9 814 läst ·
63 svar
10k läst
63 svar
Ved in - pump ut! Goda råd?
@abrovink
Så då menar du att ju mindre andel elvärme man har så ökar kWh priset på hushållselen? Är det inte så att fasta avgifter o.s.v. bör fördelas över all förbrukning? Fast egentligen så talar vi bråkdelar (2,34 - 2,30)
Nä, varje gång som Cop sjunker under brytgränsen så hade det varit billigare att köra nånting annat.
Så då menar du att ju mindre andel elvärme man har så ökar kWh priset på hushållselen? Är det inte så att fasta avgifter o.s.v. bör fördelas över all förbrukning? Fast egentligen så talar vi bråkdelar (2,34 - 2,30)
Nä, varje gång som Cop sjunker under brytgränsen så hade det varit billigare att köra nånting annat.
Det rör på sig så sakta i nytt pannrum...
Gjutit igen runt rören:
Knackat bort gjutformen runt pannfundamentet.
Det blev - ok:
Kört grusrally med trehundrafemti kilo acktank:
Tänkt: "Det var i alla fall lite bra att täcka med markduk på gruset innan kulverten grävdes. Lite lättare att återställa.":
Nu flyter jag golv och lyssnar till besserwisser-kompisar:
- Det är absolut ingen idé att måla golvet! Ska du ha en hyfsad färg som håller så kostar den som klinker - lika bra att lägga klinker från början.
- Men... det är ju mycket mer jobb?
- Nä, nä, nä, bara att klägga ut och lägga. Det går fortare än att måla.
Vet f-n...
Gjutit igen runt rören:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Knackat bort gjutformen runt pannfundamentet.
Det blev - ok:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kört grusrally med trehundrafemti kilo acktank:
Tänkt: "Det var i alla fall lite bra att täcka med markduk på gruset innan kulverten grävdes. Lite lättare att återställa.":
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu flyter jag golv och lyssnar till besserwisser-kompisar:
- Det är absolut ingen idé att måla golvet! Ska du ha en hyfsad färg som håller så kostar den som klinker - lika bra att lägga klinker från början.
- Men... det är ju mycket mer jobb?
- Nä, nä, nä, bara att klägga ut och lägga. Det går fortare än att måla.
Vet f-n...
Gjorde iordning ett bo till slavtanken:
100mm frigolit i botten, plywood +board att stå på. Kanske bra när den ska skjutas in också. (Hur man nu skjuter 350 kg...)
Runtom är det sedan 400mm isolering - det ska bli lite till på toppen, det som får plats helt enkelt.
Så tank in genom dörr som jag iofs mätt, men inte tänkt på toppanslutningen för avluftning, som sticker upp några centimeter.
Men den rullade in så fint...
100mm frigolit i botten, plywood +board att stå på. Kanske bra när den ska skjutas in också. (Hur man nu skjuter 350 kg...)
Runtom är det sedan 400mm isolering - det ska bli lite till på toppen, det som får plats helt enkelt.
Så tank in genom dörr som jag iofs mätt, men inte tänkt på toppanslutningen för avluftning, som sticker upp några centimeter.
Men den rullade in så fint...
(jag måste läsa på om citat & länkning...)
:S Jo, lite... Men den gick in! Baxade upp den på plats också så nu står den där den står. Min metod var bitar av 1" rör att rulla på... Att sedan skjuta 350 kilo tank på boarden, för att få den rätt mot isoleringen, var lättare än jag trott.
Till de som vet - hur göra med rökrör?
Det här rökröret fick jag med pannan. Det passar på pannans rör, fick även med tätning.
Men i andra änden är det fyrkantigt - och min anslutning är rund! Jag fattar att man ska kapa det fyrkantiga röret till lagom längd, men hur gör man med anslutningen till skorstenen? Någon slags adapter?
Obs! Som ni säkert förstår har jag bara lagt rökröret ovanpå pannan, så att de som säkert vet ska se hur det ser ut.
Det här rökröret fick jag med pannan. Det passar på pannans rör, fick även med tätning.
Men i andra änden är det fyrkantigt - och min anslutning är rund! Jag fattar att man ska kapa det fyrkantiga röret till lagom längd, men hur gör man med anslutningen till skorstenen? Någon slags adapter?
Obs! Som ni säkert förstår har jag bara lagt rökröret ovanpå pannan, så att de som säkert vet ska se hur det ser ut.
Det är nu inte på något sätt färdigt, men mycket är igång och fungerar!
Bilderna blir roligare utan isolering också.
Proveldat. Utan tidigare erfarenheter av vedpannor verkar Effectan gå väldigt fint. Allt uppför sig som det står i manualen!
Varmvattnet är igång. VVC:n funkar, men väntar på att jag ska få dit styrning med rörelsedeckare - samt en specialnyckel för att ställa flödet i strypventilen.
Jag har kopplat, men inte driftsatt radiatorsystemet och golvvärmen.
Fått en Laddomat rökrörstermostat över, som jag min idiot köpt ihop med Laddomaten. Det sitter ju redan i Effectan :S
Isolerat klart slavtank. (Ingen bra idé med lösull på toppen - det var ett h-e att få dit den.
Slavtanktemp på bild här. Funkar.
Bilderna blir roligare utan isolering också.
Proveldat. Utan tidigare erfarenheter av vedpannor verkar Effectan gå väldigt fint. Allt uppför sig som det står i manualen!
Varmvattnet är igång. VVC:n funkar, men väntar på att jag ska få dit styrning med rörelsedeckare - samt en specialnyckel för att ställa flödet i strypventilen.
Jag har kopplat, men inte driftsatt radiatorsystemet och golvvärmen.
Fått en Laddomat rökrörstermostat över, som jag min idiot köpt ihop med Laddomaten. Det sitter ju redan i Effectan :S
Isolerat klart slavtank. (Ingen bra idé med lösull på toppen - det var ett h-e att få dit den.
Slavtanktemp på bild här. Funkar.









