Byggahus.se
Vi har byggt en carport som inte blev helt perfekt. Mitt inne i bygget märkte snickarna att carporten var vinglig. Kom fram till att stolparnas fästen i marken inte var tillräckligt bra och även att de inte gjort krysstag i väggarna och undertaket. Smiden kontaktades och gjorde förstärkningar och carporten blev mkt stabilare, nästan inte vinglig alls.

Nu tycker snickarna att jobbet är klart medan jag osäker på hur carporten kommer stå sig om 10-15 år. Därför har jag kontaktat en besiktningsman och detta kommer kosta 6500 kr plus eventuella extratimmar.

Om nu besiktningsmannen kommer fram till att det är några fel i bygget, t ex inga krysstag i ena väggen och taket. Har jag rätt att kräva att byggfirma står för kostnaden för besiktningsmannen?
 
A
Nej
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
nästan inte vinglig alls
Menar du att det kan röra på sig nu?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Vi har byggt en carport som inte blev helt perfekt. Mitt inne i bygget märkte snickarna att carporten var vinglig. Kom fram till att stolparnas fästen i marken inte var tillräckligt bra och även att de inte gjort krysstag i väggarna och undertaket. Smiden kontaktades och gjorde förstärkningar och carporten blev mkt stabilare, nästan inte vinglig alls.

Nu tycker snickarna att jobbet är klart medan jag osäker på hur carporten kommer stå sig om 10-15 år. Därför har jag kontaktat en besiktningsman och detta kommer kosta 6500 kr plus eventuella extratimmar.

Om nu besiktningsmannen kommer fram till att det är några fel i bygget, t ex inga krysstag i ena väggen och taket. Har jag rätt att kräva att byggfirma står för kostnaden för besiktningsmannen?
Nej, du som beställare bekostar besiktningsman om inget annat avtalats.
 
  • Gilla
Gumball och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Menar du att det kan röra på sig nu?
Carporten är mkt stabilare nu men rör sig fortfarande om man tar i och ruskar i ena pelaren.
 
  • Gilla
roberi76
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej, du som beställare bekostar besiktningsman om inget annat avtalats.
Även om besiktningsman hittar fel i bygget, enkla fel som att det inte är krysstag i väggen?
 
A
A Alex Holmén skrev:
Även om besiktningsman hittar fel i bygget, enkla fel som att det inte är krysstag i väggen?
du betalar besiktningen
 
  • Gilla
Gumball och 2 till
  • Laddar…
Har dom byggt på ren chansning eller finns det ritning?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
du betalar besiktningen
Då vet jag
 
A
A Alex Holmén skrev:
Då vet jag
A Alex Holmén skrev:
Då vet jag
men Stefan fråga är intressant, har dom byggt efter någon ritning eller vad är underlaget?
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har dom byggt på ren chansning eller finns det ritning?
De beställde taket från Derome och sade att Derome hade ritat och beräknat åt dem men när jag ringde Derome sade de att de bara ritat taket och att de inte ansvarar att carporten är vinglig.
Teknisk ritning av en struktur med mått och detaljer, fram- och sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, träkonstruktion, lastinformation, måttangivelser, konstruktionsdetaljer, säkerhetsklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning med belastningsdata, dimensioner, säkerhetsklass för byggmaterial. Innehåller text, mätningar, referenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, konstruktionselement, belastningsdata, måttangivelser och referens till standarder och riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett träskellett till en plattform eller säng. Enkel konstruktion, ingen textur, vitt bakgrund, logotyp nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Men då kan du ju inte begära mer av hantverkarna?
Eller vad tänkte du besiktningsmannen besiktar mot?
Han besiktar alltid mot avtalet inte mot regler och lagar.
 
A Aunty skrev:
men Stefan fråga är intressant, har dom byggt efter någon ritning eller vad är underlaget?
De fick denna skiss av mig och jag skulle bara beställa hem paneler från dem som byggde huset (Vårgårdahus), resten skulle de fixa
 
  • Ett 3D-renderat hörnskrivbord med skåp i en stiliserad miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Aunty skrev:
Men då kan du ju inte begära mer av hantverkarna?
Eller vad tänkte du besiktningsmannen besiktar mot?
Han besiktar alltid mot avtalet inte mot regler och lagar.
Avtal?? Jag beställde en carport och förväntar mig att den ska vara stabil och ordentligt byggt. Fick veta av smiden att de inte satt krysstag i väggarna, vilket alla snickare borde kunna enligt honom. Och även att de inte fäst stolparna ordentligt, dessa två fel som gjorde carporten vinglig.
Tycker att jag borde kunna begära en carport som inte är vinglig
 
A
A Alex Holmén skrev:
Avtal?? Jag beställde en carport och förväntar mig att den ska vara stabil och ordentligt byggt. Fick veta av smiden att de inte satt krysstag i väggarna, vilket alla snickare borde kunna enligt honom. Och även att de inte fäst stolparna ordentligt, dessa två fel som gjorde carporten vinglig.
Tycker att jag borde kunna begära en carport som inte är vinglig
men du hade ju beställt en carport utan krysstag?
Fanns ju inga på ritningen?
Varför skulle du då få det?
 
  • Arg
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.