Lite osäker, men....

om han ska betalas vitt, så måste han ha en F-skattsedel och en yrkesförsäkring, så kolla detta och vad som ingår i hans försäkring och vad han anser om säkerheten mm

Fredde
 
Också lite osäker, men tills de sakkunniga dyker upp här bland svaren skulle jag kunna tänka mig att det är en sak som regleras i avtalet. Jag vet att det finns något som kallas (eller i varje fall kallades) samordningsansvar; Anlitade man en byggfirma som hade snickare, plattläggare, målare osv för att göra jobbet skulle man vara noga med att det i kontraktet skrevs in att byggfirman tog på sig samordningsansvaret, annars var det man själv som kunde stå till svars om det hände något. Gäller det en enmansfirma och det handlar om ett VITT jobb tror jag att hans företag får stå för det via sina försäkringar, som man som beställare får förutsätta att han har. OM det inte är så att det i avtalet sägs att du ska tillse att det finns godkända byggnadsställningar, räcken osv och du INTE har gjort det som avtalats. För då är det nog du som anses ansvarig. Typ så ungefär... ::) ;D Skulle råda dig att posta tråden under juridik. ;)
 
Är inte rikrtigt säker på detaljerna, men som fastighetsägare är du ansvarig frö allt arbete som sker på din fastighet. Du har ansvar för arbetsmiljön, därmed också ev arbetsskador.

Om du anlitar ett företag vitt och med korrekta skrivningar i kontraktet så skall företagets försäkring gå in och överta den ekonomiska delen av ansvaret. Däremot så är du fortfarande alltid straffansvarig. Det innebär att om det sker väldigt grova överträdelser av säkerhetsreglerna, så att någon kan ställas till ansvar för vållande till annans död eller kroppsskada, så är det i vissa fall du som fastighetsägare som hamnar i fängelse. Skadeståndet till den s´kadade eller till den avlidnes familj skall då betalas av företagets försäkring.

Jag har fått det förklarat för mig som lite luddig gräns för var straffansvar kommer in i bilden. Det handlar om saker som att takarbetarna helt saknar säkerhetsutrustning, om dom  ex. har säkerhetsselar som dom inte använder så tror jag att fastighetsägaren klarar sig, men som det inte ens finns på plats så ligger man illa till.

det man skall göra är att kontrollera att företaget har fösäkring och att den är betald, sedan skall det finnas vissa skrivningar i avtalet som överför skadeståndsansvaret till företaget, men det vet jag inte hur det skall se ut.

Men det har sagts mig att man kan aldrig helt friskriva sig från ansvar. Tror dock att det är ganska ovanligt att en fastighetsägare döms om arbetet har utförts vitt.
 
kotte skrev:
OK, kan tycka det är konstigt att jag som beställare ska behöva veta hur en säker arbetsplats ska se ut.

Lämnar jag in bilen på verkstan och bilen ramlar ned från lyften kan väl knappast jag som bilägare och beställare av jobbet ställas till ansvar.

Ska kolla med snickaren.
Exakt Kotte. Jag håller med i punkt o pricka...
Det är j...ligt konstig branch (bygg branchen) att direkt när något ska göras på ett hus som man köpt/byggt så ska man veta precis allting runtomkring. Som jag skrev förut. Inte vet en vanlig dödlig vad det ska vara för moment/kod/styrsignal/givare som måste kollas på bilen när han/hon lämnar in bilen på verkstan.
Inte heller vet vi som patienter vilken sutur som ska användas på såret som läkaren ska sy m.m. m.m.

Tycker nog allmänt att byggbranchen är allmänt nonchalant med ansvarstaganden. VM i pajkastning pga dåliga avtal.

Mvh Jarppan
 
Jag kan bara hålla med Jarppan när det gäller hans inställning till branchen.. Den är helt enkelt genom rutten, hela vägen igenom... >:(

Men när det kommer till jämförelsen med bilen och verkstaden är det en väldigt stor skillnad.

Arbetsplatsen!

När det gäller snickarna i ditt hus är arbetsplatsen/lokalen just precis ditt hus, som du ansvarar för att det ska vara säkert. På verkstaden är det ju firmans lokaler, och dom ansvarar för att dom ska vara säkra.

Så på denna punkten är det nog inte så konstigt att du hålls som ansvarig.

Men om en takläggare fummlar och trillar och dör, och olyckan inte kan påvisas bero på en farlig arbetsplats, så måste du gå fri. Då är det deras arbetsledare som är ansvarig.
Så gäller det på min arbetsplats. Där bär jag allt ansvar som chef. Även om arbetarna inte ens använder skydsutrustning sitter jag i klistret som inte såg till att dom använde skyddsutrustning.
 
Jag gissar på hantverkaren, iaf om personen i fråga kör egen firma. Har själv fått hot om att en takomläggning jag och en kollega utförde skulle avbrytas och att vi skulle få dryga böter om vi inte satte upp skyddsräcke på våran ställning.
Jag personligen tycker det är märkligt att arbetsskydds styrelsen kan lägga sig i vad 2 egeföretagare pysslar med, hur vill ha våran ställning mm.
Att just detta bygge avbröts var säkerligen pga. att vi var ca 10 meter från E22:an och därför blev beskådade hela tiden, men i iaf...
 
sville skrev:
Jag personligen tycker det är märkligt att arbetsskydds styrelsen kan lägga sig i vad 2 egeföretagare pysslar med, hur vill ha våran ställning mm.
I ett FRITT land håller jag med dig, men Sverige är inte fritt!

