128 900 läst ·
1 320 svar
129k läst
1,3k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Om det är som du säger måste det ju rimligtvis finnas någon skrift om detta. Det kan ju omöjligt vara så att det regelverk som gäller är det som någon som jobbar med saken har i huvudet men ingen annanstans. Var finns denna skrivning?T Troberg skrev:Körskolorna lär ut fel där. De är medvetna om att det är fel, men det är det vanligaste sättet folk blinkar på.
Nope, jag har stenkoll på det här. Jag har gjort system för att översätta trafikföreskrifter till digitala tolkningar, som används av många och som granskats av ledande experter, både "civila" och inom Trafikverket.
Du blinkar inte när du följer en väg, men dui blinkar när du lämnar den.
Och att trafikskolorna medvetet skulle lära ut fel för att det är så folk normalt gör är ju bara lovligt orimlig.
Isf skulle de ju också lära ut att man inte behöver blinka alls, att lastsäkring är helt onödigt och att det där med att hålla hastighetsbegränsningarna är frivilligt.
Hur huvudleden går påverkar bara vem som har väjningsplikt emot vem, inte hur du skall signalera din tänkta färdväg i en korsning.T Troberg skrev:Definiera sväng. Du blinkar inte i en kurva. Sväng i det här sammanhanget innebär att du gör ett annat vägval. Du lämnar den väg du är på.
Nej, det blir farligt när folk hittar på egna regler, och folk blinkar lite hipp som happ.
Genom att ha jobbat med trqafik och trafikjuridikrelaterade system i 30 år, med experter på området.
Du avviker från vägen åt höger. Då blinkar du höger.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Den här korsningen (i Älvsjö, TS stomping grounds) är relativt ny, så tillvida att vägen norrut bara funnits i något år och ”huvudleden” (som förstås inte är skyltad som sådan) svänger vänster.
Oskyltad är den i mina ögon en trafikfara, för enligt alla rimliga lagtolkningar är det en vanlig fyrvägskorsning samtidigt som många fortfarande kör som vore Götalandsvägen en huvudled, med eller utan blinkande.
Jag tror och hoppas att de gör rondell av skiten, för allt annat kommer bli svårhanterat.
Här har vi ett ställe (Östbergavägen/Ersta gårdsväg) där huvudleden svänger men gatunamnen ”går rakt”.
Att dessa vägar (och exemplet ovan) skulle leda till att man signalerar olika mellan dem och skilt från övriga fyrvägskorsningar vore barockt.
Oskyltad är den i mina ögon en trafikfara, för enligt alla rimliga lagtolkningar är det en vanlig fyrvägskorsning samtidigt som många fortfarande kör som vore Götalandsvägen en huvudled, med eller utan blinkande.
Jag tror och hoppas att de gör rondell av skiten, för allt annat kommer bli svårhanterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi ett ställe (Östbergavägen/Ersta gårdsväg) där huvudleden svänger men gatunamnen ”går rakt”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att dessa vägar (och exemplet ovan) skulle leda till att man signalerar olika mellan dem och skilt från övriga fyrvägskorsningar vore barockt.
Götalandsvägen är en huvudled och har sådan skyltning, däremot kan man ju tycka att det vore extra tydligt om man hade ett ex av T15 som anger hur vägar fortsätter i en korsning här.....men det är också rätt lite trafik på sidovägarna så det är kanske inte ett problem i praktiken. Huvudleden råkar sammanfalla med hur folk kör i praktiken (och det sitter ju skyltar för väjningsplikt också)Nötegårdsgubben skrev:
Den här korsningen (i Älvsjö, TS stomping grounds) är relativt ny, så tillvida att vägen norrut bara funnits i något år och ”huvudleden” (som förstås inte är skyltad som sådan) svänger vänster.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Ja, mot Armborstvägen har det alltid varit så, men mot den nya Kabelverksgatan? Jag kör där någon gång i månaden (längs Götalandsvägen) och har aldrig sett baksidan av någon väjningsskylt där.MathiasS skrev:
Som sagt, ny korsning och närmast ett vägarbetsområde fortfarande, men ändå. Att man skulle blinka höger där för att köra rakt fram i någon skev tolkning av att det är två konsekutiva trevägskorsningar i en vänstersväng är i mina ögon en tolkning som hur logisk-tekniskt hållbar den än må vara bryter mot det överordnade syftet med trafiklagstiftningen: att skapa en säker trafikmiljö.
Jag är rätt säker på att det sitter en skylt även på Armborstvägen (som faktiskt funnits där i drygt 3 år nu!), det sitter faktiskt en skylt där om man tittar på google maps också, men det betyder ju inte att den sitter där just idag.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, mot Armborstvägen har det alltid varit så, men mot den nya Kabelverksgatan? Jag kör där någon gång i månaden (längs Götalandsvägen) och har aldrig sett baksidan av någon väjningsskylt där.
