Gustav1 skrev:
#Dem00nix

Visst är keramikpannor bra men hur många vedeldare (kamintillverkare) kunde tänka sig och släppa in röken i sitt hus och sedan bevisa att det är ofarligt.
Alla förstår nog vad som händer. Det blir nog inte liggsår här inte.
Jag undrar hur många "eleldare" som skulle vilja ha en pipeline från ett kolkraftverk i sitt hus?

#10 - 11

Jag har läst om unga Maria Olsson innan och allt är säkert inte fel men det finns folk som tror på jultomten också.
Hon har allafall lyckats få uppmärksamhet och jag tror inte hon har testat enligt min metod. (Släppa in röken i lokalen)
Dom här antioxidanterna dör man av :) :)
Jag har också läst att vi är för renliga och borde ha skitigare hemma. Vissa forskare menar att överkänslighet och allergier beror på det.
Sprit och vin är också nyttigt i lagom mängder mot vissa sjukdomar

Tycker ni att vi klarar av all rök (antioxidanter) inne i städerna om alla börjar elda med ved.

gaia skrev:
Där har du fel...utlänska kraftverk har lika höga krav på utsläppbegränsningen som här. Dom använder också samma teknologi för att begränsa den. Att Dansk,Polsk energi är smutsig kan du trygt glömma.
Helt rätt..delvis...I Sverige är ex. utsläppen av kväveoxider avgiftsbelagda och därmed ligger fler och fler mellan 25-50% av gränsvärderna. Norge har liknande system på gång, Holland diskuterar inhemska gränsvärden på ungefär samma nivå.

Visst, dagens teknik är något helat annat än för 20-30 år sedan, och utvecklas hela tiden.

En ny modern vedpanna som eldas på ett riktigt sätt med torr fin ved släpper nästan bara ut vattenånga.
Det SKA inte lukta ur pipan när man eldar på ett rätt sätt. Men tyvär finns det för många kålrötter som ska elda med ved för att det är det billigaste sättet att värma kåken. Ved ska eldast på rätt sätt i rätt saker. Då är det ett bra värmesätt.
Men om du nu har sånt problem med att dina grannar eldar så det luktar så ring komunen. Det går att få de att ge grannarna bassning om de inte eldar på rätt sätt i rätt saker.

Skilnaden är att jag påstår inte att det är ofarligt.

Gustav1 skrev:

Skilnaden är att jag påstår inte att det är ofarligt.
Gustav, välkommen till byggahus.se.

Ett litet tips: Trådar av en här typen tenderar att bli lika långa som rökplymen från din grannes vedpanna. Om du använder funktionen för att citera (övre högra hörnet på alla inlägg) så är det lättare att svara på inläggen utan att numrera dom alla... ;)

Villa ägarna som har kaminer i vardagsrummen kan aldrig elda riktigt för dom har veden på någon sj-pall ute under en presenning (Blir fuktigt) och desutom kan dom inte plåsa på riktigt för det blir för varmt direkt och då stryper dom luften i stället med känt resultat.
Har också märkt att bönderna säljer allt annat än björkved till villaägarna.
Jag vet att om man eldar rätt så minskar man både gifterna och den illa luktande röken men nästan alla villaägare syndar och klarar inte av det med sina kaminer i vardagsrummen.

Gustav1 skrev:

Villa ägarna som har kaminer i vardagsrummen kan aldrig elda riktigt för dom har veden på någon sj-pall ute under en presenning (Blir fuktigt) och desutom kan dom inte plåsa på riktigt för det blir för varmt direkt och då stryper dom luften i stället med känt resultat.
Har också märkt att bönderna säljer allt annat än björkved till villaägarna.
Jag vet att om man eldar rätt så minskar man både gifterna och den illa luktande röken men nästan alla villaägare syndar och klarar inte av det med sina kaminer i vardagsrummen.
Är det inte så att det är mest pumpägarna som eldar kamin för att spara el???
De syndar ju både i Polen och hemma isåfall... ;)
Känner inte många vedeldare som tänder två brasor, en i pannan och en i kaminen...

Men har du problem med nån granne, kontakta kommunen, det ger nog större nytta än på byggahus.se

OK Mathias
Jag förstår vinken och jag håller med att vi löser nog inte problemet med långa strängar.

