S
I en småsstad i södra Sverige har vi ett sommarhus, byggt i början på 70-talet. Under alla år, och sedan tidernas begynnelse har kommunen haft principen att inte ha vattenmätare för kommunalt vatten i fastigheterna. Istället har alla, även sommargäster, betalt samma 'flat-rate' vattenavgift.

Nu har kommunen plötsligt tagit beslut om att varje fastighet i kommunen ska ha en vattenmätare, ett jätteprojekt. För vårt hus ter det sig inte görbart att installera en vattenmätare inne i fastigheten då ingående vatten tar en väg, som man säkert inte valt om vi hade haft vattenmätare från början, för 50 år sedan. Istället har jag fått rådet att då tillhandahålla en vattenmätarbrunn. Nu säger kommunen att den kostnaden ska jag ta som fastighetsägare, en affär på kanske 20-30 tkr. Ganska orimligt, och gäller då många fastigheter i kommunen.

Fråga: Finns det rättsfall eller rättspraxis kring vem, under dessa omständigheter, som ska stå för den kostnaden med att gräva och installera en brunn på tomten som bara innehåller en vattenmätare ?

PS: Tilläggas kan att det var Miljöpartiet som drev igenom detta kommunala beslut, vilket kritiseras ha haft osakligt beslutsunderlag. Så inget EU-beslut drev på detta. DS.

Redigerat:
Om vi nu antar att beslutet som sådant håller rättsligt, så ligger kostnaden för inrättande av mätarplats på dig. Om dett sedan är inne i huset eller i en brunn spelar ingen roll.

Vi har just blivit påtvingade kommunal VA anslutning i firtidshuset till det facila priset av nära 400 000. Till det kommer grävning/sprängning på tomten, mätarbrunn osv.

• Ledsen
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
I en småsstad i södra Sverige har vi ett sommarhus, byggt i början på 70-talet. Under alla år, och sedan tidernas begynnelse har kommunen haft principen att inte ha vattenmätare för kommunalt vatten i fastigheterna. Istället har alla, även sommargäster, betalt samma 'flat-rate' vattenavgift.

Nu har kommunen plötsligt tagit beslut om att varje fastighet i kommunen ska ha en vattenmätare, ett jätteprojekt. För vårt hus ter det sig inte görbart att installera en vattenmätare inne i fastigheten då ingående vatten tar en väg, som man säkert inte valt om vi hade haft vattenmätare från början, för 50 år sedan. Istället har jag fått rådet att då tillhandahålla en vattenmätarbrunn. Nu säger kommunen att den kostnaden ska jag ta som fastighetsägare, en affär på kanske 20-30 tkr. Ganska orimligt, och gäller då många fastigheter i kommunen.

Fråga: Finns det rättsfall eller rättspraxis kring vem, under dessa omständigheter, som ska stå för den kostnaden med att gräva och installera en brunn på tomten som bara innehåller en vattenmätare ?

PS: Tilläggas kan att det var Miljöpartiet som drev igenom detta kommunala beslut, vilket kritiseras ha haft osakligt beslutsunderlag. Så inget EU-beslut drev på detta. DS.
Om vi utgår från att du får stå för kostnaden bör du väl kunna hitta en plats inomhus någonstans?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om vi utgår från att du får stå för kostnaden bör du väl kunna hitta en plats inomhus någonstans?
Svar nej. Det kommer inte att gå med de krav som vattenbolaget ställer på utrymme runt vattenmätaren.

Claes Sörmland
Detta regleras av lagen om allmänna vattentjänster. Kostnaden ligger på dig eftersom mätarplatsen är en del av din enskilda VA-installation som ligger efter förbindelsepunkten. Mer i detalj, regleras detta i de bestämmelser som din kommun har tagit i form av dokumentet ABVA. Är klubbat i kommunfullmäktige.

• Gilla
Torpfröken och 2 till
  • Laddar…
Iom att det är ett gammalt hus så lär de vara flexibla med placeringen av mätaren. Min mätare sitter i krypgrunden vilket är långt ifrån dagens krav på tillgänglighet och arbetsmiljö. Men min kommun kanske är lite mer pragmatiskt i sitt agerande.

Jag skulle tro att en erfaren VVS:are skulle kunna hitta en godtagbar lösning om man kan tulla lite på regelverket och man kopplar om lite. Jag skulle börja med att ringa upp kommunen och be att få prata med någon ansvarig och helt enkelt dra den valsen för att se om dom kan tänkas gå med på det.

Jag kan förstå att man i nyproduktion måste ta hänsyn till arbetsmiljölagar och nuvarande branschpraxis men gamla byggnader får man ju vara lite flexibel med. Att notera så skickas ju förbrukningsdata trådlöst så man behöver ju bara komma åt och byta var 10:e år eller så.

H hempularen skrev:
Vi har just blivit påtvingade kommunal VA anslutning i firtidshuset till det facila priset av nära 400 000.
Menar du att dom kan tvinga dig att köpa kommunalt vatten, eller är det egentligen avloppet du måste ansluta?

Du måste ha mätare även om du bara har kommunalt avlopp.

Kraven på arbetsmiljö känns något överdrivna när det är ett moment som ska göras var tionde år. Någon som funderat på vad samhällskostnaden per arbetstimme blir om man ska hårddra dessa regler?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du måste ha mätare även om du bara har kommunalt avlopp.

Kraven på arbetsmiljö känns något överdrivna när det är ett moment som ska göras var tionde år. Någon som funderat på vad samhällskostnaden per arbetstimme blir om man ska hårddra dessa regler?
Jag har kommunalt avlopp med egen brunn för vatten och inte tusan har jag någon vattenmätare.

D Dilato skrev:
Jag har kommunalt avlopp med egen brunn för vatten och inte tusan har jag någon vattenmätare.
Väck inte den björn som sover...

• Gilla
  • Haha
MikeOz och 1 till
  • Laddar…
Det är normalt att man debiterar avloppet efter volym, som då mäts på tappvattnet. Men det existerar andra varianter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.