Hej!

Var nyss och inhandlade en vedförvaringsmöbel på Jula. När jag nu monterat den och ställt den på den platsen den är tänkt att stå på så blev jag lite fundersamt över säkerhetsavstånd och sådant.. Vi brukar sällan elda mer än 3-4 timmar i sträck, så inga tokeldare direkt.
Min fråga lyder - Vilket alternativ är bäst, eller är bägge dåliga? Kaminen är en Contura 500 från -02 om det har någon betydelse.

På bild 1 så är avståndet från luckan/glaset 70 cm.

Vedförvaringsmöbel av metall med staplad ved intill en tänd Contura 500 kamin med 70 cm avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bild 2 så är det 18 cm till närmsta glas, den står dock lite bakom sidoglaset.

Vedkamin i drift med vedstapel och vedförvaringsmöbel placerade på 70 cm avstånd, eldredskap intill i hemmiljö.
Skapa konto

K KeiNo skrev:
Hej!

Var nyss och inhandlade en vedförvaringsmöbel på Jula. När jag nu monterat den och ställt den på den platsen den är tänkt att stå på så blev jag lite fundersamt över säkerhetsavstånd och sådant.. Vi brukar sällan elda mer än 3-4 timmar i sträck, så inga tokeldare direkt.
Min fråga lyder - Vilket alternativ är bäst, eller är bägge dåliga? Kaminen är en Contura 500 från -02 om det har någon betydelse.

På bild 1 så är avståndet från luckan/glaset 70 cm.

[bild]

På bild 2 så är det 18 cm till närmsta glas, den står dock lite bakom sidoglaset.

[bild]

• Screenvisning av prestandadeklaration för Contura-kamin med tekniska specifikationer och tillverkarinformation.
    Skapa konto
Aha, se där, men de där är ju för en 556? Eller de kanske är samma på alla?
Men om man då omformulerar sig lite grand - Hur stor är risken att det skulle börja brinna i vedförvaringen på grund av självantändning?

Det är samma.
Risken är väldigt minimalt :)
Du får elda väldigt länge och konstant.
Men du kan ju prova elda i 4 timmar och sen känna på veden, börjar dom bli svarta så är det nog dags att flytta på dom ;)

• Gilla
KeiNo och 1 till
  • Laddar…
Var nog jag som "övertolkade" säkerhetsavstånd, kan tänka mig att säkerhetsavståndet är som de är på grund av gnistor som hoppar och sådant när man eldar med barrträd, och inte av att saker fattar eld av strålningsvärmen?

Nu har jag förvisso en annan kamin än du, men samma vedförvaring samt en vedkorg i "läder" som står på ungefär det avståndet från kaminen som du har på bild nummer 2. Jag eldar mycket och länge vissa dagar, och har aldrig upplevt några problem, men jag håller såklart kaminen under uppsikt medan den är igång (vilket man ändå ska ha förstås). Tror inte att det är något att oroa sig över, och ser mycket trevligare ut så som på bild 2 tycker jag.

• Gilla
KeiNo
  • Laddar…
Proveldat en stund här nu med stället som på bild 1, ska testa o elda på lite o se hur det känns på bild 2 imorgon.. O sedan så ska ju även donnan i huset få säga sitt...

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Har på följande sätt och även dom dagar jag eldat i över 12 timmar så är veden så att jag kan hålla handen på den en längre stund utan att bränna mig. Kamin med stängt glaslock och vedhög, bredvid vedkorgar och skorsten dekorerad med tegel.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.