Byggahus.se
galento
J J Vos skrev:
När vi flyttade till vårat nya hus blev det för långt långt till vedboden. Tanken är att kojorna får stå vid vedbacken och tas fram vid behov.
Kanske du kan ha någon gammal släpvagn med tak?
Har ett par traktorkärror här som jag fyller med transportören och har ställt nära huset när vedboden är full. En del har ju balvagnar också. Kort väg att hämta 😉.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Om jag hade haft egen skog, kunde det vara ett utmärkt alternativ.

Vi får se hur det blir om några år. Kanske köper lastbilslass med färdigkluvet.

Än så länge inga större krämpor, men de kommer väl.

C
J J Vos skrev:
Kanske du kan ha någon gammal släpvagn med tak?
Idén är förvisso inte dum, men man behöver ju ett visst seriellt flöde i kedjan klyva-torka-lagra-elda.
Så jag tänker liksom dig och många andra i tråden att det är lagom att hantera veden i enheter om runt en kubik. Så det blir ju ett gäng släpvagnar i så fall 😄

Sen vill jag så klart gärna utnyttja vedboden, och sen helst kunna köra in ett helt lass direkt in genom dörren till pannrummet utan omlastning. Så där går också släpvagn bort. Däremot har jag funderat i banorna någon terränggående pallyft eller liknande med dragkrok som man kan använda för att transportera runt vagnarna.
En liten minilastare är förvisso drömmen, men lite utanför budget...

C cpalm skrev:
Idén är förvisso inte dum, men man behöver ju ett visst seriellt flöde i kedjan klyva-torka-lagra-elda.
Så jag tänker liksom dig och många andra i tråden att det är lagom att hantera veden i enheter om runt en kubik. Så det blir ju ett gäng släpvagnar i så fall 😄

Sen vill jag så klart gärna utnyttja vedboden, och sen helst kunna köra in ett helt lass direkt in genom dörren till pannrummet utan omlastning. Så där går också släpvagn bort. Däremot har jag funderat i banorna någon terränggående pallyft eller liknande med dragkrok som man kan använda för att transportera runt vagnarna.
En liten minilastare är förvisso drömmen, men lite utanför budget...

• Blå pallyftare med stora hjul designad för att förflytta pallar i svår terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
galento
En sådan borde väl bli väldigt tung att dra ?

Nu är det färdigsnickrat, resten blir svärsonens jobb om dom ska få någon ved under tak
Nytt trävedsskjul i trädgården, obehandlat trä, med hög stapel ved framför.
Skapa konto

• Gilla
statiker och 12 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Nu är det färdigsnickrat, resten blir svärsonens jobb om dom ska få någon ved under tak
[bild]
Ser perfekt ut👍

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vedeldare är starka! 😉

Men det finns med elmotor på också. Funderade själv på sådana ett tag, då jag förvarar all ved i bingar byggda av pallar.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Ved och virke

• Stabler med kapat virke och ved framför röda stugor på en gård med snöfläckar.
    Skapa konto
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Blir tokig på dessa nya märkliga beslut.

galento
Ja sen är det ju monopol på näten så man kan ju inte välja en annan nätägare heller.

• Arg
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Trots enorma intäkter för nätägarna räcker inte pengarna till då näten byggs ut för att försörja grannländerna, med riktigt grova ledningar.
Sverige kan ju inte ta ordentligt betalt, så befolkningen får stötta.

Det är väl härligt att tvingas bidra?

Redigerat:
galento galento skrev:
När det är som kallast drar vi in 4 plastbackar om dagen.
Skottkärrespåret håller typ hela vintern.

Men till nästa säsong blir det en smidig hembyggd släpa på två s k
Trickskidor av plast. Ligger några på vinden.

C
H Hybro skrev:
När det är som kallast drar vi in 4 plastbackar om dagen.
Fast poängen med den terränggående palldragaren var ju att kunna transportera större mängder utan omlastning, vi pratar ju i storleksordningen 750 kg och uppåt, så självklart behövs någon typ av fordon involveras om man skall köra på något annat än en plan asfalterad yta.

Så just den modellen faller på avsaknaden av drag, men jag har sett liknande gaffelvagnar för ATV.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.