Hej, kan någon kunnig person tala om vilken tillverkare mitt klinker kommer ifrån. Jag skrapade bort på baksidan och fick upp ett inpräglat märke, TN, eventuellt TZ. Någon som kan hjälpa?

• Klinker med inpräglat märke "TN" synligt under bortskrapat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rött klinker med ett inpräglat märke "TN" synligt på baksidan, kantat av rester av lim eller fogmassa.
    Skapa konto
... och hur ser det ut på framsidan? (jag är bara nyfiken)...

4774
Gjorde en Google sökning på bilden men fick tyvärr ingen träff. Men AI rekommenderar att du ska ta med dig klinkern till närmsta kakelbutik och fråga där .

gogglade på nt tile...

yonna yonna skrev:
... och hur ser det ut på framsidan? (jag är bara nyfiken)...
Så ser framsidan ut. Tegelröd matt färg. Jag har hittat många leverantörer med liknande klinker. Det som är lite speciellt tror jag är att klinker-plattorna är 19x19 cm stora.

• Tegelröd matt klinkerplatta med dimensionerna 19x19 cm och en avfasad kant, som visas ovanpå en mörk yta.
    Skapa konto
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Gjorde en Google sökning på bilden men fick tyvärr ingen träff. Men AI rekommenderar att du ska ta med dig klinkern till närmsta kakelbutik och fråga där .
Jag försökte själv med Google Image search men det gav inte napp. Kanske får bli en kakel-butik då om Byggahus samlade forum inte kan knäcka gåtan.

• Gilla
4774
  • Laddar…
F
Någon av tillverkarna Terranova, Tonal, eller Tile Navarra skulle jag gissa på

om det är extra klinker du behöver efter en skada eller så, tenderar det det att ligga några reserv i en kartong på vinden eller i källaren:)

rakt09 rakt09 skrev:
om det är extra klinker du behöver efter en skada eller så, tenderar det det att ligga några reserv i en kartong på vinden eller i källaren:)
Ska göra en djupdykning i källaren! 😎

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Hittade en bild på äldre Höganäs klinker här på Byggahus.se som ser misstänkt ut som mitt golv. Samma sorts färgvariationer liksom.

• Klinkergolv med varierande färg, troligen äldre Höganäs, omgivet av skor och bänk.
    Skapa konto
  • Äldre Höganäs klinkergolv med färgvariationer, bruna och röda nyanser, synliga fogar och en golvbrunn i hörnet.
    Skapa konto
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Känns inte som att Höganäsklinker skulle vara stämplat med det du har dock. Gamla plattor och tegelpannor från Höganäs jag har liggandes hemma står det i alla fall Höganäs på.

Närbild av en gammal tegelbit med mossa och inskriptionen "Högas..." mot en bakgrund av grönska.
Skapa konto
Närbild av en metallstång med präglad text, hålls mot en suddig bakgrund.
Skapa konto

knyh knyh skrev:
Känns inte som att Höganäsklinker skulle vara stämplat med det du har dock. Gamla plattor och tegelpannor från Höganäs jag har liggandes hemma står det i alla fall Höganäs på.
Ja, du har helt säkert rätt där.

BirgitS
E Erik Karlsson1116 skrev:
Det som är lite speciellt tror jag är att klinker-plattorna är 19x19 cm stora.
Plattor i den storleken kan säljas som 20x20 eftersom en del tillverkare lägger till fogbredden av någon anledning samt avrundar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.