Zebehn Zebehn skrev:
Jag förstår att de från BalaAgri, PW- klyven eller Faxes är mycket bättre men priset är också av en annan nivå.
Med lite tur kanske du kan hitta en begagnad till ett ok pris....

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
En sån här kör jag med, tror inte den finns som ny nu.
Den funkar i alla fall ok, och tar det mesta som man orkar lägga upp, men det krävs att man lägger upp bitarna rätt och händer att bitarna fastnar ibland.

En klyv med "fyrvägsyxa" hade ju varit bra, men till det lilla jag klyver nu så funkar det, brukar oftast låna en stor vedmaskin till min ved.

Fairlane
Tittade lite snabbt på blocket och någon klyv från Baka Agri hittade inte jag för ett pris ens i närheten av priserna för för en Biltema-klyv.

Även vedklyvar från Faxes ligger i en helt annan prisklass även som begagnat på blocket.

Det är likadant ut med PW vad jag kan se.

Visst får man något annat, men också till ett helt annat pris.

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tittade lite snabbt på blocket och någon klyv från Baka Agri hittade inte jag för ett pris ens i närheten av priserna för för en Biltema-klyv.

Även vedklyvar från Faxes ligger i en helt annan prisklass även som begagnat på blocket.

Det är likadant ut med PW vad jag kan se.

Visst får man något annat, men också till ett helt annat pris.
Jo, lite annan prisklass är det ju, men såg ändå ett par som kan vara intressanta för runt 10 000.
Och då får man ju något som går i alla fall lite snabbare än dom där billigaste klyvarna...

• Gilla
Zebehn och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi skaffade en Kellfri trefas elklyv, funkar fint och inte alltför dyr. Fyrvägskniv inkluderad, snabb returgång och allmänt lättarbetad.

[länk]
Tack för tipsen!

Zixten Zixten skrev:
Jo, lite annan prisklass är det ju, men såg ändå ett par som kan vara intressanta för runt 10 000.
Och då får man ju något som går i alla fall lite snabbare än dom där billigaste klyvarna...
vilken såg du?

Zebehn Zebehn skrev:
vilken såg du?
Gäller ju att ha lite tur för att hitta ett bra och billigt objekt. Man får nog ha lite tålamod och bevaka blocket hela tiden...

Här är ett litet gäng som jag hittade på blocket nu som skulle kunna vara värt att kolla på...

Vet inget om dom är bra eller ej, men dom ser ju ok ut i alla fall.

(Tipsas om Kellfri innan, dom är nog bra, men dom har ett dåligt rykte om bristande kvalitet, men har sett en del som har dom och det verkar funka för dom, skall du köpa en begagnad så skall du nog göra en noggrann koll på dom innan, så att svetsar ser hela ut och att dom inte är krokiga.... )

https://www.blocket.se/annons/halland/vedklyv/1401719607

https://www.blocket.se/annons/dalarna/vedklyv_nordlanders/1210226990

https://www.klaravik.se/auktion/pro...ent=Övrig utrustning & tillbehör&utm_term=api

https://www.blocket.se/annons/dalarna/vedklyv_svensktillverkad_380_volt/1210205415

https://www.blocket.se/annons/kalmar/vedklyv_kisaklyven_/1210201607

https://www.blinto.se/auction/Kellf...blocket&utm_medium=objectad&utm_campaign=text

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Gäller ju att ha lite tur för att hitta ett bra och billigt objekt. Man får nog ha lite tålamod och bevaka blocket hela tiden...

Här är ett litet gäng som jag hittade på blocket nu som skulle kunna vara värt att kolla på...

(Tipsas om Kellfri innan, dom är nog bra, men dom har ett dåligt rykte om bristande kvalitet, men har sett en del som har dom och det verkar funka för dom, skall du köpa en begagnad så skall du nog göra en noggrann koll på dom innan, så att svetsar ser hela ut och att dom inte är krokiga.... )

[länk]

[länk]

[länk] utrustning & tillbehör&utm_term=api

[länk]

[länk]

[länk]
Tusen tack!
Zixten Zixten skrev:

[länk]

[länk]

[länk] utrustning & tillbehör&utm_term=api

[länk]

[länk]

[länk]
Tack så jättemycket!

