6 882 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Vem äger telefonledningen?
Telefonledningarna går parallellt med min tomtgräns och vägen genom byn. Min anslutning är en luftledning från stolpen till gavelspetsen på mitt hus och vidare in på vinden. När det nu ska grävas på min tomt är jag lite sugen på att passa på att få ner ledningen i marken. Vem äger ledningen över tomten mellan stolpen och huset? Är det jag eller den som äger telenätet, det vill säga Skanova? Jag får ju knappast röra själva inkopplingen på nätet, men får jag flytta på själva ledningen?
Tack för info. Misstänkte att det var ungefär så. Förmodar att det blir dyrt att få det ändrat, och eftersom jag bara använder mobilen numera så är det enbart ADSL det handlar om. Får prata med dom.
Skanova äger Kabeln men det brukar inte vara helt omöjligt att få ändrat till markkabel.
Motiverar man det med att man måste in med maskiner som är högre än fri höjd upp till ledningen tex plus att man lovar att stå för grävningen själv så brukar det vara lösbart bara man får tag i rätt människa på skanova eller dess underleverantörer (det är däremot en utmaning)
Motiverar man det med att man måste in med maskiner som är högre än fri höjd upp till ledningen tex plus att man lovar att stå för grävningen själv så brukar det vara lösbart bara man får tag i rätt människa på skanova eller dess underleverantörer (det är däremot en utmaning)
Klicka här för att svara