Hej allihopa igen.
Nu är pannan inne det blev en vedolux 40 med 2 st 750 liters tankar(oxå värmebaronen) en med 120 liters vv beredare och 6kw elpatron.

Huset är på 156 kvadrat boyta , tvåvåningar med källare. jag eldar med ved som är 32 cm lång(gick inte in längre i förra pannan).

Jag la in en inte riktigt full panna med ved kl 9,30 nu på morgonen eldade upp båda tankarna till 80 grader shunten har jag på ca 2,5 och har duschat ca 15 min . nu är tankarnas temp på övre delen 60 grader och nedre 45 grader.

Är det normalt eller är nått galet?

När jag eldade igår med lägre shuntning tog det ca 18 timmar att sjunka från 85 till 40grader på övre delen av pannan.

När jag eldar upp tankarna kör jag på panntemp ca 75-85 och rökgas 250-280.

Vore intressant och veta vad ni andra vedeldare har för temeraturer och hur ofta ni får elda.


Mvh Thomas
 
Ett tips .. Köp dig en Automix 20 som styr tempen ¨på elementen. Det gör att man får ut med optimalt med värme. Efter ett inlägg i min panna så har jag 92-90-89 i mina 2*750 liters tankar. Under sommaren eldar jag med 5-7 dagars mellanrum . Nu när värmen är på blir det nog 2-3 dagar i mellan. Men till vintern blir det iaf 1 gång / dygn förutom de kallaste dagarna då blir det säkert en extra liten brasa
 
Dem00niX skrev:
Ett tips ..  Köp dig en Automix 20 som styr tempen ¨på elementen. Det gör att man får ut med optimalt med värme.

Eller en thermomatic cbj..
Bäst i test o kostar 1985:- hos rinkabyrör mkt enkel installation.. :)
 
är det elektrisk shuntning ni menar?
Var och kollade på ett liknande system effektmässigt och lika stora tankar, han eldade varannan var tredje dag nu och han har större hus än mej. Han använde elektrisk shuntning.
Nått som inte stämmer med min anläggning.
 
Skillnaden kan ligga i isoleringen av huset. Ditt hus har kanske större värmebehov? Rör och tankar med tunare isolering tappar den akumulerade värmen snabbare. Det är svårt att jämföra två anläggningar som står i två olika hus :-/. Det är värmebehovet som bestämmer hur ofta du ska elda i din anläggning med 1500l tank. Känns nästan som om ditt hus behöver mer värme än du trodde :-/.
Försök jämföra vedforbrukningen förr och nu i din nya panna. Förbrukningen börde ha minskat men inte så mycket som 50%. 25% är mer realistiskt, tror jag. Om du använde en skottkärra ved per dygn innan så kan du ju inte få huset varmt i en dygn på halva mängd nu ;). Automix sparar litet på värmen och du slipper det manuella shuntreglering men vänta dej inga underverk av den :).
Vi laddar våra tankar 3x1000 liter upp till 90 grader med Atmos40. Pannan är ställt på ca 95 grader. Brukar hålla i 3 dygn nu. Gammalt hus ( okänd isoleringstandard), ca 300m2 uppvärmt yta. Rökgaser under 250 grader.
gaia
 
thomas skrev:
är det elektrisk shuntning ni menar?
Jepp.. Nu klarar jag ett dygn med 500 liters acktanken..

Alla termostater är bort plockade så det är bara motorshunten som styr inne tempen.. :)

Med acktank är det ett måste med motorstyrd shunt.. ;)
Här finns test på reglersystem http://www.radron.se/templates/test____2690.asp#tab
 
Med acktank är det ett måste med motorstyrd shunt.. ;)
Jag håller med. Och en anledning som gör automatiken till ett ”måste” är dom stora temperaturvariationerna som vedeldningen medför.
Det varierar ju i acc mellan nyladdade 90 gr ner till kanske 40 gr.
Därför är en väl intrimmad automatik ett måste.
(Det blir så jä..a jobbigt att handshunta optimalt vid dessa variationer)
Behovet av automatik minskar lite om acc värmts till samma temperatur hela tiden med tex el-patron.
 
visst behövs en shunt för att styra temp, men, mittåt, inte för att man har ack :o

en ack som laddats till säg 90 C håller 90 C fram till shunten så länge det finns "1 liter" 90 gradigt kvar (resten i acken kan var 40 C)
och då behöver man teoretiskt ej ändra shunten så länge behovet (temp o flöde efter shunt) är oförändrat
 
Hej Thomas och er andra,

Vi har också en vedolux, men den större på 50kw.

