ullet
Hej, jag bor i ett kedjehus byggt i början av 60-talet där mitt hus sitter ihop med grannens garage.

Husen är 1½ plan med tegeltak, garaget mellan husen har nästan platt tak med papp. Min närmaste granne vars garage ansluter mot mitt hus är rätt dålig på att underhålla huset, och nu såg jag att han lagt en presenning uppepå garagetaket - gissningsvis på grund av att det läcker.

Har tänkt att jag ska prata med honom om saken, men vill gärna ha lite input i förväg om vad som gäller, har jag något ansvar för anslutningen mot min vägg och om det värsta skulle hända, vad gäller med försäkringar osv.

Tacksam för svar!

//U

Ungefär samma sak har jag råkat ut för 2ggr med två olika grannar.
I ena fallet upptäckte jag ett befintligt problem. Jag gick in till grannen och pratade med honom och sa att jag tyckte det var ett gemensamt problem, så vi löste det tillsammans.
I andra fallet så hade en annan granne inhyrda snickare till hjälp på fastpris och när jag påtalade problemet så muttrade de mest och ville nog inte ha mig där överhuvudtaget.
De löste iaf problemet efter att jag pratat med grannen som anlitat dem.

Vad som gäller försäkringsmässigt/ansvarsmässigt har jag ingen aning om. I mitt fall rann vatten från grannens garagetak ner i väggen mellan deras garage och vårt hus.

Hmm...om vatten kommer utifrån är det nog svårt att få hjälp av försäkringsbolaget.....kanske stämma grannen?

.....eller prata med grannen? :screwy: Kan vara bra att göra det innan stämningen, efter kan relationen vara lite tjärv....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.