ska sätta in vedpanna och actank. i garaget kulvert finns redan in till huset vilken storlek bör jag ha på panna tank?
huset 200kvm och garaget 130kvm.
eldar i huset med pellets utan tankar nu och då går det 4 pall per år för huset och lite till garaget
ska hållas värme i garaget och hur ska den där fördelas ut som?

Ju större ackumulatortank ju längre tid kan man elda åt gången samt ju längre tid kan det gå mellan eldningarna.

Skulle säga minst 1500 liter total vattenvolym.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ju större ackumulatortank ju längre tid kan man elda åt gången samt ju längre tid kan det gå mellan eldningarna.

Skulle säga minst 1500 liter total vattenvolym.
Har nu 3x500l i garaget men vill ha en stor tank för mindre förluster och mindre med rör, tänkte 3000l för lite med en 30kw panna då?

om någon har en modern vedpanna som kan passa så är jag väldigt intresserad av de.

Betänk lite, jag har en lite för klen panna ( 25 kW ) får inte plats med större och 2 X 750 L tankar. Det kostar att elda ca 100 kW för att få tankarna från ca 25 C till 90 C. Och då laddar jag bara en i taget. Bara räkna på pannas storlek efter det, men pannan kommer nog aldrig att ge det den är stämplad för, kanske 80 %, allt beror på vedens kondition. Tar ut värmen i serie, då fylls första tanken med värme från nummer 2. Men det jag det ( efter en del ombyggnad ), det finns många som känner sig som kunniga i det med att värma huset med ved och säger så gör jag. Det fungerar säkert för de flesta och dom är nöjda, för det går inte att maximera mer än vad panna och tankar är i kraft och volym.

A ante.b skrev:
ska sätta in vedpanna och actank. i garaget kulvert finns redan in till huset vilken storlek bör jag ha på panna tank?
huset 200kvm och garaget 130kvm.
eldar i huset med pellets utan tankar nu och då går det 4 pall per år för huset och lite till garaget
ska hållas värme i garaget och hur ska den där fördelas ut som?
Kör pellets med (bulk 3ton) med tank 2 x 500L och en liten pelletspanna på 12kw, hus 200kvm Byggd 2010. Har funkat hyffsat bra laddar 4 - 6 ggr / dygn vinter

En av tankarna #1 är en sk. tekniktank inkl vvb, Vill koppla in solfångare för att minska el sommartid (önskelistan). Den har också elpatron på 3kw som stöd

Nytt för i år är att jag separerat med en ventil de båda tankarna så nu sommar kör jag enbart el då vi behöver enbart varmvatten. Laddtanken #2 är helt avstängd. El kalkylen verkar mästra pelletspriset med god marginal på sommaren

Om jag skulle ändra på något så är det en större laddtank på 1000L (idag 500) , större panna ~ 20kw (får dock ej plats just nu) och solfångare för sommartid kanske den gör nån nytta vintertid med

Brännaren är en PX21 den kan köra högre effekt men pannan pallar ej med utan att koka

H Håbbe01 skrev:
En av tankarna #1 är en sk. tekniktank inkl vvb, Vill koppla in solfångare för att minska el sommartid (önskelistan). Den har också elpatron på 3kw som stöd
Problemet blir att det måste vara en växlare mellan fångare och tank, så inte fångarna fryser med systemvatten i. Har du någon extra anslutning på tank 1, så går det koppla fångare på returen tank 1 och
även ha backventil för fångaren. Det blir även 2 pumpar, en till fångare och en för laddningen. Behövs bara små pumpar. Växlaren ska kopplas motströms.

J jonaserik skrev:
Problemet blir att det måste vara en växlare mellan fångare och tank, så inte fångarna fryser med systemvatten i. Har du någon extra anslutning på tank 1, så går det koppla fångare på returen tank 1 och
även ha backventil för fångaren. Det blir även 2 pumpar, en till fångare och en för laddningen. Behövs bara små pumpar. Växlaren ska kopplas motströms.
Jo de sitter en solslinga i botten på tank oanvänd, har några kvm tak i söderläge på pannrummet, men vill bara få ihop så de funkar som komplement till el då jag ej kör pellets dvs sommaren. Måste bara hitta nått paket, helst vakum rör.

H Håbbe01 skrev:
Jo de sitter en solslinga i botten på tank oanvänd, har några kvm tak i söderläge på pannrummet, men vill bara få ihop så de funkar som komplement till el då jag ej kör pellets dvs sommaren. Måste bara hitta nått paket, helst vakum rör.
Det finns vacumrör och vacumrör. Den ena har kopparrör som går ner som ett U i glasbulben och är tunt glas i. Det andra är Heatpip och det är ett rör i glasbulben med 2 kanaler i, som värmer mot överdelen med tryck metalliskt. Kan monteras ner i flera delar. Sistnämnda är mer effektiv. Sen ska det styras med en solfångarautomatik. Så tänk till på vilka solrör du hittar.
Har Heatpip och i bland ( dumt ) håller man på med lite justeringar och glömmer eller sätter för högt värde
på laddningen, lyser solen och ingen cirk är, så blir det lätt 140 C på topp och blir ångbildning och pumpen orkar inte trycka ner ångan. Bara vänta tills det svalnar på kvällen eller det går att gasa på farten på pumpen så ångan åker i väg.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.