Som sagt, ny korsning och närmast ett vägarbetsområde fortfarande, men ändå. Att man skulle blinka höger där för att köra rakt fram i någon skev tolkning av att det är två konsekutiva trevägskorsningar i en vänstersväng är i mina ögon en tolkning som hur logisk-tekniskt hållbar den än må vara bryter mot det överordnade syftet med trafiklagstiftningen: att skapa en säker trafikmiljö.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Ja, den tror jag har skylt, men inte den andra.MathiasS skrev:
Sak samma, det var inte min poäng. Min poäng var faktiskt att visa på ett exempel där det intd är helt orimligt att se på saken som @Troberg gör, men att jag ändå tycket att det är feltänkt.
….men detta är inte vad Troberg pratar om. Ut ett blinkersperspektiv är detta en väg som svänger med två anslutande vägar. Man blinkar inte när man åker på den vägen, man blinkar när man ska svänga av vägen, inget konstigt med det.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Det är väl precis det han pratar om. Och eftersom att två vägar från höger ansluter till samma punkt i en 90-gradersböj har vi – tada! – en fyrvägskorsning.
Trafikföreskrifter är tillämpningar av lagrum, tex "den här specifika vägen är huvudled". Du letar efter lagstiftning.MathiasS skrev:
Säger du det? Titta på hur de lär ut att man ska blinka i cirkulationsplatser. Sure, det är inte fel att blinka som de säger, men det är mycket mer än lagkravet. De gör det för att det är lättare att lära ut så, enkla regler som aldrig blir fel men som kan medföra onödigt blinkande.tveksamt skrev:
Dock gör de en livsfarlig miss: de lär inte ut vägkonstruktioner som liknar en cirkulationsplats, men inte är skyltad som en, har ingenting av regelverket för cirkulationsplatser. De borde inte finnas kvar, men några kvarglömda finns. Där gäller högerregeln, så den som kör in har företräde om inte annat är skyltat, och man blinkar som om det var en serie T-korsningar. Vad som ställer till det ännu mer är att alla den ingående vägarna finns på alla delar av platsen. Man bryter inte en väg och låter den andra vara gatunamn för hela cirkeln, utan cirkeln bär båda gatunamnen. På vissa platser löses det genom att ge cirkeln ett eget namn.
Fel.S BoXon skrev:
Så länge du fortsätter längs samma väg så kör du rakt. Om den vägen har en sväng spelar ingen roll. Om det finns en anslutande väg i den svängen spelar ingen roll.
Huvudleden spelar ingen roll, det är gatunamnet som styr.Nötegårdsgubben skrev:
Korrekt, väjningsplikt spelar ingen roll. Det är gatunamnet som avgör om det är en sväng eller inte, och därmed om man ska blinka.Alfredo skrev:
Exakt. Så länge man kör på samma väg så är det inte en sväng, oavsett hur den slingrar.MathiasS skrev:
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Var tvungen att bege mig ut på fältstudier ikväll, och du hade förstås rätt: det är huvudledsskyltat på Götalandsvägen fram till den korsningen, och väjningspliktsskyltat på de två sidogatorna.MathiasS skrev:
Götalandsvägen är en huvudled och har sådan skyltning, däremot kan man ju tycka att det vore extra tydligt om man hade ett ex av T15 som anger hur vägar fortsätter i en korsning här.....men det är också rätt lite trafik på sidovägarna så det är kanske inte ett problem i praktiken. Huvudleden råkar sammanfalla med hur folk kör i praktiken (och det sitter ju skyltar för väjningsplikt också)
Att folk kör som vi gör som har kört där sen innan det nya området började byggas ser jag dock mer som ett problem än en fördel. Hur en nyinflyttad, ovan bilförare ska klara sig där har jag nämligen svårt att förstå.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Det finns ju ett fall i Göteborg för en (död) cyklist ansågs vara vållande trots att lastbilen svängde höger över en cykelbana. Cyklisten ansågs ha kört för fort.B Björn He Bergman skrev:Det var mopedistens mamma som hade framfört klagomål över att det är buskar och skymd sikt vid Vältstigen, där jag kom körande in på Johan Skyttes väg, och det verkade som om Björn Bergman "körde rakt ut från Vältstigen utan att ens bromsa och utan att titta i korsningen". Men trots de klagomålen så ansåg mopedisten som ensam vållande till kraschen medan jag själv gick helt fri "enbart" med hänsyn till högerregeln.
Jag har ju liksom tolkat det som att jag inte varit vållande, med hänsyn till att det var hon som "gjorde fel som inte följde regler"; är det högerregeln så är man skyldig att väja för fordon från höger innan man kör vidare.
Det måste väl ha förekommit i ett flertal fall att den som kommit från höger inte tittat vänster/uppmärksammat om någon förare närmat sig vänsterifrån (utan att stanna för att lämna företräde), men gått fri "enbart" med anledning av väjningsplikten mot fordon från höger.
Det kan ju förklara varför Ingemar Jeanlo, också känd som "Trafikjuristen", säger att han inte känt till något svenskt trafikmål där en förare ansetts som vållande till kollision med fordon som haft väjningsplikt och/eller fått straff för brott mot Trafikförordningen, av anledningen att föraren inte ska ha uppmärksammat om något fordon närmat sig från vänster (utan att lämna företräde enligt högerregeln). Ingemar säger dessutom att det INTE är/bör vara straffbart att inte titta vänster, med hänsyn till att det inte förekommit att förare som inte ska ha tittat vänster straffats för brott mot Trafikförordningen.