Jag kan försöka runda av detta och säga att de här problemen är inte lätta att lösa så att alla blir nöjda.
Samtidigt kanske vissa har börjat tänka lite hur vi drabbade grannar resonerar som vill ha friskt luft och tycker att utveklingen går åt fel håll.
Ni som tänker satsa på vedeldning inne i städerna var uppmärksamma så att ni inte sitter med dyra investeringar och Svarte Peter (Eldningsförbud)
för även om kaminen är godkänd och man har bygglov så är det inte garanterat att du får elda med den.
Hälsovårdsnämnden och grannarna kanske har en annan åsikt.

Helt rätt Dedden.

Btw. Dedden hur går det med Calmarn då ?
Lika nöjd än ?.

Gustav1 skrev:
OK Mathias
Jag förstår vinken och jag håller med att vi löser nog inte problemet med långa strängar.

Jag kan försöka runda av detta och säga att de här problemen är inte lätta att lösa så att alla blir nöjda.
Samtidigt kanske vissa har börjat tänka lite hur vi drabbade grannar resonerar som vill ha friskt luft och tycker att utveklingen går åt fel håll.
Ni som tänker satsa på vedeldning inne i städerna var uppmärksamma så att ni inte sitter med dyra investeringar  och Svarte Peter (Eldningsförbud)
för även om kaminen är godkänd och man har bygglov så är det inte garanterat att du får elda med den.
Hälsovårdsnämnden och grannarna kanske har en annan åsikt.
I huddinge kommun. Måste man ha bygglov alt bygganmälan vid installation av Kamin (ved och Pellets), lika så vid installation av insatts. Sotaren kontrollerar att papper finns och så.

Kommunen tillåter heller inte att ma använder kamin/insatts som huvudvärme källare utan får enbart användas vid mysvärme, nödvärme. Samt så länge det inte stör någon utav grannarna. Allt detta står mycket snyggt specat i den bygganmälan jag fick.

Så nog håller kommunen (Huddinge i allfall) koll.

Gustav1:
Här har du en vedeldningshandbok som jag tror att du skulle gilla:http://www.baaqmd.gov/pio/wood_burning/woodburning_handbook.pdf
(kort sammanfattning: elda inte med ved, elda med gas istället)

Själv så tänker jag fortsätta elda mina vedklabbar och göra det efter bästa förmåga för att undvika onödig rök. Jag tycker dock hursomhelst inte att det är så mycket att tjafsa om - vill man värma sitt hus med biobränsle så är ved ett utmärkt alternativ.

Jag tror förresten att du hittar ett par till som brinner för samma sak som du gör:
http://hem.passagen.se/antivedeld/

Där har du nog större lycka än på detta forum.

Gustav1 skrev:

Villa ägarna som har kaminer i vardagsrummen kan aldrig elda riktigt för dom har veden på någon sj-pall ute under en presenning (Blir fuktigt) och desutom kan dom inte plåsa på riktigt för det blir för varmt direkt och då stryper dom luften i stället
Va fräkt dina problem är ju snart lösta, genom att göra pyrelda på detta sätt så tjärbelägger dom panna och pipa med stor risk för soteld (speciellt efter sotarn varit där). å har du tur så brinner ju grejjerne ned

Sne4 skrev:
Gustav1:

Jag tror förresten att du hittar ett par till som brinner för samma sak som du gör:
[länk]
.
Hehe....hur orkar folk egentligen? :)

Men allvarligt talat - jag förstår att det kan ryka från en vanlig kamin när man fiseldar på fredagskvällen men om man har en riktig vedpanna avsedd för uppvärmning av hus, då kan det väl inte vara *svårt* att få till optimal eldning? Jag menar, alla borde klara av det?

Dem00niX skrev:
Helt rätt Dedden.

Btw. Dedden hur går det med Calmarn då ?
Lika nöjd än ?.
Javisst pannan funkar bra, inget att klaga på...

MathiasS skrev:
Hehe....hur orkar folk egentligen? :)

Men allvarligt talat - jag förstår att det kan ryka från en vanlig kamin när man fiseldar på fredagskvällen men om man har en riktig vedpanna avsedd för uppvärmning av hus, då kan det väl inte vara *svårt* att få till optimal eldning? Jag menar, alla borde klara av det?
Ja, absolut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.