Hej,

När vår brunn borrades för 20 år sedan var den uppmätta kapaciteten 6000 l/h, vilket är mkt god kapacitet. Nu skulle jag behöva göra en ny mätning så frågan blir således, vem kan göra detta? Brunnsborrare?

Verkar vara en ovanlig fråga!?
Jag ringde därför en brunnsborrare som sa att man enkelt kunde kontrollera detta själv. Förstod inte till 100% hur man gick tillväga men med 6000 l/tim så borde dagens kapacitet vara fortsatt god.

Om någon kan förklara hur man kontrollerar detta själv vore jag tacksam.

Varför ska du veta det? räcker inte vattnet till? ska ni utöka till fler hus?

Det är bara att pumpa, pumpar man upp 6000 l/timme i några timmar så ger brunnen 6000 l/timme, minst. Tar vattnet slut så man bara kan få upp 3000 l/timme ja då har brunnen halv kapacitet gentemot den hade för 20 år sedan.

Protte

Ska eventuellt utöka till ett till hus med servitut.

Menar du förenklat att öppna en vattenkran i 1 timme och mäta mängden vatten? Blir inte det missvisande? Är ju beroende av en rad andra parametrar som pumpkapacitet etc.

Man bör ju pumpa så mycket att vattennivån sjunker i brunnen och närma sig pumpen. På pumpen kan det stå hur många liter den ger per timme, fast den sitter väl i borrhålet.

Via en kommunal vattenmätare, vanlig kran, 20 m trädgårdsslang så går det att få ut ca 2200 liter per timme vid 6 bars tryck, jag har provat.

Det är väl bara att prova, öppna kranen, men torrkör inte pumpen

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.