Jag betalar 15,70 öre/kWh ..
 
@abrovink
Så då menar du att ju mindre andel elvärme man har så ökar kWh priset på hushållselen? Är det inte så att fasta avgifter o.s.v. bör fördelas över all förbrukning? Fast egentligen så talar vi bråkdelar (2,34 - 2,30)

Nä, varje gång som Cop sjunker under brytgränsen så hade det varit billigare att köra nånting annat.
 
Har du med det i din beräkning, för du kan väl inte värma huset utan el?
Hur ska man se det då när COP är över bryt? Tjänar man pengar då på uppvärmingen?
 
Det rör på sig så sakta i nytt pannrum...

Gjutit igen runt rören:
gjuta_in_ror_sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knackat bort gjutformen runt pannfundamentet.
Det blev - ok:
pannfundament_sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kört grusrally med trehundrafemti kilo acktank:
ack-tank_pa_grus_sm.jpg

Tänkt: "Det var i alla fall lite bra att täcka med markduk på gruset innan kulverten grävdes. Lite lättare att återställa.":
markduk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu flyter jag golv och lyssnar till besserwisser-kompisar:

- Det är absolut ingen idé att måla golvet! Ska du ha en hyfsad färg som håller så kostar den som klinker - lika bra att lägga klinker från början.

- Men... det är ju mycket mer jobb?

- Nä, nä, nä, bara att klägga ut och lägga. Det går fortare än att måla.

Vet f-n...
 
Jag är inget proffs men att lägga klinker på golv är smidigt även för en amatör.
 
Har målat ett golv hemma i källaren och kommer tveklöst klinka resten av rummen istället.
 
Gjorde iordning ett bo till slavtanken:
100mm frigolit i botten, plywood +board att stå på. Kanske bra när den ska skjutas in också. (Hur man nu skjuter 350 kg...)
Runtom är det sedan 400mm isolering - det ska bli lite till på toppen, det som får plats helt enkelt.

Så tank in genom dörr som jag iofs mätt, men inte tänkt på toppanslutningen för avluftning, som sticker upp några centimeter.

Men den rullade in så fint...
 
  • ack_isolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hel_tank_sm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • halv_tank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Häftigt !!! d^_^b
hnurre skrev:
Men den rullade in så fint...
Men du hade nog lite ont i magen innan du fått in den. :P
 
Mikael_L: Men du hade nog lite ont i magen innan du fått in den.
(jag måste läsa på om citat & länkning...)

:S Jo, lite... Men den gick in! Baxade upp den på plats också – så nu står den där den står. Min metod var bitar av 1" rör att rulla på... Att sedan skjuta 350 kilo tank på boarden, för att få den rätt mot isoleringen, var lättare än jag trott.
 
  • ack-tank_pa_plats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha!

400 kg panna på plats på sitt fundament - ser ok ut...
 
  • panna_pa_plats_sm.jpg
Till de som vet - hur göra med rökrör?

Det här rökröret fick jag med pannan. Det passar på pannans rör, fick även med tätning.
Men i andra änden är det fyrkantigt - och min anslutning är rund! Jag fattar att man ska kapa det fyrkantiga röret till lagom längd, men hur gör man med anslutningen till skorstenen? Någon slags adapter?

Obs! Som ni säkert förstår har jag bara lagt rökröret ovanpå pannan, så att de som säkert vet ska se hur det ser ut.
 
  • rokror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du murad skorsten så kan du ju mura om.har du stålpipa får du väll svetsa.
 
Svetsa i ett runt rör med ~15 mm mindre diameter och dreva runt det med stenull.
 
rokrorsadapter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det pressas och kapas för fullt i pannrummet. Hoppas snart kunna lämna rapport på ett näst intill färdigt system :D

Tills dess... Ovan resultatet av rökrörsadaptern efter Matss tips.
 
Det är nu inte på något sätt färdigt, men mycket är igång och fungerar!

Bilderna blir roligare utan isolering också.
Proveldat. Utan tidigare erfarenheter av vedpannor verkar Effectan gå väldigt fint. Allt uppför sig som det står i manualen!

Varmvattnet är igång. VVC:n funkar, men väntar på att jag ska få dit styrning med rörelsedeckare - samt en specialnyckel för att ställa flödet i strypventilen.

Jag har kopplat, men inte driftsatt radiatorsystemet och golvvärmen.

Fått en Laddomat rökrörstermostat över, som jag min idiot köpt ihop med Laddomaten. Det sitter ju redan i Effectan :S

Isolerat klart slavtank. (Ingen bra idé med lösull på toppen - det var ett h-e att få dit den.

Slavtanktemp på bild här. Funkar.
 
  • acktank.jpg
  • slavtanktemp.jpg
  • hej-slavtank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.