P
K Klass71 skrev:
Jag var mest ironisk…..men i en framtid så är det nog inte omöjligt att Skatteverket är där och snokar
Skulle inte tro att kaffe går att kontrollera på det sättet, kanske är det sannolikare med ett generellt kaffeförbud med tanke på miljön och allt som i dagens läge prioriteras, detta sker ju med köttet… om 20-30 år så kommer det sannolikt att vara kriminellt snudd på att äta kött om utvecklingen fortsätter som den gör idag…

TRJBerg
K Klass71 skrev:
Jag var mest ironisk…..men i en framtid så är det nog inte omöjligt att Skatteverket är där och snokar
Det skulle inte förvåna mig om Skatteverket får för sig att sådant skulle klassas som en betalning till firman med allt vad det innebär inklusive moms etc.

P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det skulle inte förvåna mig om Skatteverket får för sig att sådant skulle klassas som en betalning till firman med allt vad det innebär inklusive moms etc.
Nu tror jag att du blandar ihop arbetsgivare och kunden i detta fallet, om en privatperson som kund bjuder på en lunch så är det inte en fråga om förmånsbeskattning eller för den delen kaffe, fika eller vad det kan vara…
Svårt för arbetsgivaren och hålla koll på alla bjudningar som sker..

TRJBerg
Rejäl skrev:
Nu tror jag att du blandar ihop arbetsgivare och kunden i detta fallet, om en privatperson som kund bjuder på en lunch så är det inte en fråga om förmånsbeskattning eller för den delen kaffe, fika eller vad det kan vara…
Svårt för arbetsgivaren och hålla koll på alla bjudningar som sker..
Jag pratar inte om förmånsbeskattning.

P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag pratar inte om förmånsbeskattning.
Men du svarade Klass71 som skrev om det…

Blir man regelbundet bjuden av kunder på saker som en del av sitt arbete ska det säkert förmånsbeskattas och/eller ska anses som mutor. De företag jag jobbat på i modern tid så har policyn på vad man får lov att ta emot legat på enstaka hundralappar per år i värde.

P
A ajn82 skrev:
Blir man regelbundet bjuden av kunder på saker som en del av sitt arbete ska det säkert förmånsbeskattas och/eller ska anses som mutor. De företag jag jobbat på i modern tid så har policyn på vad man får lov att ta emot legat på enstaka hundralappar per år i värde.
Kaffe, frukt och fikabröd är inte förmånsbeskattat..
Att det ska ses som mutor är när man jobbar i offentliga sammanhang där upphandlingar styr, och anställda och leverantörer har tydliga riktlinjer och policyn men det är en annan diskussion..
Tror att när en privatperson när denne renoverar sitt hem inte går under dessa regler… det skulle bli alldeles för svårt att hålla reda på för arbetsgivaren och Skatteverket, då gåvoskatten är borttagen..

Rejäl skrev:
Kaffe, frukt och fikabröd är inte förmånsbeskattat..
Att det ska ses som mutor är när man jobbar i offentliga sammanhang där upphandlingar styr, och anställda och leverantörer har tydliga riktlinjer och policyn men det är en annan diskussion..
Tror att när en privatperson när denne renoverar sitt hem inte går under dessa regler… det skulle bli alldeles för svårt att hålla reda på för arbetsgivaren och Skatteverket, då gåvoskatten är borttagen..
Bra att bjuda håltagaren på fika, kanske han avrundar neråt på slitaget på verktygen när han ska rapportera jobbet till chefen..

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
TRJBerg
Rejäl skrev:
Men du svarade Klass71 som skrev om det…
Ja. Men spann vidare på vad skatteverket kunde hitta på. (F ö är förmånsbeskattning knappast aktuellt för beställare/byggherre.)

H
A ajn82 skrev:
Bra att bjuda håltagaren på fika, kanske han avrundar neråt på slitaget på verktygen när han ska rapportera jobbet till chefen..
Dröman kan man allltid, det kostar inget extra😂
Det är ju skillnad om någon gör något 1-2 dagar mot några som skall var där 1 vecka och mer.

• Gilla
Mia Holmgren
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ja, det var ju väldigt generöst och säkert väldigt uppskattat. Men hur hade du gjort om bygget gällt din sommarstuga? Hade du åkt dit för att vara på plats med kaffeservice? Jag menar hantverkare måste väl kunna göra sitt jobb oavsett om husägaren är på plats eller inte! Allt annat är bonus.
Självklart hade det varit svårt med samma service. Nu var det hemma hos oss och detta kändes både bra och rätt för mig.

• Gilla
Mia Holmgren
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Tänker att på mitt jobb så ingår toapapper men kaffe får vi avdrag för. Fika får vi stå för själva.

• Gilla
Mia Holmgren
  • Laddar…
F Freimeister skrev:
Fast nu gäller det en tillbyggnad som beräknas ta ett halvår så då lär projektet bli mer kostsamt än tiotusentals kr.

Värt att betänka kan vara ordspråket "Ger man lillfingret tar de hela handen"

Förväntar/kräver hantverkaren kaffe i början så var tar det hän under detta halvår?!
Jag vill tacka för all input, vi har landat i att göra en litet personalrum med bord och stolar. Vi har ordnat micro och kaffebryggare.

Toapapper blir givet att vi bekostar, kaffepaket köper vi då och då precis som att vi kommer att bjuda på fika och annat gott.

Förhoppningsvis trivs våra byggare bra och jobbar bättre resonerar vi 😌

• Gilla
Kickman och 5 till
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Jag vill tacka för all input, vi har landat i att göra en litet personalrum med bord och stolar. Vi har ordnat micro och kaffebryggare.

Toapapper blir givet att vi bekostar, kaffepaket köper vi då och då precis som att vi kommer att bjuda på fika och annat gott.

Förhoppningsvis trivs våra byggare bra och jobbar bättre resonerar vi 😌
Klokt resonerat👍

• Gilla
Mia Holmgren
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Toapapper blir givet att vi bekostar, kaffepaket köper vi då och då
Varför inte ta steget fullt ut och vara tydliga med att ni kommer att se till att det alltid finns kaffe där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.