25 527 läst ·
67 svar
26k läst
67 svar
Vem betalar för stopp i avlopp
Du kan svara att om du tar underhållet för stammen som tre andra lägenheter också nyttjar så kommer du i fortsättningen betala 15% mindre avgift. Det är ju sånt avgiften är till för, eller hur? Och betalar du gemensamt underhåll behövs ju inte dina pengar till det.
Det är ju ett helt felaktigt resonemang, man kan inte undkomma kostnader för problem med avloppen i föreningens fastighet för att man bor så man drabbas sist av stopp i avloppen. Liksom du inte ska behöva stå för alla kostnader bara för att du drabbas först av problemen.E Eva Esbjörnsson Nilsson skrev:Sryrelsen svarade med att eftersom vi har problem med avloppen så är det en kostnad som de inte längre vill ta. De förklarar med att vi har så billig hyra att vi kan ta den kostnaden själv. När jag läser bostadsrättslagen punkt 7 paragraf 12 tyder jag det som att det åligger föreningen att ta denna kostnad, frågan är om de kan ha egna regler.
Kostnaderna ska delas mellan alla i föreningen, och det görs förstås via föreningen inte att dela fakturor privat.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 514 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 514 inlägg
Sa styrelsen verkligen att ni har så billig "hyra" ? Isåfall vet dom ju inte ens de grundläggande skillnaderna mellan bostadsrätt och hyresrätt :OE Eva Esbjörnsson Nilsson skrev:Sryrelsen svarade med att eftersom vi har problem med avloppen så är det en kostnad som de inte längre vill ta. De förklarar med att vi har så billig hyra att vi kan ta den kostnaden själv. När jag läser bostadsrättslagen punkt 7 paragraf 12 tyder jag det som att det åligger föreningen att ta denna kostnad, frågan är om de kan ha egna regler.
Lite off topic men känns som sånna här trådar kommer dyka upp med större frekvens.
Föreningar med för låga avgifter som nu inte har råd med underhåll och försöker komma undan till varje pris.
De där låga avgifterna och "bra ekonomi i föreningen" kommer dölja mycket skit.
Snarare så man kan misstänka att en nybygd/nybildad förening med låga avgifter döljer nått.
Det vi ser är ju även att hus från 2010 börjar bli gamla. Byggfusken dyker upp mer och mer.
On topic: Föreningen ska såklart betala. men som Claes skriver. Har man redan kommit överens och tagit in spolbilen är det svårt komma och peka på föreningen i efterhand.
Föreningar med för låga avgifter som nu inte har råd med underhåll och försöker komma undan till varje pris.
De där låga avgifterna och "bra ekonomi i föreningen" kommer dölja mycket skit.
Snarare så man kan misstänka att en nybygd/nybildad förening med låga avgifter döljer nått.
Det vi ser är ju även att hus från 2010 börjar bli gamla. Byggfusken dyker upp mer och mer.
On topic: Föreningen ska såklart betala. men som Claes skriver. Har man redan kommit överens och tagit in spolbilen är det svårt komma och peka på föreningen i efterhand.
Jag undrar om det inte mer handlar om att i mindre föreningar så väljs ofta okunnigt folk in i styrelsen och sen känner dessa individer att de kan använda sitt sunda förnuft istället för att lägga ned de där många timmarna på att läsa på vad som gäller. Den självkritiska och reflekterade insikten att man själv inte kan och att man borde läsa på har vi ju gradvis ersatts med att det räcker med vad man tycker och känner i nuet.Appendix skrev:
Lite off topic men känns som sånna här trådar kommer dyka upp med större frekvens.
Föreningar med för låga avgifter som nu inte har råd med underhåll och försöker komma undan till varje pris.
De där låga avgifterna och "bra ekonomi i föreningen" kommer dölja mycket skit.
Snarare så man kan misstänka att en nybygd/nybildad förening med låga avgifter döljer nått.
Det vi ser är ju även att hus från 2010 börjar bli gamla. Byggfusken dyker upp mer och mer.
On topic: Föreningen ska såklart betala. men som Claes skriver. Har man redan kommit överens och tagit in spolbilen är det svårt komma och peka på föreningen i efterhand.
Men många har dålig intuition och rättevisekompass som inte överensstämmer med lagstiftningen. De känner att det "rättvisa" är att den som har orsakat problemet eller har problemet är den som ska betala. En sorts sandlådelogik: "Vill du ha avloppet fixat så får du lösa det själv. Ditt problem, inte mitt."
Redigerat:
Har jobbat med att spola och renovera avlopp i många år. Givetvis så är det föreningen som skall stå för kostnaden, det vanligaste är att man själv står för ev stopp innan och i vattenlåset, brf efter detta.
Men jag reagerar på att det är från 2010 och man vet om att man har problem. Hur kan man veta om detta? Föreningens garanti har mer eller mindre nyligen gått ut och hur länge har man vetat om problemet? Vad är egentligen problemet och går det att avhjälpa?
Men jag reagerar på att det är från 2010 och man vet om att man har problem. Hur kan man veta om detta? Föreningens garanti har mer eller mindre nyligen gått ut och hur länge har man vetat om problemet? Vad är egentligen problemet och går det att avhjälpa?
