Byggahus.se
Min plan är att finklyva nästan till kaffeved. Sen har jag en solig plats för veden, så får jag titta till slutet nästa vinter om den går att elda, eller så kanske det går till nästa vinter efter det.
 
Det är syran i eken man ska vara försiktig med, elak mot både panna och skorsten.

Med längre torktid så ”dunstar” syran.

Men det visste ni nog redan, kära vedeldarkollegor.
 
Sen tänkte jag att det går att sluttorka den inne nära kaminen.
Jo, har också förstått att ek har garvsyra eller vad den heter, som är korrosionsskapande.
Dom är hela vår gård fylld med ekstubbar så nog har det eldats ek i vår skorsten under många år utan slitage enligt sotaren. Fast den kan varit vältorkad, det vet jag inte något om alls.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Min plan är att finklyva nästan till kaffeved. Sen har jag en solig plats för veden, så får jag titta till slutet nästa vinter om den går att elda, eller så kanske det går till nästa vinter efter det.
Inga problem det fungerar bra.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Imorgon är det stora klyvardagen här. Sen blir det trava och mer trava.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Som småbarnsförälder hinner man sällan bli helt klar. Men det är bara lite kvar med yxan.
 
  • Väl staplad ved i vedbod med svart presenning och några vedträn på marken, i en skoglig omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög av okluvna vedstockar på marken med löv och barr, indikerar pågående vedkapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Blandningen på pallen är dock inte helt smart, ek, asp samt björk. Ganska olika torktid ska jag erkänna.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Blandningen på pallen är dock inte helt smart, ek, asp samt björk. Ganska olika torktid ska jag erkänna.
Den klarar sej nog ett par tre år, om du täcker pallen med plåt kan ungarna elda den när de blir myndiga
 
F fribygg skrev:
Den klarar sej nog ett par tre år, om du täcker pallen med plåt kan ungarna elda den när de blir myndiga
Det är härligt med lite tids perspektiv av någon som du, får en sthlmare att känna sig väldigt ny på jobbet. 😂

Tar med mig, det är inte så noga om det är 2år eller 9 år.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Blandningen på pallen är dock inte helt smart, ek, asp samt björk. Ganska olika torktid ska jag erkänna.
Blandved är smart, då minskar du riskerna med gravsyra och för hög värme av ren ekved
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Upp till 10 år står sig ved bra om den är penad och övertäckt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Har lite vedspisved som säkert är 20-30år, det är inte mycket energi kvar i den, men det är fantastiskt tändved.

Kortved är kanske mera rätt namn på veden.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Hög med nysågade trädstammar och vedklabbar i olika storlekar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bär hem några granar.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Lite bilder från vedboden
Skidorna hänger på några spik i taket.
Första bilden visa minst 30år gammal kortved.
 
  • Staplar av gammal kortved och träspill i en vedbod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rörig vedbod med högar av kortved, brädor och liggande skidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal sliten skida hängandes på spik i vedbodens tak med synbar skademärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J J Vos skrev:
Så här har jag veden för hemmabruk. Fungerar utmärkt när man har hjullastare.
Snyggt! Kör du alltså fram hela kuben när det är dags att elda?
Håller själv på att renovera vedboden och sitter och funderar lite på effektivaste sättet att förflytta veden från vedboden till pannrummet, och för den delen från vedbacken till vedboden. Saknar dock hjullastare (som förvisso ändå inte skulle komma in genom dörren till vedboden).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.