T Troberg skrev:
Körskolorna lär ut fel där. De är medvetna om att det är fel, men det är det vanligaste sättet folk blinkar på.



Nope, jag har stenkoll på det här. Jag har gjort system för att översätta trafikföreskrifter till digitala tolkningar, som används av många och som granskats av ledande experter, både "civila" och inom Trafikverket.

Du blinkar inte när du följer en väg, men dui blinkar när du lämnar den.
Om det är som du säger måste det ju rimligtvis finnas någon skrift om detta. Det kan ju omöjligt vara så att det regelverk som gäller är det som någon som jobbar med saken har i huvudet men ingen annanstans. Var finns denna skrivning?

Och att trafikskolorna medvetet skulle lära ut fel för att det är så folk normalt gör är ju bara lovligt orimlig.
Isf skulle de ju också lära ut att man inte behöver blinka alls, att lastsäkring är helt onödigt och att det där med att hålla hastighetsbegränsningarna är frivilligt.
 
T Troberg skrev:
Definiera sväng. Du blinkar inte i en kurva. Sväng i det här sammanhanget innebär att du gör ett annat vägval. Du lämnar den väg du är på.



Nej, det blir farligt när folk hittar på egna regler, och folk blinkar lite hipp som happ.



Genom att ha jobbat med trqafik och trafikjuridikrelaterade system i 30 år, med experter på området.



Du avviker från vägen åt höger. Då blinkar du höger.
Hur huvudleden går påverkar bara vem som har väjningsplikt emot vem, inte hur du skall signalera din tänkta färdväg i en korsning.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Den här korsningen (i Älvsjö, TS stomping grounds) är relativt ny, så tillvida att vägen norrut bara funnits i något år och ”huvudleden” (som förstås inte är skyltad som sådan) svänger vänster.

Oskyltad är den i mina ögon en trafikfara, för enligt alla rimliga lagtolkningar är det en vanlig fyrvägskorsning samtidigt som många fortfarande kör som vore Götalandsvägen en huvudled, med eller utan blinkande.

Jag tror och hoppas att de gör rondell av skiten, för allt annat kommer bli svårhanterat.
Satellitvy över korsning, skolbyggnader, gator, solpaneler på tak, skyltar med gatunamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi ett ställe (Östbergavägen/Ersta gårdsväg) där huvudleden svänger men gatunamnen ”går rakt”.
Europeisk vägkorsning med vägmarkeringar, trafikskyltar, övergångställe, och grönska under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att dessa vägar (och exemplet ovan) skulle leda till att man signalerar olika mellan dem och skilt från övriga fyrvägskorsningar vore barockt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den här korsningen (i Älvsjö, TS stomping grounds) är relativt ny, så tillvida att vägen norrut bara funnits i något år och ”huvudleden” (som förstås inte är skyltad som sådan) svänger vänster.

Oskyltad är den i mina ögon en trafikfara, för enligt alla rimliga lagtolkningar är det en vanlig fyrvägskorsning samtidigt som många fortfarande kör som vore Götalandsvägen en huvudled, med eller utan blinkande.
Götalandsvägen är en huvudled och har sådan skyltning, däremot kan man ju tycka att det vore extra tydligt om man hade ett ex av T15 som anger hur vägar fortsätter i en korsning här.....men det är också rätt lite trafik på sidovägarna så det är kanske inte ett problem i praktiken. Huvudleden råkar sammanfalla med hur folk kör i praktiken (och det sitter ju skyltar för väjningsplikt också)
 
T Troberg skrev:
Du blinkar inte när du följer en väg, men du blinkar när du lämnar den.
Fast här följer du inte en väg utan svänger i en korsning. Vilka vägar i korsningen som har väjningsplikt, eller inte har väjningsplikt, har inte med saken att göra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Götalandsvägen är en huvudled och har sådan skyltning
Ja, mot Armborstvägen har det alltid varit så, men mot den nya Kabelverksgatan? Jag kör där någon gång i månaden (längs Götalandsvägen) och har aldrig sett baksidan av någon väjningsskylt där.