Självklart har dom rätt att lägg sig i. Det är deras SKYLDIGHET att lägga sig i! Det är däför vi har en sådan myndughet. Eller du menar att du som egen företagare skulle slippa myndigheters kontroll, och endast AB skulle falla under deras kontroll?
 
Vad jag menar är att om jag hade satt 2 anställda på ställningen och skitit i skyddräckena hade jag mycke väl accepterat att någon myndighet hade velat lägga sig i. Men i detta fallet var det alltså 2 st egenföretagare som stod på ställningen, alltså vi ansvarar ju för oss själva menar jag.
Måste även tillägga att anledningen till att vi inte hade skyddsräcke var att höjden till takfoten knappt var 2 meter ens.
Därav tyckte vi inte det var lönt att ha.
När vi är på högre höjder har vi alltid skyddsräcke. Dock vet jag att de även kräver skyddslinor mm vid sådana bygge som vi är på nu, men för att vi överhuvud taget ska kunna utföra jobbet kan vi inte hålla på med sådant.
Men som du säger, Sverige är inget fritt land direkt.
 
Strixx skrev:
Jag kan bara hålla med Jarppan när det gäller hans inställning till branchen.. Den är helt enkelt genom rutten, hela vägen igenom...  >:(

Men när det kommer till jämförelsen med bilen och verkstaden är det en väldigt stor skillnad.

Arbetsplatsen!

När det gäller snickarna i ditt hus är arbetsplatsen/lokalen just precis ditt hus, som du ansvarar för att det ska vara säkert. På verkstaden är det ju firmans lokaler, och dom ansvarar för att dom ska vara säkra.

Så på denna punkten är det nog inte så konstigt att du hålls som ansvarig.

Men om en takläggare fummlar och trillar och dör, och olyckan inte kan påvisas bero på en farlig arbetsplats, så måste du gå fri. Då är det deras arbetsledare som är ansvarig.
Så gäller det på min arbetsplats. Där bär jag allt ansvar som chef. Även om arbetarna inte ens använder skydsutrustning sitter jag i klistret som inte såg till att dom använde skyddsutrustning.
Hej å hå :)

Jo visst är det väl så, men vad jag menar är att kunden MÅSTE veta så ingående om allt jag menar det mesta när det gäller husbygge/renovering när han/hon beställer ett jobb från en byggare. Jag som kund vill ju bara ringa hantverkaren och beställa ett jobb av honom.
Då kommer problemen som ett löpande band på köpet.
Hantverkaren vill ha räcken m.m för att han ska kunna utföra SITT jobb, då måste JAG som KUND ta reda på vilka ställningar är godkända för HANS jobb m.m Summa sumarum så blir HANS jobb inte bra till 100% pga att ställningen inte var byggt på rätt sätt m.m råkar han då ramla och göra sig illa så åker jag in i finkan pga någon paragraf som jag missat.

Ärligt talat så vill jag bara beställa ett jobb av ett proffs som kan/har alla verktyg som han/hon behöver till sitt jobb, o jag kan vara på min semester och komma hem och vara nöjd med arbetet och betala det vi kommit överens om.

Precis som dom flesta gör när dom har lämnat in bilen på verkstan... hmm kanske inte alltid ;D

//Jarppan
 
Alltså, jag fattar inte Jarpan. om du beställer ett jobb av en byggare så bygger väl han/de ställningen?!
Så funkar det iaf här.
Precis som du säger så ringer kunden mig, jag kommer ut och tittar på jobbet, vi avtalar tid när det ska påbörjas och sen kör jag på. Uppstår det frågor från mig kontaktar jag kunden, vi tittar över problemet och kommer fram till en lösning.
Så jobbar alla byggare/plåtare/mark entreprenörer mm som jag känner till.
Enda gången problem kan uppstå är när kunden ska ordna materiel själv. Dels kan det helt enkelt vara fel materiel eller fel på materielt som gör att jag inte vill montera det.
Ofta hjälper mina kunder till med att tex. bära fram eller dyligt.
Så måste det väl funka överallt, annars har ni kontaktat fel firma (de e fel på det alltså) eller så har du självmant tagit på dig att tex. bygga ställningen.
 
RilleRock
sville skrev:
Alltså, jag fattar inte Jarpan. om du beställer ett jobb av en byggare så bygger väl han/de ställningen?!
Så funkar det iaf här.
Precis som du säger så ringer kunden mig, jag kommer ut och tittar på jobbet, vi avtalar tid när det ska påbörjas och sen kör jag på. Uppstår det frågor från mig kontaktar jag kunden, vi tittar över problemet och kommer fram till en lösning.
Så jobbar alla byggare/plåtare/mark entreprenörer mm som jag känner till.
Enda gången problem kan uppstå är när kunden ska ordna materiel själv. Dels kan det helt enkelt vara fel materiel eller fel på materielt som gör att jag inte vill montera det.
Ofta hjälper mina kunder till med att tex. bära fram eller dyligt.
Så måste det väl funka överallt, annars har ni kontaktat fel firma (de e fel på det alltså) eller så har du självmant tagit på dig att tex. bygga ställningen.
Så funkar det i mina kretsar med ;D
 
Ansvaret är enkelt det är Byggherren=fastighetsägaren som har samordningsansvar om han/hon inte har avtalat bort det till byggentrepenör.Ansvaret är både jurisktikt och ekonomiskt.Det är föståndigt att byggherren har ansvaret ut ifall han/hon anlitar flera entrepenörer.Egnahemsbyggare slarvar ofta med det vanligast räcken vid bjälklagsöppningar vanligtvis där trappan ska vara.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.