Vi har nu tittat runt ordentligt och bland annat gått på NordBygg mässan i Sthml.
Efter mycket funderingar har vi nu kommit fram till denna lösning:
En ved panna från Tellus med en EcoTec brännare(inte helt 100 än, tittar även på biomatic).
Kombinationen kallas för Tellus G 25 VP (http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2)
Det fina är att om man vill elda med ved så lossar man enkelt brännare med två handtag och vrider bort den och sätter enkelt dit en skiva istället.
Och sen är det bara att slänga in 130 liter 50 cm ved !!
Verkningsgraden var även den hög tillsammans med Ecotec brännaren.
Till detta ska vi ha två st. Ackumulator tankar på vardera 750 liter varav en med färskvatten uppvärmning och även solvärme slinga i (för framtida installation av solvärme) samt även en elpatron(innan solvärmen är klar).

Det låter väl inte så tokigt. Om du ska ha solslinga så kan det löna sig att också ha en förvärmningsslinga som sitter strax ovanför solslingan för varmvattnet. Det ökar verkningsgraden för solvärmen.

Jag tycker att det ser ut som om det sitter en tryckande fläkt på Telluspannan. Stämmer det? Såna pannor har en tendens att ryka in när man ska fylla på ved.

Baxi har en ved- och pelletspanna, Bonus 30. Den är väldigt lik Solo Innova 30, som är en bra panna. Den är iofs anpassad för framåtbrinnande brännare. Det går kanske att montera in en uppåtbrinnande, men då blir det nog lite mer meckande.

Vad gäller brännare, har du kollat på http://www.mbio.se/biona.htm ? Den är ful som stryk, men jag tycker att den verkar klart intressant.

Hansson28:
Jo, vi tittade på calmarpannan på mässan, men fick bättre intryck av Tellus pannan.
Den hade bl.a. större ved volym (men bara 10L) och högre verkningsgrad. Samt som ett stort plus, trevliga försäljare.

sveno:
Tänkte inte på det, men om det inte redan finns så är det ju bara att skruva dit en micro brytare som stänger av brytaren vid lucköppning.

Vi kollade även på Baxi pannan (solo innova 30) men det var något som vi inte riktigt kom överense med, har för mig att det var vedvolymen/vedlängden och bytet brännare till ved, blev rätt mycket man fick ändra = inget snabbt byte.

vad gäller biona så håller jag med dig, verkar klart intressant men måste kolla så att pannan kan ta inåt brinnande brännare. (skrev fel i förra meddelandet, skulle vara Biona och inte Biomatic)

sveno skrev:
Baxi har en ved- och pelletspanna, Bonus 30. Den är väldigt lik Solo Innova 30, som är en bra panna. Den är iofs anpassad för framåtbrinnande brännare. Det går kanske att montera in en uppåtbrinnande, men då blir det nog lite mer meckande.

Vad gäller brännare, har du kollat på [länk] ? Den är ful som stryk, men jag tycker att den verkar klart intressant.

Innova 30 tar 50 cm ved och rymmer 135 liter. Kan det ha varit Innova 20 som du såg.

Bonus klarar 50 cm ved och det går fort att byta mellan ved och pellets.

NordiCs:
Beträffande verkningsgraden så har Calmarpannan 91% vilken är en av de högsta som finns just nu på markanden. Se provningsprotokoll. Tellus har 85% verkningsgrad enligt Tellus egen hemsida. Så det är ett plus på 6% för Calmarpannan.

NordiCs:
När du tittade på prisbilden vad kostar en Telluspanna.

Hansson28: Verkningsgraden är gjord på ved, har inte hittat någon kombinerad ved/pelletspanna som visar verkningsgraden med pellets, eftersom det beror på vilken brännare man har.
Men Tillverkarna av telluspannan har ett tätt samarbete med Ecotec brännaren.

MP: Vad gäller verkningsgraden så gjordes Telluspannans mätning med den "gamla" metoden, då mätningen påbörjades redan vid tändning, medans Calmarpannans mätning gjordes med den "nya" EU mätningen som påbörjas vid full effekt (eller så var det enbart lite senare under eldningen).
Om Tellus pannan hade gjort samma mätning så var uppskattningen att den skulle komma över 90%(jag vet "försäljarsnack".

Vidare så har vi fått en offert från Tellus pannan med två ackumulator tankar på 750L, varav en har elpatron, Solvärme slingor(för framtida inkoppling) och vv-beredare. Priset var då ca.46000:- exkl. brännare

NordiCs:
Jag funderar på att byta till en ny vedpanna innom de närmaste åren, med samma krav som du, alltså lätt kunna ställa om mellan ved och pellets. Jag har redan nu kommit fram till att Calmarpannan är ett av huvudalternativen p.g.a den ligger hyfsat till på priset och i topp på verkningsgraden.