Som sagt, ny korsning och närmast ett vägarbetsområde fortfarande, men ändå. Att man skulle blinka höger där för att köra rakt fram i någon skev tolkning av att det är två konsekutiva trevägskorsningar i en vänstersväng är i mina ögon en tolkning som hur logisk-tekniskt hållbar den än må vara bryter mot det överordnade syftet med trafiklagstiftningen: att skapa en säker trafikmiljö.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, mot Armborstvägen har det alltid varit så, men mot den nya Kabelverksgatan? Jag kör där någon gång i månaden (längs Götalandsvägen) och har aldrig sett baksidan av någon väjningsskylt där.

Som sagt, ny korsning och närmast ett vägarbetsområde fortfarande, men ändå. Att man skulle blinka höger där för att köra rakt fram i någon skev tolkning av att det är två konsekutiva trevägskorsningar i en vänstersväng är i mina ögon en tolkning som hur logisk-tekniskt hållbar den än må vara bryter mot det överordnade syftet med trafiklagstiftningen: att skapa en säker trafikmiljö.
Jag är rätt säker på att det sitter en skylt även på Armborstvägen (som faktiskt funnits där i drygt 3 år nu!), det sitter faktiskt en skylt där om man tittar på google maps också, men det betyder ju inte att den sitter där just idag.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är rätt säker på att det sitter en skylt även på Armborstvägen
Ja, den tror jag har skylt, men inte den andra.

Sak samma, det var inte min poäng. Min poäng var faktiskt att visa på ett exempel där det intd är helt orimligt att se på saken som @Troberg gör, men att jag ändå tycket att det är feltänkt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, den tror jag har skylt, men inte den andra.

Sak samma, det var inte min poäng. Min poäng var faktiskt att visa på ett exempel där det intd är helt orimligt att se på saken som @Troberg gör, men att jag ändå tycket att det är feltänkt.
….men detta är inte vad Troberg pratar om. Ut ett blinkersperspektiv är detta en väg som svänger med två anslutande vägar. Man blinkar inte när man åker på den vägen, man blinkar när man ska svänga av vägen, inget konstigt med det.
 
Det är väl precis det han pratar om. Och eftersom att två vägar från höger ansluter till samma punkt i en 90-gradersböj har vi – tada! – en fyrvägskorsning.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Toppen. Då finns det en trafikföreskrift att läsa i detta ämne. Du kanske kan berätta vilken? Jag lär mig gärna något nytt.
Trafikföreskrifter är tillämpningar av lagrum, tex "den här specifika vägen är huvudled". Du letar efter lagstiftning.

tveksamt tveksamt skrev:
Och att trafikskolorna medvetet skulle lära ut fel för att det är så folk normalt gör är ju bara lovligt orimlig.
Säger du det? Titta på hur de lär ut att man ska blinka i cirkulationsplatser. Sure, det är inte fel att blinka som de säger, men det är mycket mer än lagkravet. De gör det för att det är lättare att lära ut så, enkla regler som aldrig blir fel men som kan medföra onödigt blinkande.

Dock gör de en livsfarlig miss: de lär inte ut vägkonstruktioner som liknar en cirkulationsplats, men inte är skyltad som en, har ingenting av regelverket för cirkulationsplatser. De borde inte finnas kvar, men några kvarglömda finns. Där gäller högerregeln, så den som kör in har företräde om inte annat är skyltat, och man blinkar som om det var en serie T-korsningar. Vad som ställer till det ännu mer är att alla den ingående vägarna finns på alla delar av platsen. Man bryter inte en väg och låter den andra vara gatunamn för hela cirkeln, utan cirkeln bär båda gatunamnen. På vissa platser löses det genom att ge cirkeln ett eget namn.

S BoXon skrev:
Hur huvudleden går påverkar bara vem som har väjningsplikt emot vem, inte hur du skall signalera din tänkta färdväg i en korsning.
Fel.

