han hävdar nu också att han vill att vi även skall placera boden 4,5 meter från tomten intill. Vi hävdar att så länge den hamnar minst 4,5 meter från hans tomtgräns, kan han inte påverka placeringen i förhållande till andras tomter. (se bifogad bild, där han står utmärkt som "GRANNE B")
Har vi eller han rätt i detta?
Vi bor i Göteborg, och jag är medveten om att reglerna kan skilja sig åt mellan kommuner, men gissningsvis kan detta var en generell regel kring hur man ser på vem som räknas som "berörd granne".
Kan även tillägga att friggeboden inte blir högre än 2,2 meter.
Tacksam för hjälp i frågan.
(medan jag väntar på svar från Stadsbyggnadskontoret...)
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Alla som har tomt som på något sätt angränsar eller påverkas av bygglovet är berörda.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Så tänker vi också. Har som sagt skickat iväg en fråga till SBK här i Gbg.K Kane skrev:
Jo, men i detta fall handlar det om en bygglovsbefriad friggebod. Den regel jag hittar kring placering anger avstånd till "berörd granne", men min fråga handlar om ifall en granne har rätt att påverka friggebodens placering även då den hamnar längre än 4,5 meter från dennes tomtgräns. Alltså om det finns ytterligare möjligheter att tycka till och ha rätt att påverka.R Robert-san01 skrev:
Ska bli intressant att höra deras svar, jag tänkte skicka in samma fråga till grannkommunen söder ut inför vårat friggebodsbygge. Jag har dessutom samfälld gångväg imellan mig och en av grannarna och kommunal parkmark på andra sidan tomten långt från friggeboden.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Kommunen har inget med bygge av friggebod att göra. Godkännande behövs endast av den eller de grannar som berörs av att friggeboden kommer närmare än 4,5 meter deras tomtgräns.
Ett tips är att få det skriftligt, bra att ha men inte juridiskt ett måste.
Krångla inte till det
Ett tips är att få det skriftligt, bra att ha men inte juridiskt ett måste.
Krångla inte till det
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Då den inte följer de regler som finns för friggebod så kan den bli bygglovspliktig.T Tärnvind skrev:Så tänker vi också. Har som sagt skickat iväg en fråga till SBK här i Gbg.
Jo, men i detta fall handlar det om en bygglovsbefriad friggebod. Den regel jag hittar kring placering anger avstånd till "berörd granne", men min fråga handlar om ifall en granne har rätt att påverka friggebodens placering även då den hamnar längre än 4,5 meter från dennes tomtgräns. Alltså om det finns ytterligare möjligheter att tycka till och ha rätt att påverka.
Oavsett är alla rågrannar berörda, även de som angränsar mot motsatt sida.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Finns ingen annan berörd granne än den som är närmare än 4,5 meter. Det är en bygglovsbefriad åtgärd, då finns inga berörda grannar.T Tärnvind skrev:Så tänker vi också. Har som sagt skickat iväg en fråga till SBK här i Gbg.
Jo, men i detta fall handlar det om en bygglovsbefriad friggebod. Den regel jag hittar kring placering anger avstånd till "berörd granne", men min fråga handlar om ifall en granne har rätt att påverka friggebodens placering även då den hamnar längre än 4,5 meter från dennes tomtgräns. Alltså om det finns ytterligare möjligheter att tycka till och ha rätt att påverka.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Du har i princip 100% fel. En friggebod får enligt lag placeras närmare än 4,5 meter från tomtgräns med grannen godkännande. Så det följer alla regler.R Robert-san01 skrev:
Men om man bygger något som inte faller under friggebodsregler (eller attefallsregler) så blir det en bygglovspliktig åtgärd och då blir alla grannar berörda.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Jag skriver KAN...A Autodidak1 skrev:Du har i princip 100% fel. En friggebod får enligt lag placeras närmare än 4,5 meter från tomtgräns med grannen godkännande. Så det följer alla regler.
Men om man bygger något som inte faller under friggebodsregler (eller attefallsregler) så blir det en bygglovspliktig åtgärd och då blir alla grannar berörda.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Jo, även en friggebod kan bli fall för bygglov.A Autodidak1 skrev:
"Trots att du inte behöver söka bygglov finns det andra krav i plan- och bygglagen som måste vara uppfyllda."
Uppfyller den inte kraven kan man behöva bygglov för den. Den är förvisso inte enligt pbl en friggebod om den inte uppfyller kraven.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Helt rätt i att man inte alltid får bygga något utan bygglov, styrs av detaljplaner mm.R Robert-san01 skrev:
Vissa områden/hus berörs bland annat av bevarandeplaner, strandskydd mm som kan tvinga fram lov/tillstånd för allt.