Beträffande de uppgifter som du fått av "Tellusfolket" så tycker jag att det kvarstår lite sm frågetecken.
1. I SP testöversikt står det ej någon anmärkning om att Telleuspannan har testats på något annat sätt än övriga pannor när man fått fram 85%.
2. Varför har man ej själv mätt enligt EU normen och fått fram en mer exakt siffra än sin egen bedömning över 90%.
Sedan kan man väl säga att 85% är ju ett hyfsat bra värde ändå.

När det gäller Calmarpannan så har jag fått en verkningsgrads-siffra med pelletsbrännare. Med pellex PX20 så säger man att vid mätningar tillsammans med Pellex så har man fått 89% verkningsgrad.
Nu är det ju så att verkningsgraden beror mest på brännare(vad jag kan förstå) så därför är det svårt att få fram dessa siffror från panntillverkaren.
Där vill jag hänvisa till ÄFABS tester.

Beträffande priset du fått så är det svårt att se vad priset är för själva pannan. Jag har gjort en liten jämförelse med Rinkabys pris för ackumulatorerna. Dessutom så har inte Rinkaby slinga på sin 750l tank så där blir det lite uppskattning.
Tank 750 liter med VV-beredare 90 mm isolering 8500:-
Tank 750 liter utan VV-beredare 90 mm isolering 6000:-
Elpatron 6kW_______________________________1200:-
Solvärmeslinga cylindrisk 15m 22mm____________2400:-
Totalt acktankar __________________18100:-

Pannan skulle kosta cirkus 28-29000:- vilket ligger ungefär som Calmarpannan V33.

Jag har tyvär inte själva offerten framför mig eftersom jag sitter på jobbet och skriver, men de priser som du skriver verkar ligga inom rimliga gränser.
Det som är så smidigt är att de samarbetar med Ecotec som vi tycker verkar vara en väldigt bra brännare med bl.a. 90-95% verkningsgrad.
Dessutom så sitter brännaren på sidan upphängd på en liten arm, så att när man vill byta till ved så lossar man bara två handtag och vrider bort den och sätter dit en lucka istället som fästes med samma handtag. och dessutom så behövde man inte plocka ut något roster.
På V33 behövde man ta ut keramiktråget i pannans botten som i det läget troligen är sotigt och fullt emd aska (kanske inte så illa, men..) .

Vad gäller testerna/vekingsgraden på pannan så är jag inte riktigt säker vad som stämmer utan enbart på vad de sade, men utav vad försäljarna sade så fick vi ett bättre intryck av Telluspannan än av Calmarpannan.

MP skrev:
NordiCs:
Jag funderar på att byta till en ny vedpanna innom de närmaste åren, med samma krav som du, alltså lätt kunna ställa om mellan ved och pellets. Jag har redan nu kommit fram till att Calmarpannan är ett av huvudalternativen p.g.a den ligger hyfsat till på priset och i topp på verkningsgraden.

Beträffande de uppgifter som du fått av "Tellusfolket" så tycker jag att det kvarstår lite sm frågetecken.
1. I SP testöversikt står det ej någon anmärkning om att Telleuspannan har testats på något annat sätt än övriga pannor när man fått fram 85%.
2. Varför har man ej själv mätt enligt EU normen och fått fram en mer exakt siffra än sin egen bedömning över 90%.
Sedan kan man väl säga att 85% är ju ett hyfsat bra värde ändå.

När det gäller Calmarpannan så har jag fått en verkningsgrads-siffra med pelletsbrännare. Med pellex PX20 så säger man att vid mätningar tillsammans med Pellex så har man fått 89% verkningsgrad.
Nu är det ju så att verkningsgraden beror mest på brännare(vad jag kan förstå) så därför är det svårt att få fram dessa siffror från panntillverkaren.
Där vill jag hänvisa till ÄFABS tester.

Beträffande priset du fått så är det svårt att se vad priset är för själva pannan. Jag har gjort en liten jämförelse med Rinkabys pris för ackumulatorerna. Dessutom så har inte Rinkaby slinga på sin 750l tank så där blir det lite uppskattning.
Tank 750 liter med VV-beredare 90 mm isolering     8500:-
Tank 750 liter  utan VV-beredare 90 mm isolering    6000:-
Elpatron 6kW_______________________________1200:-
Solvärmeslinga cylindrisk 15m 22mm____________2400:-
                                                                                                Totalt acktankar  __________________18100:-

Pannan skulle kosta cirkus 28-29000:- vilket ligger ungefär som Calmarpannan V33.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.