Så länge du fortsätter längs samma väg så kör du rakt. Om den vägen har en sväng spelar ingen roll. Om det finns en anslutande väg i den svängen spelar ingen roll.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här har vi ett ställe (Östbergavägen/Ersta gårdsväg) där huvudleden svänger men gatunamnen ”går rakt”.
Huvudleden spelar ingen roll, det är gatunamnet som styr.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast här följer du inte en väg utan svänger i en korsning. Vilka vägar i korsningen som har väjningsplikt, eller inte har väjningsplikt, har inte med saken att göra.
Korrekt, väjningsplikt spelar ingen roll. Det är gatunamnet som avgör om det är en sväng eller inte, och därmed om man ska blinka.

MathiasS MathiasS skrev:
….men detta är inte vad Troberg pratar om. Ut ett blinkersperspektiv är detta en väg som svänger med två anslutande vägar. Man blinkar inte när man åker på den vägen, man blinkar när man ska svänga av vägen, inget konstigt med det.
Exakt. Så länge man kör på samma väg så är det inte en sväng, oavsett hur den slingrar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Götalandsvägen är en huvudled och har sådan skyltning, däremot kan man ju tycka att det vore extra tydligt om man hade ett ex av T15 som anger hur vägar fortsätter i en korsning här.....men det är också rätt lite trafik på sidovägarna så det är kanske inte ett problem i praktiken. Huvudleden råkar sammanfalla med hur folk kör i praktiken (och det sitter ju skyltar för väjningsplikt också)
Var tvungen att bege mig ut på fältstudier ikväll, och du hade förstås rätt: det är huvudledsskyltat på Götalandsvägen fram till den korsningen, och väjningspliktsskyltat på de två sidogatorna.

Att folk kör som vi gör som har kört där sen innan det nya området började byggas ser jag dock mer som ett problem än en fördel. Hur en nyinflyttad, ovan bilförare ska klara sig där har jag nämligen svårt att förstå.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Huvudleden spelar ingen roll, det är gatunamnet som styr.
Enligt vad? Det är ju en helt befängd och barock anledning till vad som ska styra signalering. Försiktigt uttryckt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ja det är bara att ta upp kartboken när man närmar sig en korsning, så man vet hur man ska blinka. :rofl::poop:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Det var mopedistens mamma som hade framfört klagomål över att det är buskar och skymd sikt vid Vältstigen, där jag kom körande in på Johan Skyttes väg, och det verkade som om Björn Bergman "körde rakt ut från Vältstigen utan att ens bromsa och utan att titta i korsningen". Men trots de klagomålen så ansåg mopedisten som ensam vållande till kraschen medan jag själv gick helt fri "enbart" med hänsyn till högerregeln.

Jag har ju liksom tolkat det som att jag inte varit vållande, med hänsyn till att det var hon som "gjorde fel som inte följde regler"; är det högerregeln så är man skyldig att väja för fordon från höger innan man kör vidare.

Det måste väl ha förekommit i ett flertal fall att den som kommit från höger inte tittat vänster/uppmärksammat om någon förare närmat sig vänsterifrån (utan att stanna för att lämna företräde), men gått fri "enbart" med anledning av väjningsplikten mot fordon från höger.
Det kan ju förklara varför Ingemar Jeanlo, också känd som "Trafikjuristen", säger att han inte känt till något svenskt trafikmål där en förare ansetts som vållande till kollision med fordon som haft väjningsplikt och/eller fått straff för brott mot Trafikförordningen, av anledningen att föraren inte ska ha uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster (utan att lämna företräde enligt högerregeln). Ingemar säger dessutom att det INTE är/bör vara straffbart att inte titta vänster, med hänsyn till att det inte förekommit att förare som inte ska ha tittat vänster straffats för brott mot Trafikförordningen.
Det finns ju ett fall i Göteborg för en (död) cyklist ansågs vara vållande trots att lastbilen svängde höger över en cykelbana. Cyklisten ansågs ha kört för fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.