3 717 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Vem är bäst på att rita kök i Göteborg?
Intressant. Bor på landet och ingen köper kök så häromkring. Men alla äldre hus före 2:a världskriget hade och några har kvar platsbyggda kök. På den tiden var arbetskraften mkt lägre än materialet.Misse skrev:
Det låter ju väldigt bra men nu handlar min fråga inte om val av köksleverantör utan vem som kan hjälpa oss att optimera kökslayouten. Om vi nu behöver betala för detta så känns det väsentligt att säkerställa att vi väljer någon som vi tror kan ge oss en bra ritning. Man kan kanske göra det omvända, välja kök och sedan be dem rita men nu har vi landat i att vi vill ha hjälp med layout etc först.
De köken är byggda på reglar och tex 6 överskåp i bredd har gemensamma hyllplan. De kan vara 3-4 meter långa hyllor, p.g.a. avsaknaden av stommar emellan.
Elgiganten hjälpte oss att optimera kökslayouten, massor med förslag med olika ritningar. De beräknade antal fotsteg vs. olika lösningar. Vi valde det med minst antal fotsteg.
Vad kostar ett platsbyggt kök på 30 kvm? 2 väggar med kök.
.
It's not always like that. Once at Ikea their designer tried to convince me for 5 minutes that Enhel and Metod base cabinets are the same height. Only at my explicit suggestion did she go and measure and then she stated that in 12 years she hadn't noticed a 5cm difference.Dan_Johansson skrev:
I would be careful when choosing a custom design from a designer who is not a carpenter. It can be expensive or require many changes due to the lack of knowledge of the technologyMisse skrev:
Jag har ingen aning om vad det kostar eftersom vi vill ha en ritning först och sedan titta på vilka köksleverantörer som eventuellt kan leverera det vi vill ha (vi vill ha ett L-format kök + köksö). Vår tanke är att se om vi kan återanvända vissa lådor men sedan skall vi ha mer skåp än vad vi har nu. I vårt förra hus (men det var rätt länge sedan) har jag för mig att vi betalade 100 kSEK för köket (platsbyggt), sedan tillkom montering + målning (och förstås vitvaror, blandare och stenskiva). Platsbyggt behöver inte innebära "gammaldags".L L Jan skrev:Intressant. Bor på landet och ingen köper kök så häromkring. Men alla äldre hus före 2:a världskriget hade och några har kvar platsbyggda kök. På den tiden var arbetskraften mkt lägre än materialet.
De köken är byggda på reglar och tex 6 överskåp i bredd har gemensamma hyllplan. De kan vara 3-4 meter långa hyllor, p.g.a. avsaknaden av stommar emellan.
Elgiganten hjälpte oss att optimera kökslayouten, massor med förslag med olika ritningar. De beräknade antal fotsteg vs. olika lösningar. Vi valde det med minst antal fotsteg.
Vad kostar ett platsbyggt kök på 30 kvm? 2 väggar med kök.
.
Ok.dd88 skrev:
Det där är en sanning med modifikation. När vi byggde huset så tog vi in offerten från alla större köksleverantörer, det dom hade gemensamt var att dom antingen inte kunde leva upp till våra önskemål (tex högskåp på 270cm) eller att det blev fruktansvärt dyrt då dom fick ställa om produktion för moduler som låg utanför deras standardmått. Ett platsbyggd kök från Himle låg cirka 20% under, och då med betydligt bättre material och finish.
Så klarar man sig med ett standardkök, alternativt kan leva med ett överflöd av passbitar, då är ett "vanligt kök" sannerligen billigare. Vill du ha unika detaljer och ett genomtänkt kök byggt efter dina förutsättningar så kan ett platsbyggd definitivt vara billigare sett till vad du får.
Har inget tips på en köksritare men kan definitivt rekommendera RK Natursten för stenskiva, alltid fått bäst pris från dom.
Naturstenskivor tål dåligt hack, kniv, repor, heta järn, varm olja.