Tankarnas urladdningstid beror på två faktorer; Hur mycket som shuntas ut och förluster i tankar, rör osv.

Om tankarna är på 80 grader, behöver du verkligen shunten stå på 2.5? Då förstår jag att du laddar ut tankarna ganska så snabbt. Själv har vi elektronisk shunt som är beroende av utetempen. När tankarna är "fulla" så står shunten i det nämaste på 0. Än så länge är det så varmt ute att värmebehovet är litet.
Om din shunt står på 2.5 nu, hur skall det då bli när det är -20 grader ute?

Det som också ställer till det är de värmeförluster som tankar, rör osv ger upphov till. Alla dessa förluster försämrar tankarnas skitning och ställer högre krav på en adaptiv shuntstyrning (du har ju dessutom inbyggd vvb). Själv så är fortfarande alla rör mellan panna och tankar oisolerade vilket gör att vårt system ganska så snabbt faller från 85 till 60 grader. Jag värmer hela källaren och säkert även en del av övriga huset enbart med värmeläckage från tankarna.

Det finns inga korrekta svar/lösningar då det gäller ett vedeldat system. Det som jag är nöjd med kan hemma hos ngn annan fungera helt kasst. Det gäller att prova, mixtra och prova igen.

/Jögga
 
Nu har jag installerat shuntautomatik.
har haft ca 22-23 grader inne i ett dygn nu.eldade igår kväll ca 21,30,eldade upp tankarna till 95 grader(var riktigt orolig för kokning=lite sovet inatt :) ) tankarna står nu på 85 grader så problemen jag hade förut är mina egna(nybörjarfel hoppas jag).
Är toknöjd som det funkar nu, atomatshuntning måste var ett absolut måste om man vill ha ett effektivt värme system.

Jag har oisolerade rör i pannrummet så ja värmer nog hela källaren med de å halva huset skulle ja tro.

Panna verkar funka väldigt effektivt k¨änner mej lite osäker ännu när ja eldar rädd att tempen ska sticka iväg.

Tack för tipsen.

Thomas
 
thomas skrev:
Nu har jag installerat shuntautomatik.

Jag har oisolerade rör i pannrummet så ja värmer nog hela källaren med de å halva huset skulle ja tro.

Thomas
De va snabba ryck med shuntautomatiken.. ;)
Bra att du blev nöjd.. :)

Kosta på isolering på rören så får du ut ändå mer..
 
Låter som om det fungerar bra, det är alltid roligare då man är nöjd.

Har du ngn form av dragbegränsning på din vedolux?
Detta känns faktiskt som enda nackdelen med vedolux självdragspannan. På en fläktpanna är det ju fläkten som styr och då kan brassa maximalt ända in i det sista. Jag har en dragbegränsare på våran panna som stryper när pannan närmar sig 95 grader. Dock är det ju så att den stryper ju lite eftersom och det är svårt att hitta rätt balansgång mellan draget och "säkerheten". Som tur var har vi en kylslinga så att pannan kan ju aldrig koka, men den är ju mera för nödbruk om strömmen skulle gå.

Ytterligare ett problem (det finns alltså flera) är att om du har OK drag nu så kommer det att lite för bra drag i vinter. Funderar på att installera en dragbegränsare. Hur fungerar dom eg. Reglerar dom själva så att det är konstant undertryck eller måste man justera dom manuellt?

/Jögga
 
jorwes skrev:
Ytterligare ett problem (det finns alltså flera) är att om du har OK drag nu så kommer det att lite för bra drag i vinter. Funderar på att installera en dragbegränsare. Hur fungerar dom eg. Reglerar dom själva så att det är konstant undertryck eller måste man justera dom manuellt?

/Jögga
Den ställer du in efter vad tillverkaren på pannan anger för rekomenderat drag.. T.ex 25 pa el 2,5 mm/vp då öppnar luckan när draget överskrider inställt värde..
Så den sköter sej själv efter inställningen..
Med motdragsluckan får du ett jämt drag hela året med effektivare värme upptagning av pannan.. Har du för mycket drag så hinner pannan inte ta upp värmen i rökgaserna med ökad ved/olje/pellets förbrukning som följd.. Så finns inte en sådan så skaffa en..
Risken för kondens i skosten minskar oxå genom inblandning av torr pannrumsluft i rökgaserna..
 
Tur att det finns ngn som vet...finns dom på nätet?

/Jögga
 
jag har ingen dragbegränsare, har dragluckan hellt öppen. Jag måste dra ut spaken till rökgasspjället lite för att hålla rökgaserna kring 250 grader, kommer det altså bli ännu varmare rökgaser i vinter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.