10 845 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
vedpanna mot värmepump
Mja, tanken jobbar ju inte direkt mot radiatorkretsen, shunten som sitter mellan blandar ut till säg 30-35 grader, tillbaks får man 25-gradigt vatten som passar utmärkt i botten på tanken.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
CarMan: Du missforstod mig, jag menar en sån där ack som finns till små tappvattenberedare och INTE den som nämndes i ett tidigare inlägg. Elda i pannan kan man göra mest när man känner för det för att hålla skorstenen i schack och hålla grunden torr, inte för att ersätta värmepumpen. Är du med mig nu? 
Fotografen skrev:
om värmepumpen orkar upp till 40 grader, så har vi delta-t på 7 grader, då fyller vi acken med 33 gradit vatten. (men detvar så långt pumpen klara själv. sen kanske ved panan lägger på 3 grader, då har du 36 gradit i botten på acken.
(en ved anläggning ska ju köras med lägre hastighet, så delta-t ökar, man vill ha tömt allt vatten på brukbar energi
ör du lite högre värmekurva så kan ju returen vara betydligt högre, 40 eller så...
är itne så hama på vad det finns för olika ackar.Apprentice skrev:CarMan: Du missforstod mig, jag menar en sån där ack som finns till små tappvattenberedare och INTE den som nämndes i ett tidigare inlägg. Elda i pannan kan man göra mest när man känner för det för att hålla skorstenen i schack och hålla grunden torr, inte för att ersätta värmepumpen. Är du med mig nu?![]()
käns bara som att man inte vill elda "spontant" varje dag. låter inte som en bekväm eller lönsam lösning
CarMan skrev:NEj, tyver det funkar inte.
Din lösning innebär att man måste ha acken varm hela tiden. vem vill elda i acken hela vintern, bara för att värma pumpen behöver hjälp ca 100 timmar av hela vintern. låte som en dyr lösning.
äve om jag bara väljer at elda, när jag sett på väderleksrapporten att det ska vara kallt, så är det orimligt att elda upp acken i temp, för att det kanske kommer att behövas, och om det behövs, kanske det rör sig om 30 minuter, på en hel natt.
(jag tror inte heller presis tionen är så exakt att man klarar styrningen så snävt.
Tja jag tänkte närmast på en befintlig vedanläggning med oftast för liten acktank (500-750 l) o så länge pumpen klarar att hålla t.ex 21,5° så tas ju ingen värme från acktanken då shunten är stängd o då snurrar vattnet bara via radiatorerna/VP (shunt stängd så ingen värme tas från tanken) men om inte vp orkar hålla över 21° så börjar shunten öppna o spetsa med värme... Man lär ju veta efter ett tag vid vilken ute temp som pumpen inte klarar värmen i kåken (tex -15°) så då måste man göra en brasa varje kväll som ved eldare med stora acktankar..
Dt brukar ligga på 5-10° i ett vedsystem men shunten styr ju på exakt samma sätt som vp hur varmt vatten som behövs för en viss innetemp..
käns som systemet för det första inebär sängt komfort, om man ska vänta på att inne tempen sjunker innan det spesas.
sen käns det som att driftskostnaden blir högre än att spetsa med el. om man nu ska elda upp 500 liter vatten varja kväll, under kalla perioder (perioder då el patronen kanske skule gått 2 timmar på en natt)
2 tillam 3Kw elpatron = 6kw drykt 6:- (vad kostar det att elda upp 500 liter vatten till 80 grader?)
sen käns det som att driftskostnaden blir högre än att spetsa med el. om man nu ska elda upp 500 liter vatten varja kväll, under kalla perioder (perioder då el patronen kanske skule gått 2 timmar på en natt)
2 tillam 3Kw elpatron = 6kw drykt 6:- (vad kostar det att elda upp 500 liter vatten till 80 grader?)
CarMan skrev:
Behöver inte elpatronen gå mer än 2 tim under en natt/dygn är det nog knappt att man skulle märka av det på innetempen utan tillskott, Men dom fall då vp är snålt dimsionerad så går den ju dygnet runt kanske på 3 kW..
Klarar pumpen värmebehovet ner till t.ex 13 minus så kommer det behövas 50% mer då det kryper ner till 25/30 grader kallt, Nu verkar det ju som tiden är över med riktig kyla så snart har alla 100% täckning på VP..
Klicka här för att svara