Är det inte så att man vill hålla låga avgifter då det gör att folk får låna mer = priserna på lägenheterna går upp, och dom som sitter i styrelsen förstås äger andelar och gärna vill just det ?Appendix skrev:
Har tidigare arbetat mot bostadsrättsföreningar samt suttit i styrelse i ca tio år i en.
Som det sägs här skall man kolla i stadgarna. Det vanliga är att föreningen har ansvaret för stammen och medlemmen för sticket. När det sker ett stop skall man direkt kontakta styrelsen som tar ut en spolfirma. Spolfirman informerar styrelse och medlem var stoppet satt och fakturerar sen föreningen. Om stoppet var i sticket så fakturerar styrelsen därefter medlemmen för kostnaden.
När jag hör att föreningen är från 2011 och med flertal stopp så är mina tankar följande;
Stam från badrum kan problemet vara om man installerat snålspolande toaletter. Om det är köksstammen så kan det vara att man i er förening häller ut extra mycket fett i vasken. Sen om köksstick och badrumstick går på samma stam så kan det vara en kombination av ovanstående.
Som det sägs här skall man kolla i stadgarna. Det vanliga är att föreningen har ansvaret för stammen och medlemmen för sticket. När det sker ett stop skall man direkt kontakta styrelsen som tar ut en spolfirma. Spolfirman informerar styrelse och medlem var stoppet satt och fakturerar sen föreningen. Om stoppet var i sticket så fakturerar styrelsen därefter medlemmen för kostnaden.
När jag hör att föreningen är från 2011 och med flertal stopp så är mina tankar följande;
Stam från badrum kan problemet vara om man installerat snålspolande toaletter. Om det är köksstammen så kan det vara att man i er förening häller ut extra mycket fett i vasken. Sen om köksstick och badrumstick går på samma stam så kan det vara en kombination av ovanstående.
Vi har haft i åratal återkommande stopp i avloppet och fick utskällning av en person från styrelsen för det. Hjälp fick vi inte, svaret blev " Tråkigt att ni fortfarande har problem med avloppet. Som vi pratade om för lite mer än ett år sedan behöver styrelsen, enl. sina stadgar, få en skriftlig redovisning som visar att det är flera lägenheter som är berörda. Föreningen har alltså ett ansvar om problemet berör flera lägenheter ". Spolat avloppet många gånger men problem återkom, kostade oss massa pengar. Vi flyttade in I ny lägenhet 2008 och problemet började alla redan då.E Eva Esbjörnsson Nilsson skrev:Vi har stopp i avlopp och jag har haft en rörläggare som rensat och spolat avloppet. Rörläggaren säger att stoppet är längre ner/ut i stammen. Styrelsen i bostadsrättsföreningen säger att jag själv får ringa spolfirma och bekosta detta. Anser inte att jag ska betala ett stopp som fyra lägenheter kan ha åsamkat, tråkigt nog är det jag som bor på första våningen som drabbats av stoppet först. Jag undrar om styrelsen verkligen får lägga över ansvar och kostnad på mig.
Vi har tagit ett VVS företag och filmat avloppet- röret. Svaret blev " man kan se på filmen att det innehåller någon form av cementbaserad massa, hade det varit gipsbaserat spackel ifrån ex. målare hade det med tiden försvunnit då gips är vattenlösligt. Det ska enligt närvarande entreprenörer varit nödvändigt att använda en särskild fräsmetod för att lösgöra i rören och efter åtgärden ska massan nästan vara obefintlig, och vatten rinner undan obehindrat.
I bostadsrättslagen framgår i kapitel 7 - 12 paragraf att medlem ansvarar inte för ledningar " om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet "
Vilket är rätt , Föreningens tillskrivelse att problemet måste beröra flera lägenheter, eller Bostadsrättslagen?
Vi får inte glömma att ett styrelsen säger mig inget, dom hanterar varandra och vänner efter det.
E Eva Esbjörnsson Nilsson skrev:Vi har stopp i avlopp och jag har haft en rörläggare som rensat och spolat avloppet. Rörläggaren säger att stoppet är längre ner/ut i stammen. Styrelsen i bostadsrättsföreningen säger att jag själv får ringa spolfirma och bekosta detta. Anser inte att jag ska betala ett stopp som fyra lägenheter kan ha åsamkat, tråkigt nog är det jag som bor på första våningen som drabbats av stoppet först. Jag undrar om styrelsen verkligen får lägga över ansvar och kostnad på mig.
På det du citerar ur lagen låter det som att föreningen och lagen är överens. Om ledningarna, ”dessa tjänar fler än en lägenhet” är lagkravet så innebär det ju att fler än en lägenhet är berörda.WRP skrev:
Beror väl på vad som menas med berörd. Problem med stopp i en stam drabbar ju i första hand den lägenhet som är närmast ovanför stoppet.A adron skrev:
Det var ju du själv som skrev att den sade det i inlägg #26 ovan. Men hela lagen finns att läsa https://lagen.nu/1991:614#K7P12S2WRP skrev:
"Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet." kommer från lagen, och säger just som jag (och du?) säger, att bostadsrättshavaren inte svarar för reparationer om ledningarna både installerats av föreningen och dessutom tjänar fler än en lägenhet.
