1 301 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vem är ansvarig för ventilation vid bygge av badrum i BRF.
Har haft en BRF lägenhet ett bra tag. En tidigare ägare har byggt ett duschutrymme med ingång från köket. Enda ventilationen är en fläkt som trycker ut luft i köket ovanför dörren. Utrymmet tar inluft genom dörren vilket var meningslöst enligt besiktningsmannen vid OVK besiktning.
Jag fick en ventilationstrumma installerad som går mellan duschutrymmet och en skorsten. Vid senaste OVK besiktningen underkändes även den och besiktningmannen vill ha en fläkt vid skorstenen.
Det kan vara så att skorstenen inte är tät, som då måste tätas eller ett rör dras i skorstenen. Alternativt får man ta upp ett hål i fasaden för ny ventilation.
Enligt ordförande i föreningen så skall varje kök ha ventilation ut på fasaden.
Det visar sig att föreningen har dragit nya elstammar och de blockerar min köksventilation i fasaden.
Den ventilationen ligger mycket opraktiskt till dessutom.
Frågan är vem som är ansvarig?
Uppenbart är jag ansvarig för det som görs i lägenheten.
Vem är ansvarig för
* Tätning av skorsten?
* Alt dra nytt rör i skorsten?
* Ta upp nytt hål i fasad?
Framför allt med tanken på att föreningen blockerat den existerande ventilationen i köket.
Jag fick en ventilationstrumma installerad som går mellan duschutrymmet och en skorsten. Vid senaste OVK besiktningen underkändes även den och besiktningmannen vill ha en fläkt vid skorstenen.
Det kan vara så att skorstenen inte är tät, som då måste tätas eller ett rör dras i skorstenen. Alternativt får man ta upp ett hål i fasaden för ny ventilation.
Enligt ordförande i föreningen så skall varje kök ha ventilation ut på fasaden.
Det visar sig att föreningen har dragit nya elstammar och de blockerar min köksventilation i fasaden.
Den ventilationen ligger mycket opraktiskt till dessutom.
Frågan är vem som är ansvarig?
Uppenbart är jag ansvarig för det som görs i lägenheten.
Vem är ansvarig för
* Tätning av skorsten?
* Alt dra nytt rör i skorsten?
* Ta upp nytt hål i fasad?
Framför allt med tanken på att föreningen blockerat den existerande ventilationen i köket.
Föreningen. En skorstenskanal ingår inte i din lägenhet utan ligger utanför lägenheten och tillhör det yttre underhållet som föreningen ansvarar för.U Ulf Samuelsson skrev:
Återigen föreningen, se ovan.U Ulf Samuelsson skrev:
Föreningen, din lägenhet slutar i princip under målning/tapet och spackellager. Lägenhetsomslutande vägg utanför detta tillhör det yttre underhållet.U Ulf Samuelsson skrev:
Sen har ju inte föreningen ett skyldighet att lösa alla möjliga problem som orsakats av flyttar av kök/badrum som bostadsrättshavare har genomfört. Eller snarare om bostadsrättshavaren har sökt tillstånd för detta hos styrelsen enligt regleringen i 7 kap. 7 § bostadsrättslagen och fått detta så hamnar dessa frågor på föreningens bord. Saknas tillstånd men åtgärderna har genomförts i alla fall så har snarare bostadsrättshavaren en skyldighet att återställa den ej tillståndsgivna åtgärden.
Det är då en fråga som är svår att svara på.Claes Sörmland skrev:
Sen har ju inte föreningen ett skyldighet att lösa alla möjliga problem som orsakats av flyttar av kök/badrum som bostadsrättshavare har genomfört. Eller snarare om bostadsrättshavaren har sökt tillstånd för detta hos styrelsen enligt regleringen i 7 kap. 7 § bostadsrättslagen och fått detta så hamnar dessa frågor på föreningens bord. Saknas tillstånd men åtgärderna har genomförts i alla fall så har snarare bostadsrättshavaren en skyldighet att återställa den ej tillståndsgivna åtgärden.
Duschutrymmet byggdes före 1993 när jag flyttade in. Fanns nog inget duschutrymme i lägenheten innan det byggdes.
Har tittat på att bygga om badrummet och då ville styrelsen ha bygganmälan.
Om Styrelsen inte har dokumentation vet man inte om det beror på att den är bortslarvad eller om den aldrig har funnits.
Om den byggdes för länge sedan kanske det fanns andra byggregler.
Klicka här för att svara