Ja så blir det. När man behöver virke och det finns att hugga och finns tillgång till utrustning då har man inte råd att arbeta på förtjänst.
 
galento
V Vardon skrev:
Över 5 grader + bör man väl stubbehandla... tror de flesta gör det per standard. Hur mycket är det?
Hmm , ja kanske runt 100 träd grovt räknat . Senaste avverkningen var i juni för 10 år
sen men de brydde sej inte om dessa då de stod för trångt , har sålt nån småskvätt sen
också. Finns en hel del björk men dessa kanske är bättre att sälja som ved isf , men
allt beror på hur hälsan är.

Vi har fått virke sågat tidigare och det ligger en del kvar på en traktorkärra 👍🙂
 
galento galento skrev:
Hmm , ja kanske runt 100 träd grovt räknat . Senaste avverkningen var i juni för 10 år
sen men de brydde sej inte om dessa då de stod för trångt , har sålt nån småskvätt sen
också. Finns en hel del björk men dessa kanske är bättre att sälja som ved isf , men
allt beror på hur hälsan är.

Vi har fått virke sågat tidigare och det ligger en del kvar på en traktorkärra 👍🙂
Om du har björk som duger till fanérskivor så är det väl det som ger bäst betalt. Det var det vi fick bäst betalt för men det är ju ett antal år sedan så det kan ju ha ändrats.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Traktor lastad med björkved kör på en nyligen huggen skogsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikväll hämtade jag det sista lasset efter att jag högg fram väg i vintras. Rätt mycket kaffeved men det brinner det också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det var en rejäl ställning till elevatorn där 🙂
Ja, det blev ett lite hemmabygge med vad jag hade hemma, funkar rätt bra, det är det viktigaste... 😎

Nu är den klena eden fixad, så nu blir det lite grov ved med lånad vedmaskin, går lite fortare att fylla en säck nu...

Vedkapningsplats med en hög ved, vedmaskin och lastare vid lada på gården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det tror jag det att det går fortare när du har en Pilkemaster på gården! 😀

Lite lättare att manövrera transportbandet på den om inget annat!

Mitt transportband är en styggelse, robust konstruktion och bra styvt, men det är ett riktigt as när man ska ändra höjden på det. Finns ingen vev eller liknande, bara två ben med fasta hål för sprintar. Och det är bra tungt..

Gillar ditt stockbord, rejäl konstruktion där! 🪵💪
 
V Vardagsrum skrev:
Gillar ditt stockbord, rejäl konstruktion där! 🪵💪
Samma sak där, byggde av sånt som ändå bara låg här till ingen nytta.... Och än så länge funkar det bra

Och vedmaskinen är snabb och bra. Riktigt tacksamt att man har en bra granne som lånar ut...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag har en total invasion av snytbaggar efter att flera av grannarna (och jag) tagit hand om vinterskadorna på tallarna på våra tomter och allmänningar. När jag satt på inglasningen igår lät det som om det kom enstaka hagel hela tiden, det var snytbaggar som ramlade ned på kanalplasttaket.

Vi får dock skylla oss själva, vi tog träden i mitten av april (för att kunna använda spillet till majbrasan) och de hade då redan börjat suga vatten, så de avger gott om doftämnen för snytbaggarna att lockas av.

Inte blev det bättre av att jag kluvit en stor del av veden i helgen. Doftämnena sprids igen. Men nu är det ju försent, det är lika bra att klyva färdigt resten också.

Ville bara tipsa er om att inte göra om det misstaget som vi har gjort i vårt grannskap. Det blir lite äckligt när de blir så många.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
galento
9 Juni och 10 grader , regn och snålblåst ute . Det var skönt med lite vedvärme nu 😉😊👌
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
9 Juni och 10 grader , regn och snålblåst ute . Det var skönt med lite vedvärme nu 😉😊👌
Tände i pannan jag med nu, solpanelerna orkar vist inte med att värma så mycket nu av någon konstig anledning....
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Här i sydöstra hörnet behöver det inte eldas, behöver regn istället.
Men har några vedpinnar som ska kapas upp i veckan.
Staplar av trädstammar med bark, redo att kapas upp för ved, i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
9 Juni och 10 grader , regn och snålblåst ute . Det var skönt med lite vedvärme nu 😉😊👌
Jo. Har stängt av pump och panna och kapat sladden till utegivaren med röjsågen, men det blir nog till att driftsätta allt igen ikväll...

/Andreas
 
  • Gilla
  • Wow
galento och 1 till
  • Laddar…
E eal skrev:
kapat sladden till utegivaren med röjsågen
En del tar vårbruket på lite för stort allvar kan jag tycka! 😂
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
9 Juni och 10 grader , regn och snålblåst ute . Det var skönt med lite vedvärme nu 😉😊👌
Snöar iaf inte🙃
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
Tror det vad två midsomrar sedan då tempen va samma som på julafton. Svensk sommar kan vara lömsk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.