Det finns några intressanta klyver.
Jag tycker att den Kellfri 13-HK777 ser väldigt bra ut. Nästan nytt.

Vad tänker du från den här:
https://www.sagro.se/sv/artiklar/vedklyv-8t-2-hastighets-52cm-21kw.html

Zebehn Zebehn skrev:
Vad tänker du från den här:
[länk]
Sökte lite men hittade inget, men jag skulle nog vilja se den in action innan jag köpte den, får lite känslan av att det är en av de där som är lite långsamma, men jag kan ju ha helt fel.

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Jag har en EP klyven trefasmaskin som klarar uppåt meters ved, nog är väl den bra men det finns även nackdelar:

Jag kan som längst elda 50cm ved i pannan så jag behöver inte den extra längden. Den långa stora klyven är förjävla tung att flytta på manuellt så jag brukar stroppa den och bära fram den med traktorn….

Manöverspakarna sitter längst ut i motoränden - man får traska till klyvens ände för att klyva och gå fram och tillbaks en hel del för att vända klabbarna osv.

Finns inget bord till min modell varför klyvda större vedbitar gärna trillar ner på marken då de delats på mitten. Går / bör åtgärdas om man ska klyva mycket.

Kör man med 4-vägsklyven har vedträn ofta lust att kila fast under det horisontella korset, men det släpper då nästa kommer. Kolven på hydraulikcylindern kunde gärna gå lite närmare kniven - den slutar uppskattningsvis 30mm före eggen.

Nu har jag ärvt den efter pappa, men hade jag skaffat en klyv själv hade jag kollat ganska noga på utformningen och ergonomin vid arbetet. Jag hade definitivt velat ha en med ett bord vid sidan om så klabbarna inte trillar av sidledes (går tillverka själv om man så önskar). Den extra klyvlängden på min maskin ger mig ingenting annat än en väl så tung maskin lite i onödan - som inte är så väldigt lättjobbad.

Mvh

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Sökte lite men hittade inget, men jag skulle nog vilja se den in action innan jag köpte den, får lite känslan av att det är en av de där som är lite långsamma, men jag kan ju ha helt fel.
Det stämmer, se en video skulle vara bättre, jag hittar ingen heller.
Den har väl 2 hastigheter (snabb / långsam)

Jag skulle nog hoppat över alla 220V maskiner och spanat in 3-fas istället....
Verkar som att 220V oftast är av det långsammare slaget....

• Gilla
Zebehn
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Jag har en EP klyven trefasmaskin som klarar uppåt meters ved, nog är väl den bra men det finns även nackdelar:

Jag kan som längst elda 50cm ved i pannan så jag behöver inte den extra längden. Den långa stora klyven är förjävla tung att flytta på manuellt så jag brukar stroppa den och bära fram den med traktorn….

Manöverspakarna sitter längst ut i motoränden - man får traska till klyvens ände för att klyva och gå fram och tillbaks en hel del för att vända klabbarna osv.

Finns inget bord till min modell varför klyvda större vedbitar gärna trillar ner på marken då de delats på mitten. Går / bör åtgärdas om man ska klyva mycket.

Kör man med 4-vägsklyven har vedträn ofta lust att kila fast under det horisontella korset, men det släpper då nästa kommer. Kolven på hydraulikcylindern kunde gärna gå lite närmare kniven - den slutar uppskattningsvis 30mm före eggen.

Nu har jag ärvt den efter pappa, men hade jag skaffat en klyv själv hade jag kollat ganska noga på utformningen och ergonomin vid arbetet. Jag hade definitivt velat ha en med ett bord vid sidan om så klabbarna inte trillar av sidledes (går tillverka själv om man så önskar). Den extra klyvlängden på min maskin ger mig ingenting annat än en väl så tung maskin lite i onödan - som inte är så väldigt lättjobbad.

Mvh
Tack, bra att ta hänsyn till.
För mig räcker det med 40cm. En maskin som är för stor och för tung är inte heller det bästa alternativet.

Zixten Zixten skrev:
Jag skulle nog hoppat över alla 220V maskiner och spanat in 3-fas istället....
Verkar som att 220V oftast är av det långsammare slaget....
Okej, jag tänkte att 220 är bra för mig.
På ladugården har jag inte trefas.
Då behöver jag 50 meter förlängningssladd eller en elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.