Byggahus.se
När man inte har lust att jobba kan man ju leka att man jobbar istället:)
 
  • ATV med monterad kran som lyfter timmer i ett snöigt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober och 6 till
  • Laddar…
Någon av er som har bra förslag hur man ska kapa och klyva övergrov ved? Med kilar och slägga? Se bifogade bilder på björkarna som ska tas ner. Stammarna är så grova att de inte enkelt kan kapas med en motorsåg. Bitarna kommer dessutom inte gå att klyva med vedklyven heller. Någon som har några bra tips? Grov björkstam omgiven av andra träd i ett snötäckt landskap, med en stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade bytt till längre svärt på sågen
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Du får väl såga från flera håll.

Denna tallen var 26 meter hög och dryga 80 cm i roten
Person i skyddsutrustning sågar ned stort träd med motorsåg vid snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i orange arbetskläder kapar ett stort fällt träd med motorsåg i vinterskog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i skyddsutrustning sågar nedfällt träd i snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En yxa lutad mot en nyss sågad trädstam omgiven av träspån och avkapade grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man behöver inte såga djupt för att sen klyva med ordentlig kil.
Person i skyddsglasögon och hörselskydd sågar en trädstubbe med motorsåg, spån flyger, yxor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn lastad med nykapade vedklabbar i ett snöigt landskap med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Visserligen tall. Men jag klyver även
grov björk med min Faxe.
Person som använder en manuell vedklyv för att dela ved vid ett vedstaplingsområde utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder en vedklyv för att klyva en stor björkstock utomhus på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är björken grovkvistig så såga kortare kubbar.
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Någon av er som har bra förslag hur man ska kapa och klyva övergrov ved? Med kilar och slägga? Se bifogade bilder på björkarna som ska tas ner. Stammarna är så grova att de inte enkelt kan kapas med en motorsåg. Bitarna kommer dessutom inte gå att klyva med vedklyven heller. Någon som har några bra tips?[bild]
När jag har grov ved som jag inte orkar lyfta brukar jag såga ett spår och sedan klyva med kilar och slägga till hanterbara bitar som jag orkar släpa till klyven eller huggkubben.

Om dom är riktigt sega att klyva kan det löna sig att såga isär dom med motorsågen. Helst med en klyvkedja.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tycker det blir för mycket jobb.
Sågar allt i kubbar först.
Sen klyvning med kil eller hydraulisk klyv.
Tidig vårved är lättkluven.
Hydraulisk vedklyv vid användning utomhus, omgiven av staplad och nyligen kluven ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i hörselskydd sågar vedträn med motorsåg framför en vedhög och rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Nu ska jag ut o klyva det sista av 30 kbm långved. Blir lika mycket stjälpt.
En hel del grova kubbar.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade bytt till längre svärt på sågen
Ja , det kanske är synvilla men tycker inte de ser så grova ut på bilden . Denna gick fint
med 535,an . Har lite grövre björk också som ska tas ned nån vinter framöver. Klöv
dessa kubbarna med en 230v Rustaklyv 🙂

Upptilld med motorsåg bredvid uppsågade stockar av björk på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja , det kanske är synvilla men tycker inte de ser så grova ut på bilden . Denna gick fint
med 535,an . Har lite grövre björk också som ska tas ned nån vinter framöver. Klöv
dessa kubbarna med en 230v Rustaklyv 🙂

[bild]
Vet inte om det syns dåligt på bilden men tycker inte heller dom ser så grova ut
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Säger som övriga, kryssa i kubbarna, sen en kil och slägga.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
E Einh skrev:
Någon av er som har bra förslag hur man ska kapa och klyva övergrov ved? Med kilar och slägga? Se bifogade bilder på björkarna som ska tas ner. Stammarna är så grova att de inte enkelt kan kapas med en motorsåg. Bitarna kommer dessutom inte gå att klyva med vedklyven heller. Någon som har några bra tips?[bild]
Hur grova är stammarna? Ett vanligt mått på sågsvärd i Sverige är 13tum, det betyder att man kan fälla och kapa upp till 25-26 tum utan besvär.

Grova rotbitar av björk brukar jag kapa kort( 20-30cm) då går de oftast att dela med Fiskarsklyvyxa.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nu ska jag ut o klyva det sista av 30 kbm långved. Blir lika mycket stjälpt.
En hel del grova kubbar.
Det brukar ju klyva ut sig och bli mycket mer när man delat på veden om inte stammarna är jättekrokiga.
 
F fribygg skrev:
Hur grova är stammarna? Ett vanligt mått på sågsvärd i Sverige är 13tum, det betyder att man kan fälla och kapa upp till 25-26 tum utan besvär.

Grova rotbitar av björk brukar jag kapa kort( 20-30cm) då går de oftast att dela med Fiskarsklyvyxa.
Har inte mätt. Men de går nog att kapa om man sågar och sen vänder på stocken och kapar på samma ställe. Problemet är ju bara att grova björkstockar är så jäkla tung! Men jag kanske ska testa att låta grenarna slå ut och dra ut lite vatten i stocken så kanske den blir lite lättare att hantera.

Jag tycker bara den verkar grov. Vissa av grenarna är ju som mindre träd.
 
  • Stor björk med grova grenar i ett snötäckt landskap, potentiell kapning av stock diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Einh skrev:
Har inte mätt. Men de går nog att kapa om man sågar och sen vänder på stocken och kapar på samma ställe. Problemet är ju bara att grova björkstockar är så jäkla tung! Men jag kanske ska testa att låta grenarna slå ut och dra ut lite vatten i stocken så kanske den blir lite lättare att hantera.
Och segare att klyva med kil och yxa.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.