Tips:
Kika på Dekton istället. Det är pressat porslin, jättesnyggt, tål allt ovan. Mkt bättre än natursten.
Jag har bara goda erfarenheter av natursten (granit). Vi har en stor häll och där ställer vi varma saker. Dessutom använder vi skärbrädor och hackar inte saker direkt på bänkskivorna. Skulle vi ha något annat än natursten så ligger corian rätt bra till! (men vi funderar på Dekton till badrummen, helt eller delvis, då de skall renoveras då jag inte är säker på att vi vågar ha natursten där även om natursten är det absolut snyggaste).L L Jan skrev:
Varför vågar ni inte ha natursten i badrum?Misse skrev:
Jag har bara goda erfarenheter av natursten (granit). Vi har en stor häll och där ställer vi varma saker. Dessutom använder vi skärbrädor och hackar inte saker direkt på bänkskivorna. Skulle vi ha något annat än natursten så ligger corian rätt bra till! (men vi funderar på Dekton till badrummen, helt eller delvis, då de skall renoveras då jag inte är säker på att vi vågar ha natursten där även om natursten är det absolut snyggaste).
Vi köpte vårt köp av Kvänum (Malmö) och fick bra hjälp med layouten och ritningar i 2D/3D.
Det finns nog inte många märkesoberoende personer som designar/ritar upp kök, oftast gör tillverkaren det för sina produkter.
Har ni bestämt er för dubbla stommar för överskåpen så kan man tex köpa luckor från pickyliving som är väldigt långa så det ser ut som ett stort överskåp.
Vi har kvartsit i köket och det är lätt hänt att man kantstöter (primärt runt diskhon när man diskar gjutjärnspannor/grytor) så det går av någon flisa, sen absorberas fettfläckarna in i stenen. Det blir som en slags patina med åren.
Jag var i en butik som säljer sten och de avrådde från natursten i badrum och rekommenderade Dekton vilket faktiskt gjorde mig rätt förvånad med tanke på vad de sålde men det gick inte att missuppfatta vad de sade.X xLnT skrev:Varför vågar ni inte ha natursten i badrum?
Vi köpte vårt köp av Kvänum (Malmö) och fick bra hjälp med layouten och ritningar i 2D/3D.
Det finns nog inte många märkesoberoende personer som designar/ritar upp kök, oftast gör tillverkaren det för sina produkter.
Har ni bestämt er för dubbla stommar för överskåpen så kan man tex köpa luckor från pickyliving som är väldigt långa så det ser ut som ett stort överskåp.
Vi har kvartsit i köket och det är lätt hänt att man kantstöter (primärt runt diskhon när man diskar gjutjärnspannor/grytor) så det går av någon flisa, sen absorberas fettfläckarna in i stenen. Det blir som en slags patina med åren.
Vi är inne på ett platsbyggt kök och det är inte överskåpen som jag tror är den största utmaningen utan dörrar till högskåp men prio ett är att få ett kök uppritat (och ja vi kan tänka oss att betala för det men jag startade tråden för att få rekommendationer vad gäller vem vi kan anlita).
Jag vill gärna att den här tråden handlar om vem som är bra på att rita kök i Göteborg och har inget intresse av att här diskutera varför vi just nu har tanke på ett specifikt material till en framtida badrumsrenovering. Inget är bestämt där så det kan dessutom ändras.X xLnT skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
För ett platsbyggt kök är väl en duktig finsnickare lämpligt att anlita.
En grovplanering kan du väl göra själv i något av köksplaneringsprogram som interwebben erbjuder. IKEA har ju ett t.ex.
Med den skissen som utgångspunkt kan sannolikt sedan en finsnickare göra en ritning och bygga köket.
En grovplanering kan du väl göra själv i något av köksplaneringsprogram som interwebben erbjuder. IKEA har ju ett t.ex.
Med den skissen som utgångspunkt kan sannolikt sedan en finsnickare göra en ritning och bygga köket.
I och med att vi tänkt ändra planlösning vill vi gärna ha hjälp av ett proffsTheImprovisor skrev: