23 138 läst ·
155 svar
23k läst
155 svar
Vedklyv Biltema
Oberoende av vad vi kallar det för får man lära sig hur man klyver en sådan klabbe med yxa/kil eller klenare vedklyv för att man ska få isär den. Med starkare grejor är det bara att köra på, men resultatet kan bli varierande hur bitarna klyvs.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Ja, dyrare ramlande bort.H Hybro skrev:
Jag har själv letat efter en begagnad på blocket, men det är snudd på omöjligt att hitta något vettigt.
Dessutom saknade TS 3-fas på platsen där han ska klyva, så det är ju ett problem också.
På 30 år spelar det såklart ingen roll, men vi vet ju inte hur länge TS behöver en och argumenterar man så om allt blir det mycket pengar som måste ut
Gissa😉
Men 1-fas 230 V, leder ju till vissa begränsningar. Typ långsam svag mm.
Vid sommarstugan utan 3-fas, kör jag med Fiskars större klyvyxa. Tror det är modell x28. Och en större huggstabb.
Klara även grövre björkkubbar, om man klyver rakt genom kvist.
Går fortare än att klyva med en långsam klyv.
Och faktiskt inte alls jobbigt.
Att de sågade kubbarna är frusna gör inget. Spricker lättare.
- Men nu letar TS efter en vedklyv.
Vid sommarstugan utan 3-fas, kör jag med Fiskars större klyvyxa. Tror det är modell x28. Och en större huggstabb.
Redigerat:
Den typen av svensktillverkad maskin som nog är gjord att överleva sin 1:a ägare tillskillnad från lågprisladornas utbud som enl denna tråd verkar behöva bytas kanske var tionde år.H Hybro skrev:
Fri gissning :För ett år sen viste du ju inte att du själv har en täljstensugn och skrev att du hade en kamin så du lär inte ha en susning om vad TS har för eldstad.H Hybro skrev:
Nej, om jag lägger nerF fribygg skrev:
tack!K Kling 1 skrev:
Ja, med motorsågen, det är så jag gör det nu.Fairlane skrev:
Kom sig av att jag är född i norra Värmland.F fribygg skrev:
Köksspis, kakelUGN och kamin är jag uppväxt med.
Och Kamin sa montören som byggde upp eldstaden för typ 20 år sedan.
Lustigt... Försökt med UGN i snart ett år..... Men KAMIN passar oss bättre.
OT
Skiter nu i detta och tänder en mindre mysbrasa. Tar mig en kaffe, flyger drönare över nejden och slår sly med bensindriven röjsåg någon timme i dag också... Bär in lite ved och tömmer asklådan.
Ev så tänder jag i kväll också.
Har ved under tak för nästan två vintrar, så jag slipper trevliga vedjobbet i år😉
Tar mig en tur till människobyn för att fylla ut dagen.
Försöker klura ut ett namn på valpen jag hämtar till veckan.
Elisa kan det bli, förra hette Emira.
BT BT BT
Redigerat:
Snälla kom och visa hur man gör för att det ska gå fortare med yxa än med långsam klyv.H Hybro skrev:Gissa😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte har fri tillgång till ved så eldar jag det jag får gratis eller billigt och då kan man inte välja bara lättklyvda träd. Hade många sådana här bitar. Det var mycket snabbare med en billig långsam klyv än med yxa
Grov ved...
En enda 26 m hög tall, 80 cm i roten. Fälldes av proffs mellan bilar på tomten och postlådor. Mäktigt.
Han hade en ordentlig såg med långt svärd och sågade upp den riktigt grova delen i kubbar. Uj, vad det gick undan.
6 kbm fast volym i stammen och 1 kbm kastad ved i grenarna.
Sågade lite för att underlätta kylning innan transport till vedklyven.
En enda 26 m hög tall, 80 cm i roten. Fälldes av proffs mellan bilar på tomten och postlådor. Mäktigt.
Han hade en ordentlig såg med långt svärd och sågade upp den riktigt grova delen i kubbar. Uj, vad det gick undan.
6 kbm fast volym i stammen och 1 kbm kastad ved i grenarna.
Sågade lite för att underlätta kylning innan transport till vedklyven.
Redigerat: